Leesboek groep 4: de leukste exemplaren op een rij!

In groep 4 maakt je kind heel wat leeskilometers. Op school, maar hopelijk ook thuis. Lezen is namelijk erg goed voor de ontwikkeling. Maar wat houdt lezen in groep 4 eigenlijk in? En welke leesboek is geschikt voor een kind in groep 4? In dit artikel vertellen we het je allemaal!

Lezen in groep 4

De echte basis voor goed lezen is in groep 3 gelegd. Je kind heeft afgelopen jaar de letters geleerd en kan simpele woorden en zinnen lezen.

Dat betekent dat het in groep 4 weer een stapje verder kan gaan. De woorden worden moeilijker en het lezen zelf gaat, als het goed is, steeds een beetje makkelijker. Lezen op school kunnen we in 2 categorieën verdelen: technisch lezen en begrijpend lezen. Het verschil daartussen leggen we hieronder uit.

lezen in groep 4

Technisch lezen

Als je technisch kunt lezen, kun je de letters op papier omzetten in klanken. In groep 3 is heel veel aandacht besteed aan technisch lezen. Dat betekent dat je kind al aan het begin van groep 4 veel woorden van maximaal 2 lettergrepen kan lezen.

In groep 4 leert je kind nieuwe dingen op dit vlak. De woorden worden langer en de lettercombinaties moeilijker. Ook leenwoorden komen steeds vaker voor in teksten. Leenwoorden zijn woorden die uit het buitenland afkomstig zijn.

Je kind heeft de vaardigheid van het technisch lezen heel hard nodig om leesboekjes te kunnen begrijpen. Want begrijpen, daar gaat het uiteindelijk om.

groep 4 lettercombinaties

Begrijpend lezen

Pas als je kind begrijpt wat hij leest, kan hij plezier halen uit zijn leeservaring. En dat is reuzebelangrijk! Want plezier geeft ruimte voor ontwikkeling.

Daarom wordt begrijpend lezen in groep 4 steeds belangrijker. Ongeveer vanaf het midden van het schooljaar gaat de leerkracht aan de slag met dit onderdeel.

Je kind moet gaan nadenken over het soort teksten dat hij leest. Ook wordt hij uitgedaagd dieper na te denken over de verhalen die hij leest. Wie is de hoofdpersoon? Wat kun je opmaken uit de plaatjes?

Omdat de teksten in groep 4 in het begin nog niet erg geschikt zijn voor opdrachten begrijpend lezen, wordt dit jaar ook nog veel gewerkt met begrijpend luisteren. Je kind moet dan vragen beantwoorden over een verhaal dat de juf of meester voorleest of vertelt.

Vanaf midden groep 4 gaat begrijpend luisteren steeds meer over in begrijpend lezen.

begrijpend lezen begrijpt kind

Leesplezier

Zoals we al eerder aangaven, is leesplezier van groot belang voor de ontwikkeling van je kind.

Je kunt je vast zelf nog wel een moment herinneren waarop je een tekst moest lezen die je totaal niet interesseerde. Ging dat makkelijk? Nee, waarschijnlijk niet. Vond je het leuk? Ook niet.

De kans is groot dat je de tekst weglegde. Of dat je wel 10 keer opnieuw moest beginnen om te begrijpen wat er stond.

Je kind ervaart precies hetzelfde bij teksten die te moeilijk, saai of oninteressant zijn. Met als gevolg dat hij niet zo snel doorzet. Dat doorzettingsvermogen groeit in de loop van de jaren wel, maar op deze leeftijd wil je vooral meegeven dat lezen leuk is.

Laat je kind dus vooral zelf boeken kiezen in de bibliotheek. Of doe het samen. Bespreek welke onderwerpen je kind leuk vindt. Vraag waarom het voor een bepaald boek kiest.

Maak je niet te druk over het leesniveau. Kiest je kind boeken die jij te moeilijk of te makkelijk acht? Kijk dan toch eens wat hij er zelf van vond. Op basis van zijn bevindingen kan je kind een volgende keer nog gerichter kiezen.

Leesplezier staat voorop. Hoe meer leesmotivatie je kind zelf heeft, hoe beter het is. Die motivatie zorgt er niet alleen voor dat lezen leuk blijft, maar ook dat je kind zijn woordenschat en kennis van de wereld ontwikkelt. En die opgedane kennis neemt hij de rest van zijn leven mee.

leesplezier groep 4

Toneellezen met je kind in groep 4

Lezen wordt nóg leuker als je wat leven in de brouwerij brengt. Met toneellezen weet je zeker dat dat lukt!

Toneellezen is een leuke mix van voorlezen en toneel. Kies samen met je kind een leuk boek uit. Het liefst een boek met veel dialogen. Er moet dus veel in het boek gepraat worden door de hoofdpersonen.

Vervolgens bepaal je samen wie welke rol(len) op zich neemt. Jij speelt bijvoorbeeld de boze heks en je kind de wijze uil.

Zodra de boze heks aan het woord komt, lees jij de tekst voor. Maar dat doe je niet zomaar; je kiest een stem waarvan jij vindt dat hij bij de boze heks past. En je kind doet hetzelfde als de wijze uil begint te praten.

Je zult zien dat lezen op deze manier nóg leuker wordt. Samen lachen jullie waarschijnlijk regelmatig hardop om de stemmetjes die jullie kiezen.

Er zijn nogal wat varianten binnen het toneellezen. Die worden in dit artikel uitgebreid besproken.

AVI-niveaus

De boeken die we aanbevelen voor kinderen in de eerste helft van groep 4, hebben het AVI-niveau M4. AVI staat voor Analyse Van Individualiseringsvormen. Simpel gezegd vertelt het AVI-niveau hoe ver je kind is in zijn leesontwikkeling.

Voor ieder leerjaar zijn 2 AVI-niveaus. AVI M4 houdt in dat je kind op het leesniveau zit van een gemiddeld kind halverwege groep 4. De M staat voor Midden (het midden van het schooljaar).

AVI E4 betekent AVI Eind 4, dus het niveau dat een gemiddeld kind heeft aan het einde van groep 4.

AVI-niveau leesontwikkeling

Leesboeken voor groep 4

Misschien vraag je je af welke voorleesboeken het beste bij jouw kind in groep 4 passen. Het antwoord op die vraag hangt natuurlijk helemaal af van het niveau waarop jouw kind leest.

Toch kunnen we globaal gezien zeker een aantal boeken aanbevelen. Hieronder vind je een lijst met boeken die aansluiten bij het leesniveau in groep 4.

We hebben een onderscheid gemaakt tussen boeken voor begin groep 4 en boeken die je kind het beste in de tweede helft van groep 4 kan lezen. Ook hebben we een paar boeken aan het lijstje toegevoegd die interessant zijn voor kinderen met dyslexie.

Leesboeken begin groep 4 (AVI M4)

De volgende boeken zijn geweldig voor kinderen in de eerste helft van groep 4.

Blitz! Troep in de ruimte

Schrijfster Rian Visser heeft intussen al een hele serie over ruimtemannetje Blitz op haar naam staan. De boeken zijn ook prima los van elkaar te lezen. In Blitz! Troep in de ruimte zijn Blitz en het vogeltje Priet onder de indruk van de troep die voorbij zweeft in de ruimte. Priet is nieuwsgierig en gaat op onderzoek uit. Blitz raakt daardoor Priet kwijt! Vinden ze elkaar nog terug?

leesboek groep 4 Blitz! Troep in de ruimte

Pas op, opa!

Pas op, opa! van Vivian den Hollander was in 2016 kerntitel voor de Kinderboekenweek. Dat betekent dat het boek 1 van de 20 meest geschikte boeken was voor kinderen op de basisschool.

En nog steeds is dit boek geweldig! In het boek leer je Opa Bullebak kennen, een chagrijnige, oude man die berucht is in de hele wijk. Erger nog: de moeder van Mila en Tom heeft Opa Bullebak uitgeroepen tot nieuwe oppas van haar kinderen! Of Mila en Tom dat leuk vinden…

Boek Pas op, opa!

Leesboeken eind groep 4 (AVI E4)

Zit je kind in de tweede helft van groep 4? Kijk dan eens naar deze boeken!

Weerwolvenfeest

Wie kent Dolfje Weerwolfje nu niet? Deze gezellige creatie van schrijver Paul van Loon maakt heel wat mee in z’n leven.

In dit boek gaat Dolfje naar een waar weerwolvenfeest op school. Alle kinderen in zijn klas dragen een masker. Zo lijken ze extra veel op een weerwolf. Dolfje en Noura hoeven geen masker te dragen, want het is volle maan. Dat betekent dat zij in een echte weerwolf zijn veranderd. Maar wat moeten Dolfje en Noura doen als de meester vraagt de maskers af te doen? Komt iedereen achter hun geheim?

Boek Weerwolvenfeest

Klaar voor de wedstrijd!

Klaar voor de wedstrijd! van Carine Aerts gaat over Lisa en haar broertje Lars. Ze doen mee aan de wielenwedstrijd van hun dorp. Met hun vader maken ze een speciale boot op wielen. Gaan ze met deze bijzondere kar de wedstrijd winnen?

Boek Klaar voor de wedstrijd

Leesboeken groep 4 voor een kind met dyslexie

Wanneer je kind dyslectisch is, heeft het wellicht baat bij andere boeken.

Boeken die rekening houden met eventuele dyslexie sluiten, net als de boeken hierboven, allemaal aan op de belevingswereld van je kind in groep 4. De boeken zijn echter in eenvoudigere taal geschreven.

Sommige boeken zijn uitgegeven als speciale dyslexie-uitgave. Ze zijn dan gedrukt in een makkelijker leesbaar lettertype.

Met dit soort boeken blijft je kind lezen leuk vinden. Of raakt het opnieuw gemotiveerd nadat het heeft besloten dat lezen ‘niets voor hem’ is.

Kris kras door het oerwoud

Dit boek van Elise van Spronsen is geschreven in gemakkelijke taal. Tijm mag met zijn vader mee op avontuur. Zijn vader gaat namelijk op zoek naar een speciale speeltuin. Die speeltuin ligt in het oerwoud en is gemaakt door aapjes!

Kris kras door het oerwoud is onderdeel van de Zoeklicht Dyslexie serie van Uitgeverij Zwijsen.

Boek Kris kras door het oerwoud

Een bos vol gevaar

Onderdeel van diezelfde serie is Een bos vol gevaar van Aag Vernelen. De vader van Daan en Tes laat zijn kinderen achter in een bos. Hij heeft genoeg van alle ruzies. Daan en Tes proberen zelf de weg naar huis te vinden. Maar of dat goed gaat…

Boek Een bos vol gevaar

Leesboek groep 4 online

Ook online zijn genoeg leuke leesboeken te vinden voor je kind in groep 4. Op de website van Gratis Kinderboek Online kun je ze zelfs gratis downloaden!

Er zijn meer van dit soort websites te vinden en dat is niet voor niets. Lezen is belangrijk en wordt daarom in vele vormen gestimuleerd. Ook als je kind lid is van de bieb, kun je via de Online Jeugdbibiotheek gemakkelijk boeken downloaden. 

Lezen is leuk!

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat leesplezier voorop staat. Daarom vragen we je goed naar het leesgedrag van je kind te kijken. Welke verhalen vindt het leuk? Houdt het meer van prentenboeken, of leest het liever grotere stukken tekst?

Help je kind waar nodig en stimuleer lezen op een leuke en vrijblijvende manier, zodat jouw kind lezen leuk blijft vinden!

Ook interessant:

Judith Kimenai, BEd

Judith was jarenlang docente Nederlands en (tweetalig) biologie binnen het voortgezet onderwijs. Tijdens haar onderwijscarrière was ze naast docente ook een bevlogen brugklasmentor en intern begeleider. Tegenwoordig is Judith freelance tekstschrijfster en richt ze zich voornamelijk op de educatieve sector.

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.