Emotie-dobbelstenen inzetten doe je zo

Als ouder ben je erg betrokken bij de opvoeding van je kind. Je wil dat hij met plezier naar de basisschool gaat, vriendjes maakt en leert lezen en schrijven op het juiste niveau. Maar ook op emotioneel gebied is je kind zich aan het ontwikkelen. Iets wat je kunt stimuleren door thuis emotie-dobbelstenen te gebruiken.

Wat zijn emotie-dobbelstenen?

Goede vraag! Emotie-dobbelstenen zijn dobbelstenen waarop icoontjes staan. Die beelden verschillende emoties/gevoelens uit. Denk aan een huilende smiley, een lachende smiley, een verbaasde smiley etc. Hiermee kun jij met je kind thuis het gesprek aangaan over zijn gevoelens. En dat is iets wat bij kinderen in ontwikkeling erg belangrijk is.

gevoel bespreken met emotie-dobbelstenen

Waarom zou je emotie-dobbelstenen inzetten?

Soms heb je als ouder een extra hulpstuk nodig om een dieper gesprek te voeren met je kind. Het kan zijn dat je van de leraar hebt gehoord dat er iets vervelends is gebeurd op het schoolplein. Wanneer jij thuis echter naar zijn dag vraagt, antwoordt je kind dat alles goed is gegaan op school.

Ondertussen maak jij je zorgen over wat er in je kind omgaat. Logisch. Met behulp van deze speciale dobbelstenen ga je makkelijker het gesprek aan met je kind. De dobbelstenen maken emoties zichtbaar en daardoor ook makkelijker bespreekbaar.

Dagboek voor kinderen: het emotiedagboek

17,95

Op voorraad

Selecteer het aantal

5 redenen om emotie-dobbelstenen in te zetten:

  • 1. Je krijgt een betere band met je kind.
  • 2. Je bent beter op de hoogte van wat er in zijn hoofd omgaat.
  • 3. Moeilijke gesprekken komen sneller op gang.
  • 4. Je kind leert praten over zijn gevoelens (een vaardigheid waar hij zijn leven lang profijt van heeft).
  • 5. Je kind leert emoties herkennen bij zichzelf, maar ook bij anderen (en ontwikkelt zo meer empathie).

Hoe gebruik je emotie-dobbelstenen thuis?

Emotie-dobbelstenen gebruik je op een rustig moment. Zet een kop thee voor jezelf en ga samen aan de eettafel zitten. Je kunt ze op meerdere manieren gebruiken.

1. Laat je kind de emoties uitbeelden

Introduceer bij je kind eerst de verschillende emoties op de dobbelsteen door ze uitgebreid te bespreken. Vraag bijvoorbeeld: Welk gevoel zie je op dit plaatje?

Kun jij dit gevoel voor mij uitbeelden? Zo maak je de eerste indruk van de dobbelstenen speels en leerzaam.

2. Vraag aan je kind wanneer hij zich zelf zo voelde

Vraag eerst wanneer hij zich zo voelde. Ga hier vervolgens wat dieper op in. Vraag bijvoorbeeld: “Kun je me hier wat meer over vertellen?” Als je kind het moeilijk vindt uit zichzelf meer te vertellen, vraag je concreter door: “Waar was je op dat moment? Met wie was je daar? Wat gebeurde daar?” Geef je kind altijd voldoende tijd en ruimte om zijn antwoorden te verwoorden.

Vertel ook zelf wanneer jij een bepaalde emotie voelde. Zo heeft je kind een praktisch voorbeeld dat hij goed voor zich kan zien.

3. Gebruik de emotie-dobbelstenen bij moeilijke momenten

Wanneer er iets vervelends voorvalt, is het voor kleine kinderen lastiger om hierover te communiceren. Als een spons nemen ze wel alle informatie in zich op, maar ze weten vervolgens niet hoe zij zich moeten uiten of hoe ze hier over moeten praten. Dit is het moment om de emotie-dobbelstenen erbij te pakken.

Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je van de leerkracht hoort dat je kind werd gepest in de pauze. Of wanneer er een familielid overlijdt. Je kunt vragen: “Hoe voel jij je hierbij?” Laat ze op deze manier aan de hand van de dobbelstenen hun gevoel ontdekken.

je uiten met emotie-dobbelstenen

Waar koop je emotie-dobbelstenen?

Emotie-dobbelstenen kun je eenvoudig online aanschaffen.

Met emotie-dobbelstenen draag je bij aan de emotionele en sociale ontwikkeling van je kind. En dat is iets waar hij de rest van zijn leven veel baat bij heeft.

Bekijk ook:

Maaike de Boer, MA

drs. Maaike de Boer is initiatiefneemster van Wijzeroverdebasisschool.nl

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *