Taal oefenen in groep 6? Zo help jij je kind

In groep 6 van de basisschool wordt de laatste hand aan de basis van het taalonderwijs gelegd. In groep 7 en 8 draait het om verdieping van deze basisstof. Het oefenen met taal in groep 6 gaat al echt een stuk verder dan in groep 5.

Taal is een belangrijk vak op de basisschool. Zonder een goede kennis van de Nederlandse taal kun je immers ook niet overweg met teksten van bijvoorbeeld aardrijkskunde of begrijpend lezen. Onder het vak taal vallen taalbeschouwing, spelling en woordenschat. In dit artikel vertellen we je alles over taal in groep 6.

Oefenbladen Spelling Groep 6 (Gratis)

De taalontwikkeling in groep 6

In de onderbouw heeft jouw kind de basis voor taal gelegd. Lezen, woorden en zinnen schrijven en daarna zelfs verhaaltjes kwamen aan bod. In groep 6 gaat de taalontwikkeling echt wel een stapje verder. Verondersteld dat jouw kind nu zinnen en korte stukjes tekst kan schrijven, ontwikkelt zich dat in nuttige teksten verder.

Schriftelijke taalvaardigheid is belangrijk in de maatschappij en in groep 6 maakt jouw kind hiermee een start. Zo leert je kind bijvoorbeeld een recensie over een boek, een klachtenbrief, een betoog en een persoonlijke brief schrijven.

Mondelinge taalvaardigheid neemt ook een belangrijke plaats in. Taal draait immers om communicatie. Het is handig als je duidelijk kunt maken wat je wensen of vragen zijn: in een winkel, aan de telefoon met je huisarts of je verzekeringsmaatschappij. Op de basisschool wordt hier een basis voor gelegd.

voorbeelden mondelinge taalvaardigheid

In de leerlijn taal van groep 6 komen daarnaast ook nog leestekens voor. Dat zijn tekens die je kunt gebruiken om een zin soepeler en mooier te laten verlopen.

Bijvoorbeeld:

  • De komma                             Ik ga naar huis, omdat ik moet eten.
  • De dubbele punt                   Hij kreeg voor zijn verjaardag: een bal, een fiets en een step.
  • Het aanhalingsteken             Mijn moeder zei: ‘Kom maar gauw naar huis.’

Hoe kun jij als ouder helpen?

Door te communiceren, te praten met elkaar, leert jouw kind taal. Vraag tijdens het eten eens hoe de dag was. Probeer open vragen te stellen, zodat je kind niet alleen ja en nee kan antwoorden. En belangrijk: vertel ook zelf eens wat over je dag. Hoe meer je praat met elkaar, hoe meer woorden jouw kind leert. Ook dit is een vorm van oefenen met taal.

Kijk eens samen naar het Jeugdjournaal of naar Klokhuis en praat eens over wat je hebt gezien of gehoord. Zo komen ook nieuwsfeiten en kennisgebieden aan de orde. Ook op de telefoon en de tablet kun je spelletjes vinden, waar jouw kind taal kan oefenen. Denk eens aan Wordfeud, galgje en andere woordspelletjes.

De leerlijn taal op de basisschool bestaat uit een aantal leerdoelen. In groep 6 komen onder andere onderstaande doelen aan bod. Zo weet je als ouder wat jouw kind dit schooljaar aan het leren is. De leerdoelen zijn onder andere:

  • de stam van een werkwoord
  • de dubbele punt
  • samenstellingen
  • letterlijk en figuurlijk taalgebruik
  • het voegwoord
  • de persoonsvorm
  • spreekwoorden
  • een recensie schrijven
  • een persoonlijke brief schrijven
  • een betoog schrijven en houden

Ook gezelschapsspelletjes zijn leuk om te gebruiken om taal te oefenen. Jouw kind heeft zo niet door dat hij aan het oefenen is. Voorbeelden hiervan zijn Pim, pam, pet en kwartet. Ook puzzels, zoals woordzoekers en woordspelletjes dragen bij aan de woordenschat en dus aan de taalontwikkeling. Koop eens een puzzelboekje met woordzoekers, deze zijn bij kinderen altijd populair.

Oefeningen voor het bevorderen van taal

Oefenen in een vak, waar je niet zo goed in bent, vinden kinderen meestal niet zo leuk. Houd het oefenen met taal dus beperkt. Dwing jouw kind niet tot extra huiswerk of extra oefenen.

Sommige kinderen hebben gewoon moeite met taal. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Thuis wordt er bijvoorbeeld een andere taal dan Nederlands gesproken. Daarnaast kan er sprake zijn van dyslexie. Op school kan de leerkracht jou als ouder vast handvatten geven, wat thuis extra te doen als dit het geval is.

Mocht je als ouder toch meer willen dan alleen spelenderwijs oefenen, dan kun je terecht in onze webshop. Wij bieden oefenboeken aan, die jouw kind net dat duwtje in de rug kunnen geven. Ook kun je daar nog meer spelletjes vinden om samen te doen.

Ontdek ook:

Natasja de Vrind, BEd

Natasja de Vrind is ruim 24 jaar leerkracht in de bovenbouw van het basisonderwijs. Naast het behalen van haar opleiding tot intern begeleider, hield ze zich bezig met een expertgroep voor rekenen en werkte ze op de PABO, waar ze stagiaires begeleidde. De laatste jaren staat ze parttime voor de groep en houdt ze zich daarnaast vooral bezig met haar andere passie: schrijven.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *