Praten over school: zo vertelt je kind meer

Waar het ene kind alles vertelt over school, van wat de juf aan heeft tot de inhoud van haar broodtrommel, is het andere kind gesloten. En vertelt het thuis het liefste niets over school. Hoe kun je er als ouder voor zorgen dat je kind meer praat over school?

Kind met gesloten karakter

Heeft jouw kind ook een gesloten karakter? Het kan zijn dat je kind het liefste niets over school vertelt. Op je vraag hoe het op school was, krijg je een antwoord van 1 lettergreep: ‘stom’ of ‘leuk’ of ‘best’. Die categorie. Herkenbaar?

Dan kun je als ouders best wel eens denken: hoe zorg ik er nu voor dat mijn kind meer vertelt, zodat ik ook beter kan inspelen op het gevoel?

Kinderen met een gesloten karakter kunnen introvert zijn. Ze staan niet graag in het middelpunt, maar nemen de omgeving wel degelijk in zich op. Vaak hebben ze veel oog voor details en weten ze net als een extravert kind dat hun juf een rode broek droeg of een andere bril op had. 

praten over school gesloten karakter

Tips om te praten over school

Natuurlijk mag je kind zijn wie het is. Als je graag wilt dat je kind meer over school vertelt, kun je daar wel (spelenderwijs) wat aan proberen te doen.

Een manier om meer te praten over school is door met emotie-dobbelstenen te werken. Die werken iets anders dan een dobbelsteen met stippen. Op een emotie-dobbelsteen staan alleen emoties. Laat je kind met de emotie-dobbelsteen aangeven hoe hij zich voelt. Dit kan door de bijpassende emotie uit te beelden of door deze naar boven neer te leggen aan de keukentafel.

Probeer er een ontspannen moment van te maken. Pak er een glas drinken met fruit of een koekje bij. Je kunt ook zelf starten en jouw emotie uitbeelden of erover vertellen.

Dagboek voor kinderen: het emotiedagboek

17,95

Op voorraad

Selecteer het aantal

Heeft je kind een favoriete knuffel? Laat dan de knuffel eens vertellen hoe deze zich voelt. Door de knuffel als een handpop te gebruiken, kun je een stem geven aan gevoelens als bang, blij, bedroefd, boos of verveeld. Dit helpt je kind om steeds meer woorden te vinden en te geven aan het gevoel dat er leeft. 

Ook een dagboek met vaste vragen invullen kan helpen om meer over school te vertellen. Denk aan vragen als: waar ben je trots op vandaag? En: waar heb je hard om gelachen? Het mooie is dat je zo bewust aandacht zoekt voor de positieve momenten op een (school)dag. 

Veel scholen posten wekelijks op de website of in een app als Parro foto’s van de klas en kinderen. Deze foto’s kunnen ook een mooi opstapje zijn om te praten over school. Gedraag je dan wel als een OEN: wees Open En Nieuwsgierig. Dat helpt om het gesprek op gang te brengen én te houden. 

praten over school gesloten karakter vragen ouders

Oefening Rekenen Groep 2 (Gratis)

Oefenbladen Groep 3 Rekenen (Gratis)

Oefenbladen Groep 3 Spelling (Gratis)

Heb geduld, zeeën ervan

Vergelijk het eens met thuiskomen na een dag werken en de hele dag praten. Als iemand dan ongeduldig aan je vraagt hoe je dag was, zul je minder rust of aandrang voelen om uitgebreid over je dag te vertellen.

Het helpt als je niet pusht. Sommige kinderen vertellen liever niet meteen na thuiskomst hoe het op school was, maar kunnen tijdens het avondeten met een leuke anekdote komen. Of net voor het slapengaan. Ook bij het in bad gaan komen vaak opmerkingen of kleine anekdotes over de schooldag voorbij. Door hierop in te gaan en geduld uit te oefenen, geef je je kind weer een positieve ervaring. En jezelf ook. Je geeft dan de boodschap af dat het leuk en prima is als je iets over je dag vertelt. Op welk tijdstip dan ook.

Stel originele vragen

Om je kind meer over school te laten vertellen, helpt het als je open vragen stelt. Gebruik dus liever niet de vraag: ‘Hoe was het op school?’ Maar bijvoorbeeld wel: ‘Wat voor sommen heb je gemaakt met rekenen vandaag?’ Vraag je kind eens of hij een moeilijke vraag over jouw dag kan stellen. Deze manier van vragen stellen kun je weer gebruiken als wedervraag.

Door originele vragen te stellen waar geen ja/nee of best/prima op geantwoord kan worden, lok je reactie en verhalen uit. 

praten over school open en originele vragen

Zet de emotie-dobbelsteen in

Eerder in dit artikel hadden we het al over de emotie-dobbelsteen. Deze dobbelsteen is op verschillende manieren te gebruiken. Naast dat een kind emoties uit kan beelden hiermee, kun je ook over moeilijke momenten praten. Het afscheid van een klasgenoot, de leerkracht die boos was op de klas of die keer dat je kind niet gevraagd werd voor een kinderfeestje. De emotie-dobbelstenen zijn gemakkelijk online te bestellen. Je hebt ze daardoor altijd snel bij de hand. 

Accepteer ook een nee

Zelf hebben we als volwassenen ook niet altijd zin om te praten. Een keer ‘nee’ is dan ook prima. Zolang je kind ervaart dat je van hem houdt en hem ziet, zal er echt een moment komen waarop hij belangrijke zaken met je deelt. Vertrouw er maar op; dan straal je dit ook uit.

Ontdek ook:

Mirjam de Stigter, BEd

Mirjam heeft 13 jaar onderwijservaring in het basisonderwijs. Zo heeft ze ruim 8 jaar gewerkt in het fase onderwijs en draaide ze daar ieder half jaar fase 4/5 (2e half jaar groep 2 en 1e half jaar groep 3) of fase 5/6. ( 1e en 2e helft groep 3).

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *