Spelend leren voor thuis: zo pak je dat aan

Jonge kinderen ontwikkelen zich door spel. Thuis kun je dit ook goed stimuleren door spelend leren toe te passen. Dit klinkt misschien als een grote happening, maar je zult zien dat deze manier van spelen thuis makkelijk te doen is. En ook dat het leereffect groot is. Daarbij is spelend leren niet alleen voor kleuters in groep 1 en groep 2, maar ook voor kinderen in groep 3 en 4 heel geschikt. 

Wat is spelend leren?

Spelend leren gaat om spelsituaties in scène zetten, die uitlokken tot experimenteren, verwonderen, nieuwe ervaringen en kennis opdoen. Wist je dat jonge kinderen het meeste leren door hun spel? In hun spel zijn ze druk bezig met het ontdekken van de omgeving en daarmee de wereld om zich heen. Ze geven betekenis aan nieuwe woorden en ervaringen, vanuit de kennis die ze al hebben.

Oefening Rekenen Groep 2 (Gratis)

Oefenbladen Groep 3 Rekenen (Gratis)

Oefenbladen Groep 3 Spelling (Gratis)

Oefenbladen Rekenen Groep 4 (Gratis)

En er wordt veel ontwikkeld! Zo zijn spelende kinderen bezig met het uitbreiden van hun woordenschat, oefenen ze hun taalbegrip, leren ze elkaars emoties zien en hierop te reageren en leren ze ook zichzelf goed kennen. Daarbij zijn er vaak spelsituaties waarin ze problemen moeten oplossen, zoals: we willen allebei met de kassa. Dat gaat niet tegelijk, hoe lossen we dit op? Daarnaast leren kinderen ook hun impulsen te beheersen. Je kunt het probleem van de eerdergenoemde kassa oplossen door de ander te slaan, al is het meer helpend als je onderhandelt. Of als je allebei een taak krijgt, waarbij je de kassa kunt gebruiken. 

Spelende kinderen ontwikkelen zich dus op verschillende gebieden. Van het uitbreiden van hun woordenschat, het oefenen van taalbegrip en rekenen tot elkaars emoties zien en hierop gepast reageren.

Spelend leren ontwikkelgebieden

Goed voor de ontwikkeling op de lange termijn

Spelend leren is een prachtige vorm om de overgang van groep 2 naar 3 te verkleinen. Voor veel kinderen is deze fase namelijk pittig. Van veel spelen naar werken uit werkboeken én een stuk minder beweging hebben. Spelend leren kan in groep 3 ook helpen om abstracte rekenbegrippen concreet te maken. Daarnaast helpt spelend leren op de lange termijn voor de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen.

Kinderen die veel spelen ontwikkelen zich vaak sensitief naar de ander toe. Ze hebben veel geoefend in flexibel zijn en weten in sociale situaties beter te handelen dan kinderen die zeer beperkt gespeeld hebben. 

Spelend leren: belangrijk voor jonge kinderen

De hersenontwikkeling bij jonge kinderen verloopt zo, dat spel er een grote invloed op heeft. In het spel worden allerlei hersengebieden aangesproken, die samenwerken. Zo is het gebied van de taalproductie actief en ook het gebied van de emoties. Hoe meer onze hersenen samenwerken, hoe sterker deze hersenverbindingen worden. Dit geeft weer meer ruimte om met een verdiepende laag van leren aan de slag te gaan.

spelend leren

Ideeën om spelend leren toe te passen

Hoe kun je nu spelend leren in groep 3 toepassen? Om je een idee te geven, het hoeft niet groot of ingewikkeld. Je kunt vragen aan je kind om de tafel te dekken voor een even aantal personen. Bijvoorbeeld voor acht mensen. Laat je kind zelf de vorken, lepels, messen pakken. Vraag daarna om de mensen eerlijk aan de tafel te verdelen; dus vier aan de ene kant en vier aan de andere kant. ‘Oh, er wordt afgebeld. Twee mensen komen niet. Kun jij het weer eerlijk maken?’ Zo kun je alle even getallen tot 20 afgaan (als je veel bestek in huis hebt!).

Een ander voorbeeld: Vraag aan je kind om een winkeltje te maken met allemaal mooie letters uit het alfabet. Bijvoorbeeld letters van klei of uit gekleurd papier geknipt. Welke letters kent je kind allemaal? En kunnen er ook woorden mee gemaakt worden? Als ouder kun je dan wat kopen in de winkel. Zo combineer je rekenen met taal op een speelse manier!

Het helpt erg als je als ouder zelf ook lol krijgt in het meespelen en ontdekken. Zo leert niet alleen je kind veel, maar jij als ouder ook. 

Ontdek ook:

Mirjam de Stigter, BEd

Mirjam heeft 13 jaar onderwijservaring in het basisonderwijs. Zo heeft ze ruim 8 jaar gewerkt in het fase onderwijs en draaide ze daar ieder half jaar fase 4/5 (2e half jaar groep 2 en 1e half jaar groep 3) of fase 5/6. ( 1e en 2e helft groep 3).

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *