Van groep 8 naar de brugklas? Zo bereid je je kind voor

Maakt jouw kind komend schooljaar de overstap van groep 8 naar de brugklas? Dan is het natuurlijk prettig om goed voorbereid te zijn. In dit artikel lees je wat je thuis als ouder kan doen om de overstap zo goed mogelijk te laten verlopen.

Afscheid nemen van de basisschool

Veel ouders en kinderen zijn aan het eind van groep 8 al heel erg bezig met wat hen het jaar erop te wachten staat: een nieuwe school. Dat is natuurlijk helemaal niet raar. Zo’n overstap is voor veel kinderen (en hun ouders!) spannend.

Sommige kinderen kijken ontzettend uit naar die nieuwe start; andere blijven liever nog even in hun oude, vertrouwde klas.

Wat de situatie van jouw kind ook is, het is en blijft belangrijk dat hij op een goede manier afscheid kan nemen van zijn oude klas. Want waar iets nieuws begint, moet eerst iets anders eindigen.

Gelukkig weten de leerkrachten van groep 8 maar al te goed hoe belangrijk zo’n afsluiting is. In de meeste klassen is daar dan ook veel ruimte voor.

Het schoolkamp en de musical zijn 2 onderdelen van het afscheidsritueel. De kinderen krijgen nog een keer goed de kans om als groep echt iets moois neer te zetten.

Daarna volgt het werkelijke afscheid. Het schooljaar wordt afgesloten en de zomervakantie start. En na die vakantie… wacht de nieuwe start op de middelbare school.

van groep 8 naar de brugklas afscheid

De nieuwe school: een eerste kennismaking

Als je kind van groep 8 naar de brugklas gaat, heeft hij waarschijnlijk al tijdens zijn laatste jaar op de basisschool kennisgemaakt met de nieuwe school.

En dat is goed nieuws. Want hoe meer hij vertrouwd raakt met zijn nieuwe omgeving, hoe makkelijker je kind na de zomer kan landen.

Natuurlijk zijn er de open dagen waar je samen met je kind naartoe kan. Tijdens zo’n bezoek aan verschillende scholen kunnen je kind en jij alvast de sfeer opsnuiven. En daardoor een gedegen keuze maken voor de juiste school.

Het is belangrijk dat je kind er zich goed op zijn gemak voelt. Of dat zo is, weet je kind alleen door het zelf te ervaren.

Na de open dag zijn er vaak nog meer mogelijkheden om de nieuwe school beter te leren kennen. Middelbare scholen organiseren vaak ook kennismakingslessen. Je kind krijgt dan niet alleen de kans kennis te maken met de nieuwe vakken, maar ook met de docenten.

Nog voor de zomervakantie vindt op de meeste scholen ook de eerste kennismaking met de mentor en de klas plaats. Hoe fijn is het als de spanning van die eerste ontmoeting al vóór de vakantie wordt weggenomen!

van groep 8 naar de brugklas kennismaking

Breuken Groep 6/7/8 Werkbladen (Gratis)

Werkbladen Werkwoordspelling Groep 7/8 (Gratis)

Werkbladen Groep 8 Rekenen (Gratis)

Begrijpend Lezen Groep 8 Werkbladen (Gratis)

Werkbladen Procenten Groep 7/8 (Gratis)

Wat heb je nodig voor de brugklas?

De laatste vakantieweken zijn aangebroken. Het is tijd om voorbereidingen te treffen. Maar welke spullen heeft je kind allemaal nodig om in de brugklas goed te starten?

Meestal krijg je hier ruim voordat het schooljaar begint informatie over van de middelbare school. De school vertelt je precies welke spullen je moet aanschaffen.

De belangrijkste zaken zijn wel een goede, stevige rugtas, een duidelijke agenda, een goedgevulde etui en een aantal schriften/mappen.

Het pakket met schoolboeken krijgt je kind meestal bij aanvang van het schooljaar thuisgestuurd. Of hij moet ze op school ophalen. Tegenwoordig voorzien de meeste scholen hun leerlingen daarnaast van een laptop.

Wil je meer lezen over de spullen die nodig zijn? Lees dan ons artikel met tips voor de brugklas.

Gedrag in de klas

En dan is het moment daar. Je kind wordt op de nieuwe school verwacht. Zo’n eerste schooldag levert bij de meeste kinderen aardig wat onzekerheid op. Misschien weet ook jouw kind niet zo goed hoe het zich moet gedragen in de klas.

Het is goed om daar thuis vooraf over te praten. Vraag hoe je kind zich voelt en sluit bij dat gevoel aan met passende tips.

Vertel bijvoorbeeld dat waarschijnlijk alle kinderen wel een beetje (of heel erg!) zenuwachtig zijn. En dat kinderen verschillend op die zenuwen reageren. De 1 wordt heel uitbundig, terwijl de ander liever de kat uit de boom kijkt.

Het belangrijkst is dat je kind weet dat hij altijd hulp mag vragen. De mentor is een handig aanspreekpunt voor algemene vragen. Als je kind vragen heeft over een bepaald vak, kan hij het beste bij de vakdocent terecht.

Daarnaast kan je kind natuurlijk zijn klasgenoten om hulp vragen. Misschien helpt zo’n vraag wel bij het eerste contact.

van groep 8 naar de brugklas hulp

Het ontdekken van nieuwe vakken

In de eerste weken op de nieuwe school gaat je kind veel nieuwe vakken ontdekken. Sommige zal hij leuk vinden, andere minder leuk. Dat weet je waarschijnlijk zelf ook nog wel van je middelbareschooltijd.

Vertel je kind dat het heel normaal is als hij niet alle vakken leuk vindt. En dat hij de moeilijke vakken wel een kans moet geven. Het is namelijk heel gemakkelijk om dan te roepen: “Ik kan er toch niks van!”

Het probleem van die gedachte is dat er daarmee geen ruimte voor groei meer is. Er wordt dan ook wel gesproken van een fixed mindset. Pas als je kind open blijft staan voor stapjes vooruit, kan het die stappen ook echt zetten. De fixed mindset wordt dan een growth mindset.

Ook hier geldt dat je kind de docenten altijd om hulp mag vragen. Vindt hij het huiswerk van een bepaald vak moeilijk? Laat hem dan het huiswerk eens samen met een klasgenoot maken. Zo’n afspraak kan meteen het contact versterken.

De middelbare school: een nieuwe, spannende omgeving

Starten op de middelbare school is een spannende stap. De omgeving is nieuw, de klas is nieuw én de vakken zijn nieuw.

Het is niet gek als je kind daaraan moet wennen. Geef hem daarvoor de tijd en ondersteun hem waar je kan. Praat bijvoorbeeld open over zijn ervaringen.

Merk je dat je kind echt moeite heeft met de overstap van groep 8 naar de brugklas? Licht dan de mentor in. Die kan dan een oogje in het zeil houden en hulp bieden waar nodig.

Onthoud dat je kind en jij er niet alleen voor staan!

Ook interessant:

Bronnen:

  • Dweck, C. (2016, 13 januari). What having a “growth mindset” actually means.Harvard Business Review.

Judith Kimenai, BEd

Judith was jarenlang docente Nederlands en (tweetalig) biologie binnen het voortgezet onderwijs. Tijdens haar onderwijscarrière was ze naast docente ook een bevlogen brugklasmentor en intern begeleider. Tegenwoordig is Judith freelance tekstschrijfster en richt ze zich voornamelijk op de educatieve sector.

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.