Gezond eten op school begint bij de lunch

Nu de meeste scholen werken met een continurooster, blijft ook jouw kind waarschijnlijk tussen de middag op school. De meeste scholen vragen je een lunchpakketje mee te geven aan je kind. Hoe jij er als ouder voor kan zorgen dat je kind of kinderen niet alleen lekker, maar ook gezond eten op school, lees je in dit artikel.

Nog vóór de lunch gezond eten op school

Door de titel van dit artikel lijkt het alsof de lunch het eerste moment is dat je kind gezond kan en mag eten op school. Dat is natuurlijk niet waar. Rond een uur of 10 is het tijd voor een welverdiende ochtendpauze.

De kans is groot dat de school van je kind je heeft gevraagd voor die pauze wat fruit mee te geven. Als je dat verzoek niet hebt gekregen, adviseren we toch om precies dat te doen.

Fruit is een fris, smaakvol tussendoortje dat je kind ruim voldoende energie geeft. Bovendien krijgt je kind met fruit een hele lading aan vitaminen binnen. Goed voor de weerstand!

  • Tip: snijd de avond van tevoren al wat fruit in partjes. Zet het daarna in een afgesloten bakje in de koelkast. Hoe minder zuurstof er in het bakje zit, hoe beter. Je wilt natuurlijk niet dat je kind de volgende ochtend sip naar een bakje uitgedroogde appelpartjes zit te staren.
  • Tip 2: geef je banaan mee? Snijd die dan niet vooraf. Banaan wordt snel bruin als de schil ervan af is. Geef je kind een hele (of halve) banaan mee waar de schil nog aan zit.
gezond eten op school fruit

Gezonde lunch-recepten voor in de broodtrommel

Weet jij nog wat je vroeger at op school? Of thuis, tussen de middag? Grote kans dat je nu aan een goed belegde boterham denkt.

Boterhammen zijn natuurlijk heerlijk praktisch om mee te geven aan je kind. Maar tegelijkertijd wordt de lunch dan ook elke dag hetzelfde. Het is juist leuk om dit eetmoment lekker afwisselend te maken. Dat doe je met onderstaande recepten!

Oefening Rekenen Groep 2 (Gratis)

Werkbladen Groep 3 Rekenen (Gratis)

Werkbladen Groep 4 Rekenen (Gratis)

De ouderwetse (maar heerlijke!) boterham

We beginnen met de oude, vertrouwde boterham. Boterhammen zijn nu eenmaal enorm praktisch, omdat ze snel te bereiden zijn.

Als je kiest voor boterhammen, geef je kind dan volkorenboterhammen mee, waar de o zo belangrijke voedingsvezels in zitten.

Wanneer je je kind zou vragen wat hij op zijn boterham wil, zal zoet beleg de boventoon voeren. Een keer is dat niet erg, maar doe het niet te vaak. Zoet beleg bevat veel suikers.

Kies liever voor een gezonde spread, zoals hummus of Hüttenkäse. En combineer verder met een gekookt ei, komkommer, tomaatjes, avocado of aardbeien.

Ook een 100% notenpasta op de boterham kan natuurlijk prima.  Uiteraard kun je ook gaan voor kaas (het liefst 30+) of (magere) vleeswaren.

Wraps!

Wil je je kind eens verrassen? Vervang de boterham dan eens door een (volkoren)wrap! Smeer de wrap in met een gezonde spread en vul hem vervolgens met allerhande groenten. Ook wat plakjes kipfilet of gerookte zalm zijn een prima toevoeging.

Met wraps kun je eindeloos variëren. Ze vergen alleen net iets meer voorbereiding. Maak deze smakelijke lunch dus vooral klaar als je ’s avonds wat meer tijd hebt.

Een goedgevulde salade

Heb je bij het avondeten een lekkere salade op en is er nog wat over? Gebruik deze groente-explosie dan als basis voor de lunch van de volgende dag!

Voeg er bijvoorbeeld wat volkorenpasta of quinoa aan toe en je hebt een heerlijke, voedzame lunch voor je kind. Zo’n salade is niet alleen lekker, maar ook nog goed tegen verspilling.

Yoghurt

Houdt je kind niet zo van broodproducten? Denk dan eens aan een stevige yoghurt.

Je hebt tegenwoordig handige meeneembakjes met verschillende, afgesloten compartimenten. De yoghurt doe je onderin en de andere vakjes vul je bijvoorbeeld met stukjes fruit, noten of een gezonde pittenmix. Vaak zijn dit soort bakjes ook nog uitgerust met een uitklapbaar lepeltje. Ideaal!

gezond eten op school yoghurt

Je kind leren over gezonde voeding

Wanneer je lekker afwisselt met de (gezonde) inhoud van het lunchtrommeltje, leer je je kind automatisch al veel over gezonde voeding. Je geeft namelijk het goede voorbeeld.

Daarnaast is het goed om het met je kind te hebben over voeding. Wat is gezond en wat niet? En hoe kan je kind hier de juiste keuzes in maken?

‘Fout’ voedsel verbieden is overigens niet zinvol. Je kind zal daardoor veel sneller geneigd zijn het stiekem toch te eten. Bespreek liever wat de gevolgen zijn van ongezond eten: je voelt je er moe door, je kunt je minder goed concentreren en je komt ervan aan.

En natuurlijk is het prima als je kind zo nu en dan een keer zondigt. Gewoon iets lekkers snoepen moet af en toe best kunnen.

Smakelijk eten!

Lees ook:

Judith Kimenai, BEd

Judith was jarenlang docente Nederlands en (tweetalig) biologie binnen het voortgezet onderwijs. Tijdens haar onderwijscarrière was ze naast docente ook een bevlogen brugklasmentor en intern begeleider. Tegenwoordig is Judith freelance tekstschrijfster en richt ze zich voornamelijk op de educatieve sector.

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.