Cito-toetsen op de basisschool: de beste handleiding voor ouders

Je kind krijgt op school IEP-toetsen of Leerling in Beeld-toetsen, die nog wel eens Cito-toetsen worden genoemd. De Leerling in beeld-toetsen maken deel uit van het leerlingvolgsysteem van Cito BV.

Weet jij welke toetsen jouw kind krijgt en wanneer? En hoe je jouw kind kunt helpen als het moeite heeft met deze toetsen? 

Alles wat je als ouder moet weten over de Cito-toetsen

Wat je kunt verwachten in dit artikel:

 

De beste manier om een toets te maken

In de video hieronder krijg je de allerbeste tips van onze juf Chantal voor het maken van een toets. Je kunt deze video ook samen met je kind bekijken.

 

 

Wil je dat jouw kind beter voorbereid is op de toetsen?
Waaier groep 8

Kies dan voor onze oefenpakketten. Daarmee krijgt je kind met jouw hulp de lesstof nog beter onder de knie en maakt het de Leerling in beeld-toetsen (CitoBV) met meer zelfvertrouwen. Het gevolg? Betere scores!

Klik hier voor de Oefenboeken

 

 

300.000+ ouders gingen je voor.

 

Welke Cito-toetsen zijn er?

Leerkrachten en ouders hebben het vaak over de ‘Citotoets’ of de Cito-doorstroomtoets in groep 8. Die benamingen kloppen niet meer. Deze toets voor groep 8 heet de Leerling in beeld – doorstroomtoets en is ontwikkeld door Cito BV. De toets is een onderdeel van het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld voor groep 3 t/m 8.

Cito staat voor Centraal Instituut voor ToetsOntwikkeling. Deze organisatie bestaat uit een stichting en uit een BV. Cito BV heeft het leerlingvolgsysteem (LVS), Leerling in beeld, ontwikkeld. Dit zegt Cito zelf over hun organisatie:

Onze organisatie bestaat uit een Stichting en een BV. Via Stichting Cito verrichten we onze wettelijke en publieke taak. Binnen Cito BV ontplooien we marktactiviteiten die passen bij onze maatschappelijke missie. De activiteiten van Stichting Cito en Cito BV zijn strikt en transparant van elkaar gescheiden. Zowel in juridisch en organisatorische, als in financiële en operationele zin.
(bron: Cito.nl)

Scholen krijgen met het LVS Leerling in Beeld een goed beeld van de voortgang van de leerlingen. Leerling in beeld besteedt aandacht aan het cognitieve en sociaal-emotionele aspect. Ook geeft dit LVS de groei van je kind weer. Het is een effectievere manier van beoordelen voor de leraar. Daardoor kan hij meer aandacht besteden aan jouw kind en heeft hij meer inzicht in de groei van elke individuele leerling.

Naast de toetsen van Leerling in Beeld heeft Cito BV voor het basisonderwijs ook nog Kleuter in beeld ontwikkeld. Stichting Cito is betrokken bij de ontwikkeling van de DOE-doorstroomtoets van de overheid.

 

Leerling in Beeld in een notendop

De leraar kan in 1 oogopslag zien of de groei van je kind in lijn is met de verwachtingen, of dat het voor- of achterloopt. De groei wordt niet vergeleken met een landelijk gemiddelde, maar met leerlingen van vergelijkbaar niveau.

Goed om te weten: het Leerling in Beeldprogramma van Cito BV  is ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten. Jouw kind gaat daardoor goed voorbereid naar groep 8 én naar de middelbare school.

De meeste basisscholen werken met Cito BV (en dus met Leerling in beeld). Kinderen van die scholen maken tijdens hun hele basisschoolcarrière nogal wat toetsen. De toetsing begint in groep 3 en loopt door tot en met de doorstroomtoets van groep 8. De Cito-scores worden meestal op het rapport weergegeven.

Basisscholen werken dus met veel meer dan 1 toets. Vanaf groep 3 worden tweemaal per jaar Leerling in beeld-toetsen van Cito BV  afgenomen.

Scholen bepalen overigens zelf welke toetsen ze afnemen. Dat is dus niet op iedere school hetzelfde.

Alle toetsen zijn onderdeel van het leerlingvolgsysteem. Samen geven ze een uitgebreid beeld van het niveau van je kind.

 

Kleuter in beeld (Cito BV)

Met Kleuter in Beeld kan de leerkracht op een speelse manier de ontwikkeling van kleuters in groep 1 en 2 volgen. Dit gebeurt op belangrijke domeinen zoals taal, motoriek, sociaal-emotionele vaardigheden en rekenen. De observaties geven inzicht in waar een kind staat binnen de leerlijn, zonder gebruik te maken van traditionele toetsen.

De rapportages hebben een signalerende functie en bieden handvatten voor het handelen in de klas. Zo weet de leerkracht precies welke ondersteuning nodig is voor de individuele ontwikkeling van ieder kind.

 

DOE Doorstroomtoets

De DOE Doorstroomtoets is ontwikkeld door Stichting Cito in opdracht van de overheid en biedt scholen een digitaal en adaptief toetsinstrument. Scholen kunnen volgens de wet zelf kiezen voor de DOE Doorstroomtoets of een van de andere doorstroomtoetsen. De digitale adaptieve toets past zich aan het niveau van de leerling aan, waardoor iedereen op zijn of haar eigen niveau vragen beantwoordt.

Naast de adaptieve toets is er ook een lineaire versie beschikbaar, waarbij alle leerlingen dezelfde vragen krijgen. Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften zijn er verschillende versies van de DOE Doorstroomtoets. Dit zorgt ervoor dat de toets aansluit bij de belevingswereld van alle kinderen, ongeacht hun niveau of achtergrond.

 

Oefenbladen Cito/IEP-toets Groep 7 (Gratis)

Oefenbladen Doorstroomtoets Groep 8 (Gratis)

Video's met uitleg en leuke spelletjes

Bekijk de video’s. Abonneer je ook op ons Youtube-kanaal zodat je geen enkele video mist.

cito toets oefenen

Cito-toets oefenen: zo help jij je kind

De basisschool gebruikt genormeerde toetsen om de ontwikkeling van jouw kind te volgen. Deze toetsen bij elkaar noemen we het leerlingvolgsysteem. In dit blog gaan we het hebben over cito-toetsen oefenen en hoe jij jouw kind daarbij kan helpen.
Bekijk artikel
doorstroomtoets groep 8

Tips voor de doorstroomtoets groep 8

Je kind gaat dit jaar de doorstroomtoets maken! Voor alle kinderen in groep 8 is de doorstroomtoets verplicht. Meestal wordt de Cito-doorstroomtoets (Leerling in beeld) afgenomen, maar je kind kan ook een andere toets krijgen, zoals de IEP-toets. In dit […]
Bekijk artikel
Welk advies bij welke cito-score groep 7

Welk advies bij welke Cito-score groep 7

Jouw kind zit op de basisschool in groep 7. De meeste basisscholen geven kinderen in dat leerjaar een voorlopig schooladvies. Met dat voorlopige advies heb je een richtlijn voor vervolgonderwijs. Je kunt met je kind alvast gaan kijken naar middelbare […]
Bekijk artikel
NIO-toets oefenen

NIO-toets oefenen? Zo help jij je kind

De NIO-toets: de ene school gebruikt hem als second opinion naast de Cito, de andere school meet er de capaciteiten van een leerling mee. Niet ieder kind begint vol zelfvertrouwen aan het maken van een toets. En zeker niet als […]
Bekijk artikel

Producten

Leerling in beeld

We geven je nu per toets van Leerling in beeld een korte beschrijving. Verderop in dit artikel vind je de links naar alle toetsen die per groep worden afgenomen. 

 

Leerling in beeld Rekenen-Wiskunde (Cito BV)

Vanaf groep 3 bestaan voor iedere groep 2 toetsen Rekenen-Wiskunde: een M-toets (midden in het jaar) en een E-toets (eind van het jaar). Deze toetsen bestaan uit kale sommen en redactiesommen (verhaaltjessommen).

De rekendomeinen die getoetst worden, zijn Getallen, Verhoudingen, Meten en Meetkunde en Verbanden.

Op basis van de uitkomsten bepaalt de leerkracht voor welke onderdelen van rekenen je kind wat extra’s nodig heeft. 

 

Leerling in beeld Rekenen Basisbewerkingen (Cito BV)

De toets Rekenen Basisbewerkingen vertelt een leerkracht of hij extra aandacht moet geven aan de basisvaardigheden bij rekenen, zoals hoofdrekenen.

Ook deze toets wordt vanaf groep 3 jaarlijks tweemaal afgenomen. In groep 3 en 4 bestaat de toets alleen uit kale sommen waarin je kind moet optellen en aftrekken. Vanaf groep 5 komen daar vermenigvuldigen (M5) en delen (E5) bij. 

Deze toetsen nemen steeds maar 15 minuten in beslag.

 

Leerling in beeld DMT en AVI (Cito BV)

DMT staat voor Drie-Minuten-Toets. In 3 minuten moet een leerling zo veel mogelijk losse woorden foutloos voorlezen. De DMT is een voorbeeld van een tempotoets.

Bij de AVI-toets  gaat het om het lezen van teksten in plaats van losse woorden. Aan de hand van deze toets krijgen kinderen een zogenaamd AVI-niveau (leesniveau). 

Per schooljaar zijn er 2 AVI-niveaus (M en E). Zo staat bijvoorbeeld AVI E6 voor het gemiddelde leesniveau aan het einde van groep 6. Het kan dus zo zijn dat je kind aan het eind van groep 6 al een AVI M7-niveau heeft.

Leesboeken voor kinderen hebben ook een AVI-niveau, waardoor je gemakkelijk boeken op het leesniveau van kind kunt uitzoeken.

De DMT- en AVI-toetsen kunnen vanaf groep 3 jaarlijks tweemaal worden afgenomen, waardoor duidelijk wordt hoe je kind zich binnen deze vaardigheden ontwikkelt. 

 

Leerling in beeld Begrijpend lezen (Cito BV)

In de Cito Begrijpend lezen komen de volgende zaken aan bod:

Al deze vragen horen bij het domein Begrijpend lezen. 

Kinderen hebben deze vaardigheid de rest van hun leven nodig. Daarom is het van belang dat de leerkracht de voortgang jaarlijks tweemaal toetst. 

In de Cito-toetsen Begrijpend lezen komen verschillende soorten opgaven voor. Bijvoorbeeld opzoekvragen en voorspelopgaven. Alles wordt met meerkeuzeopgaven getoetst.

Voor kinderen met dyslexie is audio-ondersteuning beschikbaar bij de toetsen Begrijpend lezen van Leerling in beeld.

Klik hier voor meer informatie: Cito Begrijpend lezen opgaven

Leerling in beeld Taalverzorging (Cito BV)

Spelling is, net als begrijpend lezen, een belangrijke vaardigheid voor het leven. Daarom toetsen de meeste basisscholen het spellingsniveau vanaf eind groep 3 binnen de toetsen Taalverzorging. 

De Cito-toetsen Taalverzorging toetsen o.a. de verschillende spellingcategorieën binnen de niet-werkwoorden. Binnen zo’n categorie vind je woorden met dezelfde spellingregel. Een voorbeeld van een spellingcategorie is: woorden die uit 2 losse woorden bestaan.

De werkwoordspelling komt alleen voor in de toetsen spelling van groep 6, 7 en groep 8.

Binnen de toetsen Taalverzorging zijn ook vragen over leestekens verwerkt.

 

Begrijpend luisteren

Luistervaardigheid wordt lang niet op alle basisscholen apart geoefend. Toch kan een leerkracht veel informatie halen uit de uitslagen van de toets Begrijpend luisteren. 

 

Woordenschat

Woordenschat draait helemaal om het leren van nieuwe woorden en hun betekenissen. Scholen kunnen ervoor kiezen de woordenschat van hun leerlingen met behulp van Leerling in beeld te toetsen.

In alle groepen bestaan de toetsen woordenschat uit 2 delen van elk 20 opgaven.

 

Executieve functies

Vanaf groep 3 kunnen scholen de executieve functies van hun leerlingen toetsen. Daarbij wordt duidelijk in hoeverre kinderen zelfstandig kunnen leren en werken, hoe goed ze hun aandacht bij een taak kunnen houden en hoe het is gesteld met de emotieregulatie. 

In groep 3 en 4 vult alleen de leerkracht hierover een vragenlijst in; in groep 5 t/m 8 doet zowel leerling als leerkracht dat.

 

Sociaal-emotioneel functioneren

Cito levert niet alleen maar toetsen die het leerniveau van je kind toetsen. Met Leerling in beeld kan een school ook sociaal-emotioneel welbevinden meten. Zaken als zelfbeeld, pestgedrag en veiligheid komen daarbij aan de orde.

Ook voor dit onderdeel geldt dat leerkrachten de vragenlijst van groep 3 tot en met 8 invullen. De leerlingen zelf doen dat vanaf groep 5.

 

Engels: woordenschat en leesvaardigheid

Cito biedt in het LVS ook toetsen Engels aan. Die meten het niveau van woordenschat en leesvaardigheid bij kinderen in groep 7 en 8.

 

Leerling in beeld Doorstroomtoets 

De Doorstroomtoets die nog wel eens bekend staat als de Citotoets, wordt afgenomen in groep 8. De Doorstroomtoets bevat een heel pakket vragen waarin alle vaardigheden terugkomen.

Mede op basis van deze toets krijgen kinderen een niveau-advies voor het voortgezet onderwijs. 

Heel veel scholen kiezen voor de Doorstroomtoets van Leerling in beeld (Cito BV). Er bestaan echter nog meer doorstroomtoetsen, zoals de IEP-toets en de Route 8 doorstroomtoets. Daar komen we later in dit artikel op terug. 

 

Cito-toetsen per groep

Wil je meer weten over de Cito-toetsen per groep? Bekijk dan de onderstaande links eens.

 

Wat je moet weten over het leerlingvolgsysteem

Op de basisschool krijgt je kind toetsen uit de boeken waar het mee werkt. Dit zijn de methodegebonden toetsen. Meestal wordt na elk hoofdstuk of onderdeel de lesstof getoetst. De stof zit dan nog vers in het geheugen.

Het gemiddelde resultaat van de toetsen uit de methode in een bepaalde periode geeft de leerkracht weer met een beoordeling op het rapport. 

Naast de toetsen uit de schoolboeken maken leerlingen op de meeste scholen toetsen uit een leerlingvolgsysteem. Deze toetsen zijn anders opgebouwd dan de toetsen uit de methode. 

Per lesonderdeel geven de toetsuitslagen aan:

Een leerlingvolgsysteem is dus een meetinstrument voor de lange termijn. De leerkracht kan er de ontwikkeling van je kind mee volgen. Door middel van het leerlingvolgsysteem wordt ook de DLE-score van je kind duidelijk. DLE staat voor Didactische Leeftijds Equivalent. 

De toetsen uit het leerlingvolgsysteem worden LVS-toetsen genoemd. In het geval van het Cito-LVS (Leerling in beeld) staan ze ook nog wel bekend als de ‘Cito-toetsen’. De LVS-toetsen vormen een stukje van de puzzel waarmee de leerkracht kan zien hoe het met je kind gaat op school. 

 

Afnamemomenten Cito-toetsen (Leerling in beeld)

Scholen mogen helemaal zelf bepalen wanneer ze de toetsen van Leerling in beeld afnemen.

De meeste basisscholen nemen, naar het advies van CitoBV, de Cito-toetsen tweemaal per leerjaar af: 1 keer in het midden van het schooljaar en 1 keer aan het eind van het schooljaar. Dat geldt uiteraard niet voor de  doorstroomtoets.

Cito-toets oefenen (met gratis werkbladen)

Is het verstandig om voor de Leerling in beeld-toetsen ofwel Cito-toetsen te oefenen? Hier zijn de meningen over verdeeld.

Aan de ene kant kan het oefenen een verkeerd beeld geven van het niveau van je kind. Dit kan ertoe leiden dat je kind straks een te hoog schooladvies krijgt.

Aan de andere kant is de lesstof bij afname van de Leerling in beeld-toets soms wat weggezakt. Dan is het juist goed om die weer even door te nemen.

Van ouders horen we vaak dat juist het doornemen en oefenen van de lesstof enorm helpt om het algehele niveau en het zelfvertrouwen te verbeteren.

Tip:

Gebruik hiervoor de gratis oefenbladen rekenen, begrijpend lezen en spelling.

 

Toets-stress, hoe kun je die voorkomen?

Het komt nogal eens voor dat een kind gestrest raakt als de Cito-toets nadert. Als dat bij jouw kind het geval is, heb je misschien iets aan de volgende tips:

 

Mijn kind scoort slecht op de Cito-toetsen

Sommige kinderen scoren op de Leerling in beeld-toetsen minder goed dan op de methodegebonden toetsen. Tegenvallende Cito-scores leiden soms tot teleurstelling.

In dit artikel over het verschil tussen Cito-toetsen en methodegebonden toetsen leggen we je uit hoe het komt dat er een verschil kan bestaan.

 

Andere toetsen op de basisschool (zoals IEP)

Naast Leerling in beeld van Cito zijn er nog andere leerlingvolgsystemen die basisscholen kunnen gebruiken:

Buiten Cito is het IEP-LVS het meest populair. Al deze leerlingvolgsystemen hebben hun eigen toetsen. Toetsen ze dan ook allemaal verschillende dingen? Nee. De Rijksoverheid keurt een leerlingvolgsysteem pas goed als het aan bepaalde eisen voldoet. Zo hoef je dus niet bang te zijn dat je kind dingen mist als de school een ander leerlingvolgsysteem gebruikt.

Ook zijn er nog ondersteunende toetsen die buiten het leerlingvolgsysteem en de methode vallen. Dat zijn bijvoorbeeld:

Een school hoeft deze toetsen niet verplicht af te nemen. Meestal gebruikt een leerkracht dit soort toetsen als second opinion, bijvoorbeeld wanneer er twijfels zijn over het schooladvies.

Ook interessant:

Bronnen:
cito.nl
rijksoverheid.nl