Woordenschat van je kind vergroten, hoe doe je dat?

Woordenschat is op het schoolrapport een van de onderdelen onder het kopje taal. Als je kind achterblijft op woordenschat, zal het vaak ook achterblijven met het onderdeel begrijpend lezen.

Als je onvoldoende begrijpt wat je leest, heeft dat gevolgen voor alle andere schoolvakken. Hieruit blijkt dat woordenschat heel erg belangrijk is! Het goede nieuws is dat jij als ouder heel veel kunt bijdragen aan het ontwikkelen van een goede woordenschat, misschien zelfs wel meer dan de school! In dit artikel lees je waarom dat zo is, en hoe je zelf de woordenschat van je kind kan verbeteren.

Woordenschatontwikkeling

Tussen de 6 en 9 maanden begint de woordenschat zich te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen van 10 maanden tot 20 woorden begrijpen en kinderen van 13 maanden gemiddeld 50 woorden. Daarna gaat het hard: een maand later kennen ze gemiddeld 100 woorden en kinderen van 2,5 jaar kennen zo’n 600 woorden. Dit gaat allemaal om de passieve woordenschat, dat betekent woorden die kinderen wel begrijpen ook al gebruiken ze de woorden zelf nog niet.

Woordenschat groep 1 en 2

In groep 1 kent je kind zo’n 4000 woorden en in groep 2 bijna het dubbele. In groep 8 hoort je kind zo’n 24.000 woorden te kennen. Deze woorden leert je kind natuurlijk niet door lange lijsten met woorden te leren, zoals je een andere taal aanleert. De woorden van de moedertaal worden voor een groot deel buiten school geleerd.

In het leven van alledag hebben de woorden gelijk een context, waardoor ze beter onthouden worden. Het maakt verschil of je kind bijvoorbeeld het woord pollepel leert door ermee in een pan te roeren, of door erover te lezen in een taalboek. Daar zit het volgende probleem ook voor het woordenschatonderwijs op school. Een kind dat bijvoorbeeld opgroeit op een boerderij leert andere woorden dan een kind dat opgroeit in de stad.

Groeit je kind op in een muzikaal gezin dan leert het weer andere woorden dan een kind met natuurliefhebbers en ga zo maar door. Dat maakt het lastig om op school voor iedereen zinnig woordenschatonderwijs te geven. Gelukkig worden er steeds meer online programma’s ontwikkeld die eerst op zoek gaan naar de woorden die je kind niet kent, om die vervolgens aan te bieden op verschillende manieren. Maar ook thuis kun je veel doen om de woordenschat van je kind te vergroten. Hieronder lees je hoe.

Cito-toets woordenschat

Er is veel discussie over de Cito-toetsen woordenschat, onder andere wegens het bovenstaande argument. Kinderen groeien op in verschillende omgevingen. Een kind uit Rotterdam zal meer woorden kennen die met de haven te maken hebben dan een kind uit Maastricht. Landelijke toetsen geven dan niet zoveel informatie.

Er is ook een limiet aan de woorden die kinderen op school in een taalmethode kunnen leren. Als je bedenkt dat een kind aan het eind van groep 8 zo’n 24000 woorden moet kennen, wordt duidelijk dat je dat niet alleen op school kan leren. Er zijn deskundigen die daarom van mening zijn dat de woordenschattoets niet meet wat er op school is geleerd, maar wat er in het leven van alledag aan woorden wordt opgepikt.

Hoe rijker jij dus de omgeving van je kind maakt, hoe groter de woordenschat wordt. Deze tips kunnen je hierbij helpen.

Groep 3 en 4: blijf voorlezen

In de boeken die kinderen in de onderbouw lezen, zullen nog niet zoveel onbekende woorden voorkomen. In deze fase is het dus belangrijk om ook te blijven voorlezen uit de wat moeilijkere boeken. Daarbij kun je zelf navragen of je kind de moeilijkere woorden begrepen heeft. Maar het is leuker en zinvoller als je een bepaald signaal afspreekt als er een woord voorkomt dat je kind niet kent, bijvoorbeeld in de handen klappen, met een belletje rinkelen of iets dergelijks. Je kunt dit nog uitdagender maken door er af en toe een fantasiewoord doorheen te gooien of een woord in een andere taal te zeggen. Heeft je kind dit in de gaten (hoort het dus een woord dat het niet kent) dan krijgt het een punt. Zo niet, dan is het een punt voor jou. Op deze manier leer je je kind om zichzelf te monitoren: begrijp ik wel wat ik lees, ken ik alle woorden wel? Vooral jonge kinderen vinden het leuk als je een boek vaker voorleest.

Dit is ook goed voor de ontwikkeling van de woordenschat. Kinderen leren van herhaling. Benoem bij jonge kinderen alles wat je tegenkomt. Hoe specifieker, hoe beter. Een eik in plaats van een boom, en als je oversteekt doe je dat op een zebrapad en steek je eerst het fietspad over, dan de rijbaan, en dan ben je aan de overkant.

Woordenschat groep 5 en 6

Ook als je kind al zelf veel boeken kan lezen, blijft het belangrijk om voor te lezen. Kinderen hebben de neiging om te kiezen voor boeken die makkelijk te lezen zijn, en die dicht bij hun eigen belevingswereld staan. Het voetballertje kiest voor boeken over voetballen, en het paardenmeisje voor boeken die zich op de manege afspelen. Dat is prima om een heleboel redenen, maar veel nieuwe woorden zullen ze hier niet uit leren. Als je voorleest, kun je kiezen voor boeken die in een ander land of een andere tijd spelen, waarbij misschien meer uitleg nodig is en waarvoor je kind iets meer zijn best moet doen.

Koop een mooi schrift en schrijf er de nieuwe woorden in met uitleg. Zoek afbeeldingen op Google en plak ze erbij. Varieer zelf met woorden. Noem de stoel eens een fauteuil, en de stoep een trottoir. Ook hier kun je een spelletje van maken: bij de barones op visite. Hoe deftiger de woorden, hoe beter.

Pas je taalgebruik sowieso niet teveel aan je kind aan. Je kind moet nog wel begrijpen wat je zegt, maar een beetje moeite mag het er wel voor doen. Als je kind gewoon voor zijn plezier een boek leest, zal het eerder geneigd zijn om onbekende woorden gewoon over te slaan, zolang het verhaal maar begrepen wordt. Als je je kind leert om moeilijke woorden niet over te slaan, maar gelijk op te zoeken of te vragen, snijdt het mes aan 2 kanten: je kind leest een leuk boek, en leert tegelijkertijd nieuwe woorden. Een aanrader om online een woord op te zoeken is het woordenboek van Muiswerk.

Groep 7 en 8: denk aan songteksten

Oudere kinderen vinden het misschien niet leuk om een boek vaker te lezen, maar sommige vinden het wel leuk om versjes en gedichten vaker te lezen. Of bijvoorbeeld song- of rapteksten van hun favoriete artiest. Uit onderzoek blijkt dat nieuwe woorden blijven pas hangen als je ze 7 keer voorbij hebt zien komen. Laat ze woorden die ze niet kennen opzoeken via Google of in het online woordenboek van Muiswerk. Een woord blijft beter hangen als ze er een plaatje bijzoeken op Google afbeeldingen.

Door veel te lezen leer je veel woorden. Uit onderzoek blijkt dat je kind meer woorden leert als het informatieve teksten leest. Deze teksten leest het om iets te begrijpen, te gebruiken in een spreekbeurt of werkstuk enz. Daarom leert je kind ook veel van het kijken naar informatieve programma’s voor kinderen, zoals het Jeugdjournaal en het Klokhuis. Kijk samen naar deze programma’s, zodat je moeilijke woorden gelijk kunt uitleggen. Ga ook regelmatig naar verschillende  soorten musea. Daar komt je kind weer in aanraking met andere woorden. Op school wordt vaak gewerkt met de kinderkrant Kidsweek. Je kunt daar ook een thuisabonnement op nemen. Maar ook een blad als de Tamtam van het Wereldnatuurfonds brengt je kind weer in aanraking met een andere categorie woorden.

Speel veel woordspelletjes:

  • Scrabbelen: Kinderen kunnen vanaf groep 4 al scrabbelen. Spreek af dat ze altijd een woordenboek mogen gebruiken om te zien of een woord dat ze gevonden hebben wel bestaat. Maar ze mogen het pas neerleggen als ze zelf in hun eigen woorden kunnen uitleggen wat het is.
  • Stapelwoord: dit is een variant op scrabbelen. De spelers mogen al gelegde woorden veranderen door één of meerdere van hun eigen letters op het woord te leggen. Zo kan ‘leuk’ veranderen in luik, of leus, of deuk enz. Ook erg leuk voor beginnende lezers!
  • Woordenslang: bijvoorbeeld: gewoon, woning, ingewikkeld, wikkeldoek enzovoorts. De eerste die geen aansluitend woord weet is af.
  • Een variatie op dit spelletje is om allerlei woorden te bedenken waarin hetzelfde woord voorkomt. Bijvoorbeeld het woord – houd-. Houdbaar, vasthouden, onophoudelijk, behouden, onthouden, ophouden enz. Je kind leert hierdoor weer nieuwe woorden, maar gaat ook meer structuur in de taal ontdekken. Het zal in een onbekend woord eerder op zoek gaan naar een deel wat het wél kent.
  • Welk woord hoort er niet bij: bedenk steeds 3 woorden die iets met elkaar te maken hebben, en één woord dat er niet bij hoort. De anderen moeten zeggen welk woord er niet bij hoort en waarom. Daarbij zijn meerdere antwoorden goed, als er maar een goede redenatie achter zit. Voorbeeld: boom, stam, tak, kroon. Boom hoort er niet bij omdat de andere woorden allemaal onderdelen zijn van een boom. Je kind zal misschien denken dat ‘kroon’ er niet bij hoort omdat het dat woord niet herkent als onderdeel van een boom, dus dat is niet goed (maar je kind heeft wel wat geleerd). Een ander voorbeeld: fiets, auto, tram, taxi: een fiets kan je kind zelf besturen maar de rest niet. Maar een tram heeft geen banden en de rest wel. Het woord fiets heeft ook 5 letters, en de rest vier. In een tram kunnen wel 100 mensen, maar in de rest niet. Als je kind een goede reden kan geven waarom een woord er niet bijhoort, heeft het een punt. Laat je kind ook zelf woordrijtjes bedenken. In andere rijtjes kunnen bijvoorbeeld 3 woorden staan die 2 betekenissen hebben, en eentje met maar één betekenis. Of 3 woorden die rijmen en de vierde niet. Je zult merken dat je steeds creatiever wordt in het bedenken. Het is ook leuk om de originele gedachten van je kind te ontdekken. Kinderen leggen vaak heel andere verbanden. Laat je kind vooral ook zelf rijtjes bedenken, en laat het daarbij een kinderwoordenboek gebruiken (bijvoorbeeld Mijn Derde van Dale, zie hieronder). Met dit spelletje leert je kind niet alleen nieuwe woorden, maar het leert ook logischdenken, redeneren, verbanden leggen enzovoorts. Dit zijn allemaal belangrijke voorwaarden voor het begrijpend lezen! Speel dit spelletje iedere dag een minuut of 10, tijdens het eten, in de auto of op de fiets.
  • Speel ’30 seconds’. Misschien ken je dit populaire spel al. Het leuke is dat er nu een nieuwe versie van is uitgegeven, met alledaagse woorden. Dit spel is vooral erg leuk voor kinderen in de bovenbouw. Een gratis variant op dit spel is het ‘spel met de hoed’. Dit gaat zo: in de eerste ronde schrijft iedereen op 5 briefjes verschillende woorden die met een van te voren afgesproken thema te maken hebben, bijvoorbeeld vakantie. Zorg dat je zelf dat je er wat moeilijkere woorden instopt. Alle briefjes gaan dichtgevouwen in een hoed. Twee groepen spelen tegen elkaar. Een van de teamleden mag een minuut lang proberen om zoveel mogelijk woorden te laten raden door het woord te omschrijven. Daarna is het andere team aan de beurt. Als alle briefjes op zijn, gaan ze terug in de hoed. In de tweede ronde mag je de woorden alleen uitbeelden, zonder te praten. In de derde ronde mag je per woord alleen één trefwoord noemen. Hier is het weer de herhaling waardoor kinderen de nieuwe woorden onthouden.

Bij al deze spelletjes is het belangrijk om veel uit te leggen. Schrijf de woorden die je kind niet kent weer in het woordenschrift, en probeer ze nog een paar keer te gebruiken als het zo uitkomt (zie je dat nest in de kroon van boom..). Gebruik ook tegenstellingen, meervouden, en geef  synoniemen. Nog een belangrijke aanrader is de boekenserie Mijn eerste, tweede en derde
van Dale. Deze boeken zijn een goed houvast als je de woordenschat van je kind wil uitbreiden.

  • Mijn eerste Van Dale is een voorleeswoordenboek voor kinderen vanaf 2 jaar. Dit woordenboek bevat de eerste 1000 woorden die je kind moet kennen voordat het naar de basisschool gaat. De betekenis van de woorden wordt uitgelegd in versjes en plaatjes. In de inhoudsopgave worden de woorden ook per thema geordend. Zo kun je gemakkelijk alle verhaaltjes rond een bepaald thema vinden, bijvoorbeeld verjaardag’ als je kind bijna jarig is. Door een poosje met hetzelfde thema bezig te zijn, onthoud je kind de nieuwe woorden beter, doordat ze in een soort netwerk worden opgeslagen in de hersenen.
  • Mijn Tweede van Dale is een (voorlees)woordenboek voor kinderen vanaf 4 jaar. Er staan 1000 abstracte en voor kinderen moeilijk uit te leggen woorden in zoals verliefd, verdrietig, ademen, zich aanstellen. Per trefwoord worden gemiddeld 3 begrippen die met elkaar te maken hebben, uitgelegd in voorleesverhaaltjes en geïllustreerd met een tekening. Achterinstaan de woorden ook weer geordend per thema.
  • Mijn derde Van Dale draait om woorden met dubbele betekenissen. In grappige en spannende verhaaltjes komen de betekenisverschillen van woorden naar voren. Die betekenissen worden ook nog eens verklaard in echte definities. Mijn derde Van Dale is het allereerste echte samenleeswoordenboek. Lezen leer je door het veel te doen. En samen lezen is, zeker in het begin, leuker dan alleen. In ieder verhaaltje zijn zinnen opgenomen voor beginnende lezers. Die zijn afgedrukt in een groter lettertype en in een andere kleur. Net als bij de andere boeken van Van Dale staan de woorden achterin weer geordend per thema. Voordat je begint met het lezen van een verhaaltje kun je vragen aan je kind hoeveel betekenissen het weet van één van deze woorden. Daarmee prikkel je de nieuwsgierigheid, en blijven de andere betekenissen beter hangen als je het bijbehorende verhaaltje gelezen hebt. Ook hierbij kun je het beste per thema werken (bijvoorbeeld beroepen).

Bekijk dan ons artikel over leesniveaus en download de informatie lezen in groep 3 t/m 6:

Download PDF Lezen in groep 3

Download PDF Lezen in groep 4

Download PDF Lezen in groep 5

Download PDF Lezen in groep 6

Download gratis oefenbladen voor spelling!

Werkbladen Spelling Groep 3 (Gratis)

Werkbladen Spelling Groep 4 (Gratis)

Werkbladen Spelling Groep 5 (Gratis)

Werkbladen Spelling Groep 6 (Gratis)

Mirjam Schumacher

Mirjam behaalde een Bachelor of Education (PABO) en een Master SEN. Ze werkte als leerkracht en journaliste en heeft een eigen praktijk voor Remedial Teaching

Gerelateerde artikelen

Reacties

77 reacties op “Woordenschat van je kind vergroten, hoe doe je dat?”

  1. een grabbelpot met allemaal leuke vragen, elke dag grabbelen we er een als we met z’n alle aan tafel zitten en dan komen er vanzelf leuke gesprekken.

  2. Heel veel met je kind praten. Als je naar de supermarkt gaat, alles benoemen wat je nodig hebt. Ook veel voorlezen is heel goed voor de woordenschat. Blijf de kinderen ook op wat oudere leeftijd voorlezen, maar laat ze ook zelf lezen.

  3. We lezen al van jongs af veel verhalen en boeken voor. Moeilijke woorden verklaren, boeken zijn hier ook vaak een cadeau voor ons jongens. Superblij met strips maar ook met echte leesboeken.
    Tijdens uitstapjes leren over geschiedenis, natuur, dieren, ….
    Thuis gezelschapspelletjes spelen waardoor ook taal rijker wordt. Vroeger taalspelletjes zoals mijn eerste computer, miniloco, kerkboeken, en zoveel meer…
    We gaan voor scrabble😀 30 seconde lag hier onder de kerstboom 🎄😉

  4. Veel lezen en voorlezen. Via bibliotheek leest mijn dochter via Yoleo. Als spel is kaart-woord-bel hier favoriet. Ze wordt steeds beter. Scrabbel staat op ons verlanglijstje, vooral nu ze wat ouder wordt.

  5. Onze zoon is bijna 2, maar om de woordenschat te vergroten, benoemen we alles en lezen we heel veel voor. Gelukkig vindt hij dat heel leuk, want hij loopt te pas en te onpas naar de boekenkast en vraagt dan om een boekje te lezen.

  6. Door elke dag minimaal 15 minuten gebleven in een leesboek. En er daarna over te praten. Wat is er nou precies gebeurd? Kun je het navertellen? En wat bedoelen ze daar dan mee?

  7. Als leerkracht in het basisonderwijs ben ik dagelijks bezig met woordenschat! Mijn tip: heel veel voorlezen! Zorgen dat de kinderen veel (verschillende) woorden meerdere keren horen! 30 Seconds Junior lijkt me een ontzettend leuke manier om nóg meer spelenderwijs met woorden bezig te zijn! 🙂

  8. We lezen veel samen en om en om in bijv een theaterboekje. Ook door verpakkingen te lezen en samen nieuwe woorden te maken vergroten we de woordenschat! Spelletjes spelen helpt ook erg goed. Bijv squla waarbij ze zelf een vraag mag voorlezen

  9. ❤ steeds weer nieuwe leuke woordspelletjes op de WC hangen. 😉.. wie hem gemaakt heeft krijgt een punt….
    En leesbingo. Zelf gemaakt zodat ze mogen lezen op plekken waar ze anders niet mogen komen(in een kledingkast😊)
    Super leuke actie…nu duimen…

  10. Voorlezen, voorlezen en voorlezen! En daarbij praten over de tekst, wat zie je, voorspellen, plaatjes bespreken, etc. En kijken naar en praten over programma’s als het Klokhuis. Daarnaast je kind stimuleren om vragen te stellen als het woorden niet kent, een nieuwsgierige maken, en ook jezelf als voorbeeld stellen daarin, jezelf bijvoorbeeld hardop afvragen : hé wat zou dat woord betekenen? En dat dan samen met je kind gaan uitzoeken. Ook puzzelen (kruiswoordraadsels, woordzoekers, etc) is leuk en goed! En 30 seconds zou voor ons geweldig leuk zijn!

  11. sinds er bij mijn zoontje ernstige enkelvoudige dyslexie is vastgesteld , oefenen we nog meer met lezen. Dit omdat hij wanneer hij zelf leest veel woorden raad en er zo zijn eigen verhaal van maakt. Hij vind het vele oefenen niet altijd leuk maar ik denk dat met scrabble hij het oefenen meer ziet als een spelletje en hij dan met meer plezier kan oefenen met spelling

  12. Wij zijn zeker team 30 seconds! ❤ Onze zoon heeft zichzelf leren lezen met 2 jaar en is AVI8 getest in groep 2. Inmiddels is hij 6 en wordt nog steeds graag voorgelezen. Spelletjes spelen wij heel graag en maken er graag een wedstrijdje van.
    Hij schrijft zo lief voor mij het boodschappenlijstje. Zo leert hij veel moeilijke woorden schrijven zoals ‘yoghurt’ 😉

  13. Wij spelen veel diverse spellen met onze kinderen. Ze helpen ook bij Wordfeud.
    Maar het aller belangrijkste is vanaf kleins af aan veel voorlezen. Dat is het beste recept.
    Onze zins zouden dolgraag 30 Seconds willen hebben, in samen op deze donkerte dagen te spelen.

  14. Wij praten vooral veel! Al van baby af aan lekker kletsen, in normale taal: een auto noemen we een auto en geen Broembroem. Veel liedjes zingen met de dreumes en natuurlijk lekker voorlezen en later ook zelf laten lezen. Onze kinderen hebben gelukkig ook veel plezier in lezen, elkaar voorlezen en voorgelezen worden. Ook doen ze bij de kleuters fanatiek mee met het verzinnen van woorden die beginnen met de letter die op de letterplank staat. Spelletjes als Woordenslang en Rijmen doen het ook goed.
    Thuis kijken we gezamenlijk het jeugdjournaal, daarin komen moeilijke/ onbekende worden voor, waar we dan de betekenis van bespreken of opzoeken (google of Van Dale kinderwoordenboek).
    We gaan er graag op uit en leren dan ongemerkt veel, door in de dierentuin naar een verhaal van de verzorgers te luisteren of door bordjes te lezen in dierentuin of museum.
    Eigenlijk kost het helemaal geen moeite! #taalisleuk

  15. Heel intensief ben ik met allerlei letter en woordspelltjes bezig geweest met onze zoon die achterliep met zijn spraak. Wat zijn we trots, hij loopt nu gewoon vóór op zijn taalontwikkeling. Hoe leuk is het om met hem er alle vriendjes en vriendinnetjes deze taalspelletjes te spelen. Wij zijn voor! #team30seconds

  16. Ook op school doen ze gelukkig extra aandacht besteden aan woordenschat, maar ook thuis en onderweg oefenen wij veel. Tijdens onze wandeling, het boodschappen doen, onderweg in de auto, benoemen wij juist alles wat we zien. Vaak is hetgeen je ziet, niet alles wat kinderen zien. Wanneer zij een raam zien, is het vaak een raam. Wij benoemen dan ook de vensterbank, enz. Leuk en leerzaam!

  17. Onze zoon heeft een grote woordenschat. Deels ook gevoel ervoor denk ik. En daarnaast is hij heel nieuwsgierig en wil alles weten en dat houden wij graag in stand.
    Veel voorlezen. En veel praten over alles. En nieuwsgierigheid erin houden door overal antwoord op te geven.
    Een uiteraard ook door spellen te spelen.
    Dus wij winnen gráág zo’n spel.

  18. Wij lezen iedere avond een boek en dan om en om een blz, daarnaast lezen we rijtjes woorden op tempo en strepen woorden aan die mijn zoontje niet kent en die leg ik uit of zoeken we samen op. Ik hoor hem nu zelf heel vaak vragen…….hé Google wat betekend….. En een derde manier is onderweg in de auto kijken of we buiten moeilijke of onbekende woorden zien of horen op de auto radio. Hij leest zelf ook graag en moet vaak zeggen dat het tijd is om te slapen en dat hij zijn boek moet wegleggen. Taal is zijn sterke kant en daar heeft hij plezier in, hij kon al jong duidelijk maken wat hij wilde zeggen en weten en zijn mond staat nooit stil er blijven maar vragen uit komen 😂
    Wij zouden 30 sec erg leuk vinden om te winnen 🎅🤭

  19. Voorlezen voorlezen voorlezen en ieder avond luisteren ze in bed naar een luisterboek/luistercd. En natuurlijk in gesprek gaan over wat je nu eigenlijk gelezen/ gehoord hebt. Vragen stellen. Praatplaat bekijken en de ander moet zoeken wat jij beschrijft en benoemen wat het is of welke functie het heeft…

  20. Thuis lees ik veel voor uit de Donald Duck, alle moeilijke woorden moet ik uitleggen.
    Op school leer ik woorden aan door de te gebruiken in zinnen, plaatje erbij te laten zien en ook de semantiek duidelijk te maken.

  21. Elke dag mogen (moeten) onze kinderen minimaal 2 bladzijden zelf lezen, daarna lezen wij nog altijd voor. Het liefst uit sprookjesboeken, die vallen inmiddels bijna van ellende uit elkaar, maar vervelen doen deze verhalen nog steeds niet. Ook leren ze ze ook theaterlezen . Aan spelletjes om de woordenschat te vergroten spelen we graag galgje en boggle. Dat is een spelletje uit de oude doos.

  22. Hoe gaaf zou het zijn om met onze zoon (9 jaar) scrabble junior te kunnen doen! Door zijn dyslexie is hij niet gek op lezen maar wel op.spelletjes!!! Een betere en leukere manier om hem aan het spellen te krijgen kan ik niet bedenken!
    Nu doet hij regelmatig een woord spelletjes op de computer. Ook de Donald Duck kan er soms mee door!

  23. Wat staan hier veel goede ideeën! Ik lees veel voor, gebruik wat moeilijkere woorden in mijn spreektaal en we maken samen nieuwe woorden visueel.

  24. Mijn kleinkinderen help ik, door boekjes voor te lezen, dat staat bij ons op nummer 1 om de woordenschat uit te breiden. En niet steeds van die programma’s van Nickelodeon o.i.d. te kijken, maar ook bijv. natuurprogramma’s.

  25. Wij laten onze dochter meedoen met de volwassenen bij alle spelletjes. We doen vaker een online quiz en spelletjes o.a. Pim Pam Pet en leggen haar altijd alles uit en praten met haar alsof het een volwassene is.

  26. Ik lees mijn dochters graag voor. Mijn oudste (8 jaar) heeft een grote interesse in taal en het ‘woord van de week’ van school (groep 5) komt regelmatig langs thuis. Als ze een woord niet snapt vraagt ze ook om uitleg en probeer ik het uit te leggen. Ok lezen uit de Bijbel helpt om de woordenschat te vergroten. Met de jongste (2 jaar) hebben we vorig jaar om verschillende dieren aan te leren ook het gebaar er aan gekoppeld. Ik had het idee dat ze een woord ook wel echt sneller oppikte, als er naast plaatje en dierengeluid, ook nog een gebaar aan gekoppeld zat. Maar ze praat heel goed en het is niet nodig, het was echt een leuk extraatje om samen te doen, maar we gebruiken het eigenlijk niet meer. Soms doe ik nog wel een gebaar en dat weet ze nog wel welk dier het is.

  27. We zijn al sinds onze kapoen een baby was, begonnen met het voorlezen van boekjes, momenteel is hij 5, en als we naar het school rijden, staat altijd het nieuws op. Wanneer hij iets niet kent, vraagt ie “mama, wat betekend….”. Ook koop ik soms in de action voor weinig geld van die boekjes met flapjes, die je kan draaien om woordjes te vormen 😉

  28. Voorlezen, voorlezen, meer voorlezen!
    Daarnaast alles uitleggen wat je doet, spelletjes samen spelen, samen met speelgoed spelen…

  29. Verbeteren wanneer ze een woord verkeerd uitspreken of gebruiken. Uitleggen wat een woord betekent als ze dat niet weten en veel lezen.

    30 seconds lijkt ons super leuk!

  30. Wij lezen samen een boek, maar ook de krant en tijdschriften. We maken vaak woordgrapjes met elkaar en spelen graag een spelletje.

  31. Hallo 🙂
    Wat een goede info !
    Wij lezen vooral ook veel voor aan de kinderen, maar de 2 pakt het iets sneller op dan de ander. De oudste houdt niet zo van lezen dus die laten we meer Engelstalige films kijken met ondertiteling;)

  32. Wat een mooi en verhelderend stuk! Handige tips om mee te nemen!

    Wij lezen nog iedere avond voor aan onze zoon van bijna 8 en dochter van bijna 6. Het voorlezen is gebaseerd op qualitytime, maar het neveneffect rondom de woordenschat is mooi meegenomen!! We zoeken in de bibliotheek naar boeken die onze zoon zelf kan lezen en 2 avonturenboeken bij de afdeling voor de oudere kinderen. Onze dochter gaat op dit moment nog wel echt voor de prentenboeken.

    Daarnaast doen we vaak geheugen- en denkspelletjes in de auto, bijvoorbeeld ‘noem woorden die beginnen met de letter…..’, we proberen de woorden op te laten lopen in moeilijkheid. Ook ‘Ik ga op vakantie en ik neem mee….’ is favoriet, helemaal in het Engels (maar nog erg moelijk!!!).

  33. Ik lees elke avond aan mijn dochter voor en zij aan mij (groep 4). Woordzoekers doen het hier ook goed en elke maand maakt ze een gedicht. Zij vindt het leuk en leert super veel. Het klappen bij onbekende woorden hebben we geprobeerd maar dat lukt nog niet echt. Dus aan het eind van het verhaal vraag ik wat er nu gebeurd is en vraag ik wat 1 a 2 moeilijkere woorden betekenen. Scrabble zou nog een leuke aanvulling zijn op onze spelletjeskast.

  34. Ik doe van alles in mijn twee groepen. In groep 2 gebruiken wij veel woordkaarten, boeken over het thema die we voorlezen en uit laten spelen en verschillende spelletjes waar de woordenschat mee wordt vergroot (dobble, memory, etc.). In mijn groep 6 laten we de woorden vakoverstijgend terugkomen en de kinderen vooral ook ontdekkend leren door woorden over een thema zelf op te zoeken en op verschillende manieren bezig te zijn met woordenschat in de lessen maar ook door het kijken van het Jeugdjournaal en leerzame filmpjes. En vooral het allerbelangrijkste: de woorden zichtbaar in de klas zodat de kinderen ze altijd kunnen zien.

  35. Wij lezen voor, we lezen samen, woordspelletjes in de auto, we spelen regelmatig 30 seconds met zijn viertjes, maar als er maar 2 zin in hebben dan spelen we dat zonder bord. Daar leren ze zo veel van. 30 seconds junior hebben we al, dus scrabble zou heel erg welkom zijn!

  36. Wij laten de kinderen een woordmuur maken met woorden en plaatjes, we doen veel woordspelletjes zoals 30 seconds gebaseerd op woordenschat in de lessen, levend memory, etc.

  37. We lezen veel om en om. De theater boekjes helpen hier ook goed bij. Ook leest ze veel verpakkingen en uiteraard mogen de prentenboeken ook niet ontbreken

  38. Ik probeer op allerlei manieren de woordenschat te vergroten, van voorlezen tot uitspelen van een boek, van leuke spelletjes en hierbij de woordjes benoemen tot het kijken van leerzame filmpjes. In zowel mijn groep 2 als mijn groep 6, doen we van alles om meer woorden te leren kennen! Vooral de woorden vakoverstijgend terug laten komen, is wat bij mijn kinderen vaak helpt en erg belangrijk is, naast het zelf ontdekken van woordjes.

  39. Elke dag voorlezen sinds zijn babytijd aan mijn zoon van inmiddels 7 jaar oud. Daarbij de woorden en uitdrukkingen die hij nog niet begrijpt meteen uitleggen. En leuke taalspelletjes zoals die van Dolfje Weerwolfje spelen. 30 seconds zou een mooie aanvulling zijn!

  40. Wij doen spelletjes, lezen, peuterspeelzaal, lekker spelen met andere kinderen, veel radio aan en als we in de auto of op de fiets zitten vertellen wat we zien en ook tijdens de hond uitlaten veel kletsen. En dan ook gewoon op een normale manier en niet met een babytaaltje of iets dergelijks😁

  41. We lezen veel voor, spelen veel woordspelletjes zoals scrabble, stapelwoord, enz. En onze oudste dochter (bijna 8) leest onze jongste (bijna anderhalf) voor: twee vliegen in een klap

  42. Vooral veel voorlezen en voorgelezen worden door de kids vergroot de woordenschat. En nu mijn oudste dochter (12) ook songteksten hoort krijg ik regelmatig vragen over Engelse woorden maar soms ook nog Nederlandse woorden waarvan ze de betekenis niet kent. Daarnaast krijgen ze een keer in de zoveel weken woordenlijstjes mee van school die we uitgebreid doornemen en leren!

  43. (Voor)-lezen en nog meer lezen, heerlijk daar genieten ze altijd van! En dan regelmatig tussendoor vraagjes stellen over het boeking moeilijke(re) woorden! En verder altijd van jongs af aan normale hele zinnen met ze gesproken met aandacht voor lastigere woorden zodat ze de betekenis leerden!

  44. Veel voorlezen, samen naar de bibliotheek. Vorige week voor het eerst 30 seconds gespeeld, wat een leuk spel. En de kids waren super fanatiek! Lijkt mij geweldig om zelf in de kast te hebben.

  45. Wat ik doe: Veel voorlezen, vragen stellen, gesprekken voeren, woorden uitleggen eventueel mbv plaatjes en/of omschrijvingen, spelletjes, steeds uitleggen wat ik aan het doen ben. ( modelen)

  46. Bedankt voor de leuke tips. Ik heb de strijd om te lezen opgegeven, weet hoe ik zelf een hekel kreeg aan lezen vroeger. Is nu gelukkig weer helemaal goed gekomen. Maar gelukkig na lang zoeken heeft mijn zoon ingreep 7 de donald duck ontdekt en leest hij nu ook graag zelf. De jongste, groep 4, lezen we voornamelijk voor en leest dan tussen door een stukje zelf. Maar ook voor de oudste blijft het een feestje om voor te lezen. Ook leuk is om op de tablet het spel van squla te spelen. Dan kunnen ze toch verantwoord op de tablet een leerzaam spelletje op eigen niveau met zijn allen doen. Vooral leuk en handig voor onderweg.
    Bij ons heeft het spel 30 seconde de voorkeur. Deze staat al een tijdje op mijn lijstje.

  47. Elke avond voorlezen. Niet alleen voor mijn zoon in groep 4 maar juist ook voor mijn zoon in groep 6. Daarnaast altijd de juiste woorden gebruiken en volle zinnen. Vanaf jongs af aan deden en doen wij dat, dit vergroot de woordenschat enorm. De kinderen stimuleren zelf hardop voor te lezen (als je hoort wat je zegt onthoud je het beter) en af en toe bij het voorlezen vragen wat een woord betekent en (als ze dat niet weten) dit toelichten. Koop ook af en toe een leuk tijdschrift dat past bij de voorkeuren/hobby van je kind. Dit stimuleert lezen en de woordenschat ook

  48. Lekker veel lezen en voorlezen, puzzels van denksport en lekker naar buiten om te ontdekken en nieuwe dingen tegen te komen, zodat we in gesprek met elkaar raken. Ook spelen we veel spelletjes! 30 seconds missen we nog in onze collectie.. dus heel graag die! ❤️

  49. Wij lezen veel voor,elke avond voor het slapen. Ook zingen we veel liedjes en doen veel spelletjes.
    Onderling gebruiken we zoveel mogelijk volwassen taalgebruik en als kinderen om uitleg vragen vertellen we ze wat iets betekent of hoe iets werkt. Wij houden ook echt van woordgrappen en hebben onze eigen gewoontes wat betreft uitspraken/taalgebruik die de kinderen ook echt overnemen.

  50. Wij vergroten de woordenschat van onze tweeling door veel voor te lezen, ze zelf veel te laten lezen en zo nu en dan Planet Earth op te zetten. Daarnaast doen we veel puzzeltjes van Denksport junior. Wij zijn van team 30 seconds 😀

    • Wij vergroten de woordenschat van onze dochter door veel te lezen en voorlezen . Een wekelijks bezoek aan de bieb moet ook niet ontbreken . Veel puzzelboekjes en woordzoekers . Wij zijn team 30 seconds 🤪

  51. ♥️ wij hebben nooit verklein woordjes gebruikt voor onze 3 kinderen. Nu 16 9 en 9 jaar oud.
    Ook zijn we begonnen met voorlezen vanaf 6 maanden oud. Bij de tweeling leest mijn man nog elke avond voor om daarna even gezellig bij te kletsen en knuffelen.

  52. Heel veel lezen wat niet zo moeilijk is voor onze 8jarige boekenwurm☺️, gezellig voorlezen, taalkwartet, af en toe een dictee met een kopje thee, gezellige bezoekjes aan de bibliotheek en boekenwinkel en in de auto woordenslang!

  53. Wij houden van en spelen vaak taalspelletjes, rijmspelletjes, we lezen veel en ontwijken geen moeilijke woorden Maar leggen deze zo nodig uit. Ikzelf ben gek op spreekwoorden ! Ik werk in de kinderopvang met peuters en gebruik daar veel taal , lees veel voor, we zingen en leren versjes.

  54. Heel veel voorlezen en zelf spreken in volwassen taal, hierdoor krijgen onze dochters een hoop woorden te horen. Zij (wij) hebben de meiden aangeleerd om woorden die ze niet begrijpen na te vragen.
    En gelukkig zijn ze beide dol op lezen!

  55. Vanaf dag 2 😉 voorlezen…elke dag soms wel 8 boeken. Nu 6 jr en leest voor groep 4 en kletst als een puber.
    Ben daar zo blij mee!!
    30 sec lijkt me geweldig!

  56. Ben ook altijd blij met jouw updates en tips! Wij geven, voor wat betreft , woordenschat een ‘schat’ aan mogelijkheden aan onze zoon (nu groep 8), maar hij vind het ontzettend niet leuk om te lezen…. (soms Donald Duck en ik lees nog regelmatig voor in de avond) wij hebben al jaren kidsweek en nu 7 days, maar helaas blijft deze vaak ongelezen. Ik word er wel eens wanhopig van omdat ik weet dat het belangrijk is. Op zich mag ik niet klagen en gaat hij op school goed, ietsiepietsie minder bij inderdaad begrijpend lezen. Ik hoop dat het kwartje toch nog valt binnenkort! Want wij doen er alles aan (veel boeken voorhanden)..

    • Hallo Pien,
      Fijn om te horen dat je blij bent met onze updates en tips!
      Heel goed dat je blijft voorlezen en de Donald Duck voor je zoon koopt. Strips zijn ook prima om te lezen. Het gaat erom dat wat hij leest leuk vindt. En dat is soms even zoeken. Nu zijn er waarschijnlijk veel andere dingen die hij nog leuker vindt dan lezen. Maar wellicht komt daar eens verandering in. Je kunt ook niet alles leuk vinden.. 😉

      Succes!
      Hartelijke groet,
      Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *