Drempeltoets

Wat is de drempeltoets of drempeltest? Een drempeltoets of -test is een toets die in groep 7 en 8 objectief adviseert welk onderwijsniveau geschikt is in het voortgezet onderwijs. Het lijkt daarmee dus op de Eindtoets van het Cito, die in groep 8 volgt als afsluiting. De drempeltoets test de aanleg en het vermogen van een scholier. Ter toetsing staan de twee domeinen: taal en wiskunde. Het taalkundige gedeelte bestaat uit meerkeuzevragen die gaan over: zinsconstructies, begrippen en definities. Het reken- wiskundige gedeelte toetst het inzicht en logica. Hier moet een leerling efficiƫnt de vraag kunnen oplossen.

kinderen doen test

Hoe werkt de drempeltoets?

De docent behandelt de test in de twee laatste jaren van de bovenbouw klassikaal. Voor de toets bereidt de docent niets voor. Het is ook belangrijk dat de leerling de test niet kan repeteren om deze zo getrouw en spontaan mogelijk te voltooien. Vooraf is er een instructie, waarna de test begint. Op een formulier staan meerkeuzevragen. De scholier kan kiezen tussen de opties A t/m E. De hele test duurt van de ochtend tot vroeg in de middag.

Wat maakt de drempeltoets bijzonder?

De scholier moet allereerst de vragen goed beantwoorden omdat het een intelligentietest is. Maar er is ook ruimte voor de beleving van het kind zelf in de LeerMotivatieTest (LMT). Zo vult de scholier als onderdeel van de toets in of hij zich in hoge mate gespannen voelde, en of hij/zij over de juiste motivatie beschikt. Een docent controleert dit om faalangst vast te stellen, of het kind doorzettingsvermogen heeft en is gemotiveerd.

De drempeltoets is een goed alternatief voor een CITO-toets. Anders dan laatstgenoemde neemt een docent deze niet ieder jaar af en zijn de antwoorden dus niet voorspelbaar. Bij een Cito-toets kan een scholier dus anticiperen op de vraagstelling. Ook is de drempeltoets minder bekend en dus minder spannend voor de faalangstigen. Een docent kan de drempeltest ieder moment van het schooljaar afnemen. De test houdt ook rekening met handicaps als dyscalculie of dyslexie. 

Maaike de Boer

drs. Maaike de Boer is initiatiefneemster van Wijzeroverdebasisschool.nl

Gerelateerde artikelen

Reacties

16 reacties op “Drempeltoets”

    • Beste Joanne,
      Dit kun je het beste even vragen aan de leerkacht, omdat we dit niet weten.

      Hartelijke groet,
      Carola

  1. Bij mijn dochter is faalangst geconstateerd. Hierdoor adviseerd de psycholoog langer tijd om bvb cito te maken. Mag zij langer over de toets doen?

    • Beste Jane,
      Voor kinderen met dyslexie en dyscalculie is er ondersteuning bij de Cito-toetsen (onder andere in de vorm van extra tijd). Voor kinderen met faalangst volgens mij niet. Maar je zou dit voor de zekerheid nog even na kunnen vragen bij Cito: klantenservice@cito.nl

      Hartelijke groet,
      Carola

  2. Hallo
    Mijn zoon heeft dyscalculie en morgen de drempeltoets en nou mag hij bij elke toets altijd zijn rekenmachine of een rekenkaart gebruiken maar volgens de leerkracht mag hij bij de drempeltoets niets gebruiken dat betekent dat hij waarschijnlijk nog lager scoort op zijn rekenen
    Hoe zit dit en klopt het idd dat kinderen met dyscalculie dan geen hulpmiddelen mogen gebruiken
    Graag jullie mening/reactie hierop
    P.s hij heeft zelfs een dyscalculie-verklaring

    • Het klinkt bijzonder. Bij dyslexie krijgt een kind wel meer tijd en groter lettertype. Het lijkt me logisch dat je bij
      dyscalculie dan ook mag gebruiken wat je op school normaal ook mag gebruiken. Desnoods de IB- er / of zelf laten informeren bij inspectie

    • Beste Jean,
      De Centrale Eindtoets (van Cito) is een eindtoets. De drempeltoets is geen eindtoets. Deze toets word gebruikt als aanvulling op het schooladvies en test de aanleg en intelligentie van een kind.
      Beide toetsen tellen mee voor het schooladvies.

      Hartelijke groet,
      Carola

  3. Toen ik de test had gedaan in 2006 had ik een 8,5 gehaald en een overduidelijk vwo niveau. Heb daarna ook mijn VWO diploma gehaald. Ik vroeg me af hoe het zit met de toets. Krijg je een cijfer? En wat betekent elk cijfer?

  4. Mijn zoon heeft dyslexie en krijgt binnenkort de drempeltest. Kunnen jullie wat meer vertellen over de manier waarop er in de test rekening gehouden wordt met dyslexie?

  5. Hoe serieus kan de uitslag van deze test genomen worden? Mijn dochter heeft met deze test vmbo t gescoord maar heeft als advies van de leeraar vmbo kader gemengd gekregen? Graag wil zei naar een school waar minimaal vmbo t als advies gegeven moet zijn. Nu wil de basis school eerst de ieptest afwachten voordat ze hun advies willen bijstellenšŸ¤” beetje vreemd vind ik het allemaal waarom is er dan deze toets afgenomen als er met de uitslag niets gedaan word?

    • Beste Mandy,
      Dit kun je het beste even aan de leerkracht vragen. Het advies wordt niet alleen gebaseerd op toetsresultaten. Er wordt ook gekeken naar de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind, zijn/haar werkhouding, motivatie en gedrag. De leerkracht kan je hier alles over vertellen.
      Succes!
      Hartelijke groet,
      Carola