Download nu de GRATIS Oefenbladen Rekenen
Toegang

Page content

Maten omrekenen: een handig ezelsbruggetje

Maten omrekenen: een handig ezelsbruggetje

Maten omrekenen: een ontzettend handig ezelsbruggetje.

Met dit ezelsbruggetje wordt het een stuk makkelijker om sommen over meten, gewichten en inhoud op te lossen. Ezelsbruggetjes zijn geen vervanging van onderwijsstrategieën waarmee het begrip van de lesstof wordt bijgebracht. Een ezelsbruggetje kan wel heel goed helpen om de feiten die je kind heeft geleerd (en heeft begrepen) te onthouden.

Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van geheugenstrategieën zoals ezelsbruggetjes een zeer effectieve leerstrategie is (Bron: Wat écht werkt, 27 evidence based strategieën voor het onderwijs, David Mitchell, 2015).

Bekijk de video over het ezelsbruggetje en ga aan de slag met oefenen.

Rekenen maten omrekenen : video

Metengewichten en inhoud vormen onderdelen van rekenen. Al in lagere groepen leren de kinderen dat 1 kilometer hetzelfde is als 1000 meter en dat 1 meter gelijk is aan 100 centimeter.

De kinderen gaan op de basisschool al snel groepen aan de slag met meten. In groep 5 krijgen ze al te maken met millimeter, decimeter, hectometer en kilometer. In groep 7 en groep 8 moeten de kinderen alle maten kunnen omrekenen. Dan komen ook bijvoorbeeld hectometers en deciliters aan bod. Best veel om allemaal te onthouden! Hier is dan ook een handig ezelsbruggetje voor bedacht: Kan het dametje met de centimeter meten.

Kan (=km) het (=hm) dametje (=dam) met (=m) de (=dm) centimeter (=cm) meten (=mm)

Als je kind dit zinnetje uit het hoofd leert, kan je kind altijd makkelijk het volgende rijtje opschrijven.

maten-omrekenen-groep-7

Elke stap naar rechts is  vermenigvuldigen met 10 en elke stap naar links is delen door 10. Het rijtje werkt exact hetzelfde voor gewichten en inhoudsmaten.

Voorbeeld:

Hoeveel cm is 4 dam? Vanaf dam is het 3 stappen naar rechts. Je gaat dus vermenigvuldigen met 1000. 4 dam = 4000 cm.

Bij oppervlaktematen (bijvoorbeeld m2) geldt dat er bij elke stap naar rechts keer 100 betekent en bij elke stap naar links delen door 100. Bij inhoudsmaten (bijvoorbeeld m3) werkt het hetzelfde, maar dan met 1000.

Hoe kun je onthouden of je moet vermenigvuldigen of delen?

Naar Rechts is keeR

Naar Links is deLen

Als het helemaal niet lukt met het omrekenen van de maten dan kun je misschien het volgende proberen: naar rechts is + 0 en naar links is een nul eraf. Deze werkwijze is niet goed voor het begrip van de maten, dus ik mag het eigenlijk niet suggereren, …. maar misschien biedt dit een uitweg voor kinderen die hier echt in vastlopen.

Met het ezelsbruggetje zijn de meeste sommen over dit onderwerp makkelijk op te lossen als de regels met het vermenigvuldigen en delen door 10 worden opgevolgd.

Tip: schrijf het rijtje aan het begin van een toets boven in de hoek van het kladpapier (met behulp van kan het dametje met de centimeter meten). Als je dan een som krijgt waarbij je maten moet omrekenen, kun je het rijtje gebruiken om de som uit te rekenen.

Rekenen meten oefenen? Bekijk de tip:

Bestel de oefenboeken rekenen van Aandacht voor Rekenen om meten, gewichten en inhoud en vele andere onderdelen in te oefenen. Naast kale sommen zijn er ook veel redactiesommen over meten, gewichten en inhoud opgenomen in de oefenboeken. Deze redactiesommen komen ook veel voor in de cito toetsen rekenen.

Klik hier om de oefenboeken te bekijken: Oefenboeken rekenen groep 3 t/m 8

Wat ouders en kinderen zeggen over de oefenboeken rekenen:

 

    Comment Section

    19 reacties op “Maten omrekenen: een handig ezelsbruggetje


    Door Ik op 6 januari 2015

    hierdoor heb ik in plaats van een 3 een 7,3 gescoort op mijn rekentoets, het werkt perfect!!!
    km-hm-dam-m-dm-cm-mm


    Door Esther op 2 juli 2015

    Een hele goede tip!!!!


    Door Lizzy op 24 augustus 2016

    Deze tip is geweldig ik had eerst een 4,5 nu een 8,5


    Door Peter de Visser op 14 september 2015

    Als 69-jarige bijlesleerkracht gebruik ik dit soort materiaal al mijn hele onderwijscarrière. Jammer om te constateren dat we jarenlang het onderwijs verknald hebben met “realistisch rekenen”en nu presenteren we deze “kale sommen” weer als “nieuw”. Op mijn lagere school in de jaren ’50 waren deze modellen heel gewoon.
    We moesten kennelijk eerst drie generaties kinderen opzadelen met allerlei nonsens van het Freudenthalinstituut en nu zijn we weer terug bij het gezonde verstand: rekenen met “eenduidige” aanpak. Prima dus, maar “gewoon ouderwets”.



    Door Arda Barreveld op 19 mei 2016

    Je hebt helemaal gelijk, Peter! Ik ben ook 69 en dacht precies hetzelfde!


    Door W. Kivits op 15 september 2015

    ik gebruik dit als docent in de brugklas en de leerlingen hebben er baat bij. Bedankt


    Door Anja op 15 september 2015

    Helder filmpje, zeker voor leerlingen met een visuele leervoorkeur!


    Door Zoë op 15 september 2015

    Ik vindt het heel erg handig omdat is het nooit snapte en nu snap ik het wel. BEDANKT VOOR DE GOEDE UITLEG+EGELSBRUGGETJE!!!


    Door Roy op 16 september 2015

    Bedankt voor deze suggestie. Het is inderdaad een handig ezelsbruggetje om het metriek stelsel aan te leren. Het grote probleem (waar de lieve luf hierboven aan voorbij gaat) is dat de leerlingen totaal geen idee hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn bij dit soort “maniertjes” om goede antwoorden te vinden. Leerlingen vinden het inderdaad erg lastig, maar het is essentieel dat leerlingen weten waarom er 100 vierkante decimeters in een verkante meter gaan. Je kunt dan namelijk ook zelf tot de constatering komen dat er 10.000 vierkante centimeters in een vierkante meter gaan. Hetzelfde gaat op voor de lengtematen en inhoudsmaten. De kritiek die wordt geleverd op het realistisch rekenen vind ik dan ook onterecht. De trucjes en ezelsbruggetjes zullen wellicht snel tot goede antwoorden leiden, maar zeker niet tot een betere rekenvaardigheid. De kritiek op het primair onderwijs is ook niet terecht in mijn ogen. Erg generaliserend. Door de komst van de F-toetsen is gebleken dat de opgedane kennis in de basisschool vaak niet voldoende werd onderhouden in het VO. Het is niet voor niets dat veel VO scholen de hulp van basisscholen inroepen op dit gebied. Het enige juiste wat ik in die opmerking las is dat er meer overleg moet zijn tussen deze twee vormen van onderwijs om de doorgaande lijn te waarborgen. Tenslotte: als men het inzicht eenmaal heeft verworven is het een prima manier om snel tot goede antwoorden te komen.


    Door irem op 17 september 2015

    Beste Maaike,

    Heel hartelijk dank voor het ezelsbruggetje. Nu snapt mijn dochter beter hoe zij de sommen moet uitrekenen van 4 km is hoeveel dam en gelijk aan hoeveel hm, wat vorig jaar zoveel tijd en energie kostte is het nu meteen opgelost. Zodra zij begint schrijft zij het ezelsbruggetje op en begint ze zonder te aarzelen. En zo ook met breuken snapt zij nu ook beter door het te tekenen en te delen (spelenderwijs).
    Ik als ouder vindt het super!!!
    Hoop van harte dat ook andere ouders gebruik van gaat maken en het toepassen
    bij hun kinderen.


    Door Maaike de Boer op 17 september 2015

    Beste Irem,
    Dank je voor de aardige reactie! Fijn dat het nu ook beter gaat met de breuken.


    Door Bert op 21 september 2015

    Ik wil Maaike bedanken, dat ik hier gebruik van mag maken en geholpen
    wordt met rekenen ,want de mensen steken er veel van op.
    Heel veel dank hiervoor.

    Bert


    Door Evelien Doornbosch op 13 oktober 2015

    Mijn buitenlandse bijles kinderen begrijppen het nu veel beter, enorm bedankt.


    Door Leen Valk op 1 april 2016

    Lianne snapt het nu in 1 avond. Dank voor deze tip.


    Door Jeanet op 21 oktober 2016

    Kan Het Dappere Mannetje De Computer Maken
    (zelfde principe, alleen het laatste woord is maken ipv meten, zodat de vergissing millimeter/meter minder snel gemaakt wordt)


    Door Sanja op 2 november 2016

    Een hele goede tip!!Bedankt!!


    Door Lydia op 7 juni 2017

    Dag Maaike,
    bedankt voor de mooie tip.
    Via onderstaande link werkte het ook goed bij onze kinderen. Het is namelijk een liedje, dat leert snel en leuk!
    Lengtematen Song – YouTube
    https://www.youtube.com/watch?v=tRvaALumlW0


    Plaats een reactie


    *