Spelling is in groep 5 voor veel kinderen lastig. Wil je spelling met je kind oefenen?
Bekijk in dit artikel de beste tips en download de gratis Oefenbladen Spelling voor groep 5.
Download de oefenbladen spelling. Ook rekenen groep 5 oefenen. Klik op de link!
In groep 5 ligt de nadruk bij spelling nog op de niet-werkwoorden. Je kind leert een heleboel nieuwe regels. Een aantal categorieën waar het mee aan de slag gaat:
Je kind krijgt in groep 5 best vaak met dictees te maken. Die zijn onder te verdelen in de volgende soorten:
Daarnaast zijn er nog de dictees die onderdeel zijn van het leerlingvolgsysteem. Met die dictees bekijkt de leerkracht of je kind op het niveau van de landelijk afgesproken leerlijn zit.
Wil je meer weten over de dictees in groep 5? Lees dan dit artikel.
Je kind onthoudt de spelling van woorden het beste als het…
Kennisrotonde legt in dit artikel over overschrijven uit waarom die verschillende werkwijzen zo goed werken.
Als je thuis je kind wilt helpen met spelling, zijn een paar dingen heel belangrijk:
Nieuwsgierig geworden naar onze Oefenboeken? Bekijk ze in de webshop!
Spellen is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken: de schriftelijke taalvaardigheid. Dit is de basis voor een goede schriftelijke communicatie.
Spellen is een onderdeel van taalonderwijs, waarbij de nadruk ligt op zowel het proces als het product. Jouw kind is elke dag met spelling bezig. Daarom is het als ouder belangrijk om te weten wat er dit jaar in groep 5 aangeboden wordt, zodat je ook thuis kunt spelen met spellen.
Bij spellen worden klanken onderscheiden. Aan klanken worden letters gekoppeld die op de juiste plaats gezet moeten worden. Deze vaardigheid wordt geleerd tijdens de spellinglessen. Als je kind de spellingregels beheerst, kan het de vaste klank-letterkoppelingen toepassen bij alle woorden.
De spellingles omvat onder meer een instructie, een begeleide inoefening en zelfstandig werken. Tijdens de instructie worden de regels aangeboden in combinatie met woorden. Het gaat hierbij om woorden die aansluiten bij het dagelijks taalgebruik van de leerlingen.
Met begeleide inoefening heeft de leerkracht de mogelijkheid om feedback te geven en te controleren of de gestelde doelen zijn bereikt.
Bij het zelfstandig oefenen gaat je kind de geleerde stof zelf toepassen. De klanken van de woorden bepalen de keuze van de letters. Door naar de klanken te luisteren, herkent je kind aan welke letters de klanken gekoppeld moeten worden. Dit kan geoefend worden in 4 stappen:
Een spellingcategorie benoemt een groep woorden waarvoor dezelfde spellingregel geldt. Deze regel is makkelijk te onthouden en geldt als oplossingsstrategie waarmee je alle soortgelijke woorden op de juiste manier kunt schrijven.
Een voorbeeld:
Woorden met -ng of -nk.
De spellingregel is: Je hoort 1 klank: ng. Je schrijft 2 letters: ng.
Een hulpmiddel is: Bang voor de slang. Ng, wat klinkt dat raar. De n en g horen bij elkaar.
Ons alfabet heeft 26 letters, maar sommige letters hebben meerdere klanken (bijvoorbeeld de /e/ in ‘snel’ of ‘geven’). De Nederlandse taal kent ongeveer 40 klanken, die soms op verschillende manieren geschreven worden (denk aan /ei/ en /ij/).
Dat maakt de Nederlandse spelling heel lastig. Er wordt in spellingmethodes gebruik gemaakt van spellingstrategieën, die je gebruikt om tot de juiste spelling van een woord te komen.
Er bestaan directe en indirecte spellingstrategieën. Je maakt gebruik van de directe spellingstrategie als je een woord zo vaak hebt geschreven, dat je niet meer hoeft na te denken hoe het goed gespeld moet worden. Het spellen is geautomatiseerd.
Je gebruikt een indirecte spellingstrategie als je bij het schrijven van een woord bepaalde denkhandelingen moet toepassen. Enkele voorbeelden: