Cito-toetsen groep 5: een overzicht voor ouders

Klik hier voor de Cito Oefenpakketten

Alles weten over de Cito-toetsen in groep 5 en hoe je jouw kind daarop kunt voorbereiden? Bekijk hier welke Cito-toetsen er zijn.

Je krijgt in dit artikel ook belangrijke tips over het maken van een Cito-toets (video).

Dit artikel is geschreven door de onderwijsexperts van Wijzer over de Basisschool.

Video's met uitleg en leuke spelletjes

Iep Toets groep 5
Cito-toetsen en IEP-toetsen

Oefenen en uitleg voor de IEP-toets groep 5

Jouw kind zit al in groep 5 en maakt dit jaar de IEP-toets groep 5. In dit leerjaar hoort jouw kind bij de bovenbouw van de basisschool. Je kind heeft vanaf groep 3 al diverse toetsen gemaakt. Hierdoor ben je […]
jongetje steunt op hand
Cito-toetsen en IEP-toetsen

Hoe je jouw kind kunt helpen met ‘Tempotoetsen’

Zodra je kind op de basisschool zit, krijgt het te maken met: ‘presteren binnen een bepaalde tijd’ in de zogenaamde ’tempotoets’. Dit is bijvoorbeeld het geval tijdens het maken van een Cito toets. Om met ‘presteren binnen een bepaalde tijd’ […]
meisje leest boek
Begrijpend lezen

Wat zijn AVI-toetsen?

AVI-toetsen testen hoe vlot en nauwkeurig een kind kan lezen. De afkorting AVI staat voor Analyse van Individualiseringsvormen. Het begrip is afgeleid van het AVI-systeem, dat teksten indeelt naar niveau. Schoolboeken vermelden vaak de AVI-norm. Zo zie je meteen welke […]
wat zijn dmt toetsen?
Cito-toetsen en IEP-toetsen

Wat zijn DMT toetsen en hoe help je jouw kind?

De DMT staat voor Drie-Minuten-Toets. Dat is een test van 3 minuten waarin een leerling zo snel en foutloos mogelijk losse woordjes hardop leest. Deze toetsen vinden plaats vanaf de tweede helft van groep 3, wanneer je kind leert lezen.
jongetje maakt toets in de klas
Cito-toetsen en IEP-toetsen

Verschil Cito-toets en methodegebonden toetsen?

Het verschil tussen Cito- en methodegebonden toetsen is dat Cito-toetsen vaardigheidstoetsen zijn en methodegebonden toetsen beheersingstoetsen. Dit betekent dat er met de methodegebonden toetsen wordt bekeken of de leerlingen de lesstof die ze net hebben geleerd, voldoende beheersen.

Producten

Verschil Cito-toetsen en methodegebonden toetsen

Naast de Cito-toetsen maakt je kind toetsen die bij de schoolboeken horen waarmee wordt gewerkt: de methodegebonden toetsen. Deze toetsen worden regelmatig afgenomen om te kijken of de kinderen de onlangs verworven kennis kunnen reproduceren of in vaardigheden kunnen omzetten.

Omdat de lesstof nog vers in het geheugen ligt en de methodegebonden toets meestal alleen de onderwerpen toetst waar de afgelopen tijd veel mee is geoefend, zal een kind bij deze toetsen vaak beter scoren dan bij de Cito-toetsen.

Veel kinderen vinden een Cito-toets vaak een stuk lastiger dan een methodegebonden toets. Dat heeft verschillende redenen:

  • De vraagstelling van een Cito-toets is vaak anders dan die van een methodegebonden toets.
  • Alle stof die het afgelopen half jaar aan bod is gekomen, wordt nu in 1 keer getoetst.

Ook faalangst kan bij een Cito-toets een rol spelen. De methodegebonden toetsen gaan doorgaans best goed. Maar een Cito-toets is écht spannend en soms zelfs een beetje eng. Dat brengt stress met zich mee. En niet alleen bij de kinderen. Sommige ouders staan tijdens de Cito-dagen volledig in de stress mode, en dat blijft bij de kinderen niet onopgemerkt.

Leerlingen die de methodegebonden toetsen een beetje saai vinden en daarom niet zo goed hun best doen, komen tijdens een Cito-toets vaak juist beter uit de verf.

Misschien is een Cito-toets wel een stuk moeilijker, maar deze is in elk geval interessanter en belangrijker dan een methodegebonden toets. Dan zal zo’n leerling extra zijn best doen en kan de score verrassend zijn.

 

De school bepaalt wanneer de toetsen worden afgenomen.

De toetsen die staan aangegeven met een ‘M’ worden in het ‘Midden’ van het schooljaar afgenomen. De toetsen met een ‘E’ worden gemaakt aan het ‘Einde’ van het schooljaar.

Cito adviseert om de M toetsen tussen 1 december en 31 maart en de E toetsen tussen 1 april en 31 juli af te nemen.

 

Cito-toetsen M5

In groep 5 krijgen de kinderen de volgende Cito-toetsen M5:

 

Cito-toetsen E5

In groep 5 komen de volgende Cito-toetsen E5 aan bod:

  • rekenen E5
  • DMT en AVI E5
  • spelling E5
  • woordenschat E5)
  • technisch Lezen E5

DMT- en AVI-toetsen hebben betrekking op technisch lezen. Hierbij wordt gekeken hoe snel en hoe goed je kind leest. Bij begrijpend lezen wordt gekeken naar het begrip van een tekst.

 

Cito toetsen groep 5: uitslag

De score op een Cito-toets wordt weergegeven met de cijfers I t/m V of de letters (A t/m E).  Hieronder zie je het overzicht van de scores en wat deze betekenen.

Cito zet de score van je kind op een Cito-toets af tegen de scores van alle kinderen in Nederland. Als je kind een A scoort, hoort het bij de 25% hoogst scorende kinderen in Nederland. De uitslagen van de Cito-toetsen kunt u meestal op het rapport zien.

I – 20% – ver boven het gemiddelde

II – 20% – boven het gemiddelde

III – 20% – de gemiddelde groep leerlingen

IV – 20% – onder het gemiddelde

V – 20% – ver onder het gemiddelde

 

Bij de indeling met de letters A t/m E ziet de verdeling er zo uit:

A –  25% – hoogst scorende leerlingen

B – 25% – ruim boven tot net boven het landelijk gemiddelde

C – 25% – net tot ruim onder het landelijk gemiddelde

D – 15% – ruim onder het landelijk gemiddelde

E  – 10% – laagst scorende leerlingen

 

Cito scores groep 5

Hieronder een overzicht van de Cito scores:

cito normering uitleg

Functioneringsniveau

Misschien zie je op het rapport niet het vaardigheidsniveau (I t/m V of A t/m E) terug, maar het functioneringsniveau. Dan staat er bijvoorbeeld dat het rekenniveau van je kind op M6 ligt. Dat houdt in dat je kind bij de rekentoetsen een niveau haalt dat hoort bij het midden (M) van groep 6.

Naast M kun je ook niveaus met de letter B en E tegenkomen. Niveau B5 staat voor het niveau dat je kunt verwachten aan het begin (B) van groep 5. Niveau E5 hoort bij het einde (E) van groep 5.

Welke score je precies op het rapport van je kind terugvindt (I t/m V, A t/m E of M3 t/m E8), bepaalt de school.

Slechte score Cito groep 5?

Eén fout kan verschil maken tussen bijvoorbeeld II of III. Als de score van je kind tegenvalt, is het altijd nuttig om tijdens de rapportbespreking te vragen wat de score precies was. Gaat het bijvoorbeeld om een lage II of een hoge II (bijna een III)?

Verder is het ook van belang om te vragen bij welke sommen je kind de meeste fouten maakt. Je kunt dan gericht oefenen met je kind met bijvoorbeeld het oefenboeken rekenen.

Moet je je als ouder direct zorgen maken bij een minder goede score? Nee, dat hoeft niet. Ook al scoort je kind maar middelmatig bij een Cito-toets, daarmee is zijn lot nog lang niet bezegeld. Er zijn nog enkele schooljaren te gaan voor het zover is en sommige kinderen maken opeens een tussensprint van jewelste.

Het is net als met groeien: opeens zijn ze 3 cm langer! Reageer dus niet meteen met een alarmfase rood bij een minder goede score.

Moet je de Cito-toets dan maar afdoen als ‘niet belangrijk’? Als ‘een momentopname’, waar je verder niets aan hebt? Natuurlijk niet.

Doordat de Cito-toetsen heel gevarieerd zijn in het niveau van vragen, krijgen kinderen die de lesstof goed beheersen, een kans te laten zien wat ze kunnen.

De leerkracht krijgt inzicht in de verschillen tussen de leerlingen onderling. Hij kan zijn aanpak in de periode die daarop volgt, toespitsen op die verschillen:

  • Leerlingen die een hoge score halen, laat hij bijvoorbeeld meer zelfstandig werken en biedt hij verdiepingsstof aan.
  • Matig en slecht presterende leerlingen krijgen juist extra aandacht, uitleg, instructie en oefenmateriaal.

Op die manier blijft leren voor iedereen leuk, en dat is een heel belangrijk aspect van de basisschool!

Bekijk ook: