Wat is technisch lezen? En hoe je dit kunt verbeteren

Technisch lezen is de vaardigheid van het omzetten van letters in klank. Wat zoveel betekent als de ‘techniek van het lezen’. Vanaf groep 3 leert je kind woord-voor-woord te lezen. ‘Boom, roos, vis en vuur’, je zoon of dochter begint als eerste met korte woordjes van vaak maar 1 lettergreep. Geleidelijk oefent je kind met steeds langere woorden en leert hij of zij hele zinnen te bouwen.

Deze techniek is voor je kind in ontwikkeling essentieel. Hoe kan hij of zij anders goed lezen wat er in alle schoolboeken staat voor de komende jaren? Technisch lezen is dus de sleutel om de rest van de lessen op de basisschool vlot te kunnen volgen. Een taalachterstand in deze fase zorgt misschien later voor een leerachterstand tijdens het hele basisschoolprogramma.

Technisch lezen komt voor begrijpend lezen

Nou kan er misschien verwarring in betekenis ontstaan met begrijpend lezen, maar technisch lezen is dus niet hetzelfde. Want ook als ouder kan je ingewikkelde teksten technisch goed lezen, toch hoef je dan nog niet gelijk te begrijpen wat er staat. Eigenlijk is begrijpend lezen de stap die je kind neemt nadat het technisch kan lezen. Dan kan je zoon of dochter ook in eigen woorden vertellen wat er in de schoolboeken staat.

Lees ook:

Omdat technisch lezen zo belangrijk is, test het Cito deze vaardigheid tussen groep 3 en groep 7 dan ook twee keer per jaar en eenmaal in groep 8. Deze toetsen neemt je kind in de klas af. Ook is er de DMT (Drie Minuten Toets), waarin je zoon of dochter apart in 3 minuten zoveel mogelijk woorden technisch foutloos moet kunnen lezen.

Zo help je jouw kind beter lezen

Hoe zorg je dan als ouder dat je kind technisch goed kan lezen voor een goed leesniveau? Net als met alles baart oefening kunst. Ga daarom bijvoorbeeld iedere dag ongeveer 10 minuten met je kind aan tafel zitten.

Krijg je protest en is de computer of tablet een te grote verleiding? Stel dan een leuke beloning in het vooruitzicht om het boeiend te houden. Zo’n beloning kan bijvoorbeeld een vel stickers zijn, een uur extra spelletjes op de tablet of friet op vrijdag. Als ouder sla je twee vliegen in één klap wanneer je een stripboek van een favoriet tekenfilmfiguur belooft.

  • Tip: Als laatste optie kan je het ook spelenderwijs aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens met je zoon of dochter naar een Engelstalig kinderprogramma en lees samen de ondertiteling. Leerzaam en gezellig!

Bekijk ook:

Maaike de Boer, MA

drs. Maaike de Boer is initiatiefneemster van Wijzeroverdebasisschool.nl

Gerelateerde artikelen

Reacties

14 reacties op “Wat is technisch lezen? En hoe je dit kunt verbeteren”
  1. Deze technisch lezen uitleg is goed om te weten. De tip om 10 minuten aan tafel te zitten om Technisch lezen vooruit te helpen is bijna helpend om mijn kind hier in verder te helpen. Wat ik in het stuk hierboven mis is: wat doe je in die 10 minuten…ik kan van alles zelf bedenken maar waarmee help ik mijn kind. Wat draagt het meeste bij aan het versterken van Technisch lezen.
    -10 minuten stiltil lezen?
    -10 minuten hardop lezen?
    -10 minuten zelf schrijven?
    -recepten lezen ter voorbereiding op iets lekkers wat we gaan bakken (met aandacht voor welke ingrediënten nodig zijn)?

    Ben benieuwd 🙂

  2. Goedemiddag, wij zijn een gezin woonachtig in Kenia maar gaan naar Nederland verhuizen voor het voortgezet onderwijs. We hebben een test laten afnemen in Deventer bij het BRAAMS instituut om te kijken of ze capabel zijn om naar een Nederlandse school te gaan. Ze volgen momenteel het engelse onderwijs. We spreken thuis nederlands en de kinderen kunnen Nederlands lezen. Nu wordt mijn oudste dochter getest welk niveau school zij aankan dit dmv een drempel onderzoek. Is er een mogelijkheid voor haar om te oefenen zodat ze wat meer bekend is met het concept. Ik zou graag wat informatie hierover willen.

  3. Wat een ontzettend leuke site. Eindelijk eens duidelijke informatie hoe het werkt op de basisschool. Goede en werkbare tips.
    Heb een hoop frustraties gehad de afgelopen jaren want heb altijd het gevoel van onmacht gehad en gevoel van achter de feiten aan te lopen. Je wordt in de 10 minutengesprekken geconfronteerd met van alles ( met altijd nadruk op het negatieve ). Met een beetje meer uitleg aan het begin van het schooljaar en wat meer communicatie tussen ouders , kind en school kan zoveel meer opleveren. Deze site geeft informatie die het
    ‘Leersysteem’ begrijpelijker maken waardoor er bij mij meer begrip ontstaat.

    • Beste Jolanda,
      Dank je voor jouw aardige reactie. Communicatie is inderdaad erg belangrijk. We horen nog (te) vaak dat ouders ineens met dingen worden geconfronteerd waar jarenlang op school niet over gesproken is. Hierbij is het overigens ook belangrijk dat ouders hun verwachtingen uitspreken richting de school. We proberen met deze website ouders te informeren zodat ze zelf goed inzicht hebben in wat er op de basisschool allemaal aan bod komt en dat ze hun kind goed kunnen begeleiden. Blij om te horen dat je dit ook zo ervaart!
      Kun je mij laten weten welke onderwerpen je graag nog meer op de website zou willen zien?
      Hartelijke groet, Maaike

  4. Wat zou je als ouder van een school mogen verwachten wanneer technisch lezen (en dan met name de DMT) achter blijft (terwijl begrijpend lezen wel voldoende is)?

    • Hi Henny,
      Als het alleen de DMT-toets betreft, moet wel in acht worden genomen dat dit een momentopname is. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom de toets niet goed is gegaan (denk aan faalangst of gewoon niet zo ‘handig’ zijn in deze manier van toetsen). Een gesprek met school om het technisch lezen over de hele linie te bekijken lijkt me dan ook zinvol. Hoe gaat het bijvoorbeeld met AVI-lezen? Als blijkt dat het technisch lezen inderdaad achterblijft, kan gekeken worden naar een aanpak met oefenen om dit te verbeteren. Mijn dochter bleek destijds een bril nodig te hebben. Daarna ging het hard vooruit met lezen. Misschien ook een idee om de ogen te laten testen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *