Op de basisschool krijgt je kind vanaf groep 3 het vak spelling. Spelling in groep 3 is een onderdeel van ’taal’ in groep 3. Hier vind je alles om jouw kind te helpen.
Klik hieronder om de oefenbladen van spelling groep 3 te downloaden. Je ontvangt de oefenbladen per e-mail.
Om goed te kunnen spellen, is het noodzakelijk dat je kind bij aanvang van groep 3 een aantal vaardigheden beheerst. Het gaat om het volgende:
1. Praten
2. Lezen en schrijven
3. Taalgebruik
Bij het leren spellen en lezen spelen 3 soorten informatie een rol: klanken, letters en betekenissen van woorden.
Om iets nieuws te leren, moeten je hersenen nieuwe verbindingen maken. En bij leren lezen en spellen maken de hersenen verschillende soorten verbindingen aan. Ook al lees je veel, dit betekent dan dus niet automatisch dat je dan ook goed bent in spelling. Daarom vragen beide vaardigheden verschillende soorten oefening.
Bekijk ook:
Als je leert lezen in groep 3, dan weet je welke klank bij welke letter hoort en andersom. Door de volgorde van klanken en letters herken je het woord en weet je vervolgens dus wat het betekent. Hoe meer je leest, hoe vlugger dit proces in je hersenen gaat. Daardoor lees je steeds sneller: je hersenen gaan steeds meer letters tegelijk, oftewel hele woorddelen, lezen.
Dit komt doordat je geoefend hebt met lezen: je brein maakt dan snellere verbindingen tussen klanken, letters en de betekenissen van woorden. Hierdoor herken je uiteindelijk complete woorden in 1 oogopslag als je leest. En weet je dus ook vlugger wat de hele zin betekent. Je weet inmiddels zó goed welke letters bij welke woorden horen, dat ze dus niet eens meer in de goede volgorde hoeven te staan (behalve de eerste en laatste letter). Zó sterk zijn die verbindingen nu in je brein.
Je hebt dus eigenlijk een gigantische woordenlijst in je hoofd. En je weet vliegensvlug het juiste woord te herkennen, zolang je maar de eerste en laatste letter ervan weet. Daarom is begrijpend lezen voor kinderen zo belangrijk: op die manier worden verbindingen tussen klank, letter en woordbetekenissen goed geoefend.
Ook al zijn lezen en spellen nauw met elkaar verbonden, toch is leren spellen voor je hersenen een heel ander leerproces dan leren lezen. Bij leren spellen gaat het er immers juist wél om dat de letters van een woord in de goede volgorde staan.
Eigenlijk is spellen precies het tegenovergestelde leerproces van lezen. En wel om tenminste 2 redenen:
Bovendien schrijf je een woord niet alleen maar zoals je het uitspreekt (zie ook paragraaf Spelling groep 3: het verschil tussen luisterwoorden, regelwoorden en weetwoorden). Er zijn vele regels die je moet toepassen om woorden juist te spellen.
Al met al: spelling is dus een vak apart en het is van groot belang dat deze vaardigheid zorgvuldig wordt aangeleerd! Voor uitgebreide uitleg van de verschillen tussen lees- en spelvaardigheden, zie de pagina over lezen en spellen van wij-leren.nl voor een uitgebreid artikel hierover.
In de Nederlandse taal kennen we veel spellingregels. En om te weten hoe je een bepaald woord schrijft, zijn er verschillende strategieën van toepassing. Voor spelling in groep 3 bestaan er 3 groepen waarin men de woorden indeelt: luisterwoorden (ook wel klankzuivere woorden genoemd), regelwoorden en weetwoorden.
In de spellingmethoden ‘spelling groep 3’ waarmee de kinderen op school werken, wordt de lesstof aangeboden met behulp van zogenaamde spellingcategorieën. Dit houdt in dat er steeds een bepaalde groep woorden aan bod komt waarvoor dezelfde regels gelden. Zo leren kinderen stapje voor stapje de verschillende spelregels aan. Enkele voorbeelden van spellingcategorieën zijn:
Woorden met sch- of schr-.
In een les over deze spellingcategorie komen woorden zoals schip, schrift, schok en schrik aan bod.
Woorden met –ng of –nk.
In een les over deze spellingcategorie komen woorden zoals zing, stang, bank en flink aan bod.
Zie voor alle spellingcategorieën de volgende paragrafen: ‘Spelling groep 3 Cito – eerste helft schooljaar (Spelling Citotoets M3) en Spelling groep 3 Cito – tweede helft schooljaar (Spelling Citotoets E3)‘.
Je kunt de woorden die in de spellingcategorieën voor de eerste helft van het schooljaar voorkomen (Cito-toets Spelling januari) oefenen met het oefenboek spelling groep 3 – 1e helft schooljaar.
In de spelling Cito-toets die in januari in groep 3 wordt afgenomen (deze toets staat ook wel bekend als Spelling M3) komen de volgende 2 spellingcategorieën aan bod:
Je kunt de woorden die bij bovenstaande spellingcategorieën horen oefenen met het Oefenboek Spelling Groep 3 – 2e helft schooljaar.
In de Cito spelling E3, de toets die in juni in groep 3 wordt afgenomen (deze toets is ook wel bekend als Spelling E3) komen de volgende spellingcategorieën aan bod:
In groep 3 van de basisschool is Veilig leren lezen de meest gebruikte taal-leesmethode. Deze methode is gekoppeld aan vele andere vakken. Veilig gespeld is er een onderdeel van en behoort tot het basismateriaal. Het bestaat uit een boekje met oefeningen. De kinderen oefenen hiermee woorden en zinnen juist te spellen. Dit doen ze individueel of in tweetallen.Veilig leren lezen heeft een maan- en een zonlijn.
De maanlijn is bestemd voor kinderen met een normale leesontwikkeling. Leerlingen die werken met de zonlijn, zijn leerlingen met een hoger leesontwikkelingsniveau dan gemiddeld. Het werkboek Veilig gespeld is geschikt voor zowel de maan- als de zonlijn.
Voor kinderen die heel goed zijn in spelling, biedt Veilig gespeld zogenaamde ‘snuffelpagina’s’ met moeilijkere woordtypen. In groep 3 moeten de kinderen van elke klank de bijbehorende letter leren. Dit heet ook wel de klank-teken- en teken-klankkoppelingen. Veilig leren lezen bouwt daarom het letter- en woordaanbod op gestructureerde wijze op, door middel van een stappenplan. Naar woordjes luisteren en ze vervolgens in stukjes moeten ‘hakken’ is hier een voorbeeld van.
Met zulke strategieën leren kinderen hoe ze de spelling van woorden juist toepassen. Voor specifieke spellingmoeilijkheden biedt Veilig gespeld zogenaamde ‘steunkaarten’ aan, om extra houvast te geven bij het spellen.
Tijdens de Cito-toetsen Spelling groep 3 in januari (M3) en in mei/juni (E3) krijgen de kinderen een dictee met woorden uit de eerdergenoemde spellingcategorieën. In groep 3 hebben de kinderen meestal al eerder een dictee gehad, waardoor ze weten wat ze nu moeten doen. Het resultaat van de Cito-toetsen Spelling groep 3 staat meestal op het rapport van je zoon of dochter. De Cito-scores groep 3 zijn weergegeven met de letter A t/m E of met de Romeinse cijfers I t/m V.
Ben je op zoek naar een (gratis) mogelijkheid om spelling te oefenen? Download dan de gratis oefenbladen spelling groep 3. Met de gratis oefenbladen spelling kun je een spellingcategorie van groep 3 goed oefenen met een zeer effectieve oefening. Zien hoe een klas bezig is met spelling?
Bekijk ook: