Netjes leren schrijven? Met deze oefeningen kan het

Een net handschrift is om meerdere redenen handig. Door netjes te leren schrijven kan je kind zijn eigen werk beter controleren en is hij voor leerkrachten en klasgenoten ook goed te volgen. Daarnaast heeft netjes schrijven ook effect op het taal- en spellingvaardigheden.

Hoe leert je kind schrijven?

Het proces van leren schrijven kan per basisschool verschillend zijn. Zo beginnen sommige scholen meteen na de zomervakantie in groep 3 met leren schrijven, anderen pas na de kerstvakantie. Er zijn echter wel overeenkomsten.

Een goede pengreep is uiterst belangrijk om netjes schrijven letterlijk in de vingers te krijgen. Als de driepuntsgreep gehanteerd wordt, zal dit leiden tot een ontspannen houding in de vingers met het vasthouden van het potlood. Ook geeft deze greep meer sturing en controle tijdens het schrijven.

Verder kijken scholen naar de juiste zithouding tijdens het leren schrijven van een kind. Rechtop zitten, voeten op de grond, het blad met 1 hand vasthouden en een beetje schuin neergelegd zijn voorbeelden van basisregels bij het goed leren schrijven.

Daarnaast helpt het kinderen dat de letters en cijfers via een vaste volgorde en route geschreven worden. Sommige methodes maken gebruiken van ‘het stoplicht’. Kinderen die de letters zo leren, zetten een groene punt als de letter start, een oranje punt op de momenten dat er een korte pauze is en een rode punt als de letter af is.

Netjes leren schrijven wat kan helpen

Werkbladen Spelling Groep 3 (Gratis)

Werkbladen Spelling Groep 4 (Gratis)

Waarom aan elkaar schrijven?

Aan elkaar schrijven, is dat niet hopeloos ouderwets? Dit wordt nogal eens gedacht. Onderzoek toont aan dat aan elkaar schrijven zorgt voor minder spelfouten. Als je aan elkaar schrijft, is er een duidelijk onderscheid in waar het woord begint en waar het eindigt.

Daarnaast zien de b en d er ook geheel anders uit. En dit is handig, veel kinderen halen in blokschrift de b en d namelijk door elkaar. 

Verder zorgt aan elkaar schrijven voor een regelmatige pauze, wat weer voor rust zorgt. Denk maar aan de lus die gemaakt wordt en waarbij je je pen niet hoeft op te tillen. Ook het duidelijke begin- en eindpunt van een letter in verbonden schrift zorgen voor rust.

Kinderen die aan elkaar schrijven, controleren ook meer hun werk. Hierdoor kunnen spelfouten in een woord ook door het kind zelf opgemerkt worden. Een groter leereffect voor spelling is er niet.

netjes aan elkaar leren schrijven

Netjes leren schrijven: oefeningen voor thuis

  • Oefen met scheerschuim de letter in het groot. Of als variant hierop: vraag je kind eens of hij van 2 letters 1 letter kan maken. Bijvoorbeeld door de S te veranderen in een andere letter.
  • Schrijf een letter groot op een vel papier. Laat je kind de letter eerst overtrekken met 5 verschillende kleuren. Daarna laat je hem dezelfde letter er wat kleiner naast schrijven met potlood. Laat je kind hierna met vetkrijt, vingerverf, viltstift en fineliner de letters schrijven. Wat is de mooiste letter die je kind geschreven heeft? Laat hem die zelf omcirkelen.
  • Kleur een tekening in met ronddraaiende bewegingen. Mooie voorbeelden zie je ook wel in een kleurboek dat speciaal voor volwassenen gemaakt is. 
  • Maak zelf een tekening over een onderwerp dat de interesse van je kind heeft. Laat je kind de buitenste lijnen met een andere kleur omtrekken. 
  • Laat de basisfiguren (zoals een lus) eens terugkomen in een zelfverzonnen dier. Teken bijvoorbeeld een lus en maak hier een dier van. Laat je kind er ook eentje verzinnen. Er komt ook een babydier bij, op dezelfde manier gemaakt alleen kleiner getekend. Daarna teken je een groter dier; dit is opa of oma. Zo kun je samen een hele familie tekenen waarbij je de basisvaardigheden van het schrijven spelenderwijs oefent.

Er zijn ook vele handige en mooi vormgegeven schrijfblokken met een variatie aan activiteiten om thuis te oefenen met netjes leren schrijven. Een aanrader voor wie niet altijd tijd of zin heeft om creatief aan de slag te gaan, maar wel het handschrift wil verbeteren.

Ook interessant:

Mirjam de Stigter

Mirjam heeft 13 jaar onderwijservaring in het basisonderwijs. Zo heeft ze ruim 8 jaar gewerkt in het fase onderwijs en draaide ze daar ieder half jaar fase 4/5 (2e half jaar groep 2 en 1e half jaar groep 3) of fase 5/6. ( 1e en 2e helft groep 3).

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.