Continurooster op de basisschool: de voor- en nadelen

Gaat de school van jouw kind een continurooster aanhouden? Of wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan dit artikel. We vertellen je wat een continurooster is en welke schooltijden erbij horen. Ook lees je wat de voor- en nadelen ervan zijn en wat de wetenschap erover zegt.

Wat is een continurooster?

Als de school van je kind een continurooster hanteert, is de middagpauze korter dan op scholen met een traditioneel rooster. Je kind blijft tijdens die pauze op school. Tussen de middag thuis eten is er dus niet meer bij.

Je kind nuttigt zijn lunch in de klas, onder toezicht van een leerkracht of ondersteuner. Daarna krijgt hij nog even de mogelijkheid om buiten de benen te strekken.

Dat de middagpauze korter is, betekent ook dat je kind ’s middags eerder klaar is. Op woensdagmiddag is hij ook nog gewoon vrij.

continurooster kortere schooldag

Dit zijn de continurooster tijden

Scholen die werken met een continurooster mogen altijd zelf bepalen wat de exacte tijden zijn die ze aanhouden. Dat betekent dat niet iedere school met een continurooster op dezelfde momenten de dag begint en eindigt.

Over het algemeen starten de meeste scholen met een continurooster tussen 8:00 u en 8:30 u ’s ochtends. Rond 12:00 u of 12:30 u is er een korte pauze. Vervolgens gaan de lessen door tot 14:30 u of 14:45 u.

De woensdagmiddag is hierop een uitzondering. Kinderen krijgen op die dag enkel tot de middagpauze les. Daarna hebben ze een vrije middag.

Dit in tegenstelling tot kinderen die een 5-gelijke-dagen-rooster volgen. Zij hebben ook een kortere middagpauze dan kinderen op een school met een klassiek rooster. Maar hun dagen duren allemaal tot ongeveer 14:00 u. Ook op woensdag gaan ze dus ’s middags naar school.

De voordelen van een continurooster basisschool

Dat steeds meer scholen overstappen op een continurooster, betekent waarschijnlijk dat er een aantal voordelen aan verbonden zijn. En dat klopt ook wel. Scholen zien verschillende redenen om af te stappen van het klassieke rooster.

Allereerst lijken kinderen door de kortere pauze op school het middagprogramma makkelijker op te pakken dan in de klassieke situatie.

Daarnaast zien leerkrachten het als een voordeel dat ze na schooltijd meer tijd hebben om onafgebroken voorbereidings- en nakijkwerk te doen.

Veel leerkrachten geven bovendien aan dat de tijd die kinderen op school besteden, effectiever wordt gebruikt. Van een echt opstartmoment is in de middag niet echt meer sprake. De lunchtijd is namelijk korter en daarmee de overgang naar de lessituatie minder groot. 

voordelen continurooster

De nadelen van een continurooster

Niet iedereen is even enthousiast over het continurooster. Sommige leerkrachten hebben het gevoel dat ze te weinig pauzemomenten hebben tijdens de werkdag, waardoor ze continu hun aandacht erbij moeten houden.

Verder sluit het bioritme van kinderen niet per se goed aan op de tijden van een continurooster. Het lijkt erop dat kinderen zich later in de middag juist beter kunnen concentreren dan vroeg in de middag.

Continurooster onderzoek: dit zegt de wetenschap erover

Er zijn nog steeds veel discussies over de vraag of het continurooster de beste oplossing is of niet. Natuurlijk wegen veel meningen mee: die van leerkrachten, ouders én leerlingen. Daarnaast spelen resultaten natuurlijk een belangrijke rol in het geheel.

De afgelopen jaren zijn er wel wat onderzoeken gedaan naar de gevolgen van het continurooster. Tot op heden is er nog weinig wetenschappelijk bewijs dat het continurooster echt de voordelen biedt die hierboven beschreven zijn.

Onderzoek (Swinkels, 2018) laat wel zien dat bepaalde aandachtscores van kinderen later in de middag hoger zijn dan vroeg in de middag. Dat zou erop kunnen duiden dat een klassiek schoolrooster inderdaad beter bij het bioritme van kinderen past dan een continurooster.

De resultaten van alleen dit onderzoek zijn echter niet voldoende om grote conclusies te trekken.

Continurooster een goede zaak? De tijd zal het leren

Of de invoering van het continurooster wetenschappelijk gezien een goede zaak is, zal de tijd leren. Op dit moment zijn er in de praktijk gelukkig voldoende voordelen te zien voor zowel kinderen, ouders als leerkrachten.

Wat vind jij van het continurooster? Laat het ons weten in een reactie!

Bekijk ook het artikel Hoe kies je een goede basisschool voor je kind?

Bronnen:

– Swinkels, G.M.. 2018. Onderzoek naar het Aandachtniveau van Basisschoolleerlingen in Verschillende Onderwijstijdenmodellen. Nijmegen: Radboud Universiteit

Judith Kimenai, BEd

Judith was jarenlang docente Nederlands en (tweetalig) biologie binnen het voortgezet onderwijs. Tijdens haar onderwijscarrière was ze naast docente ook een bevlogen brugklasmentor en intern begeleider. Tegenwoordig is Judith freelance tekstschrijfster en richt ze zich voornamelijk op de educatieve sector.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *