Begrijpend lezen: moeilijk?

Hoor jij je kind soms ook zuchten tijdens het lezen van een boek? Vaak denk je dat je kind geen zin heeft om te lezen. Dat het boek niet leuk of spannend genoeg is. Maar het kan ook zijn dat het boek niet goed aansluit bij het leesniveau van je kind. Dat je kind de tekst niet goed begrijpt. Je kind gefrustreerd zien lezen is niet fijn. Je kunt je kind helpen om teksten beter te begrijpen. Begrijpend lezen moeilijk? Met deze tips help jij je kind.

Begrijpend lezen op school

Allereerst: hoe zit dat nu met het vak begrijpend lezen op school?

In groep 3 ligt het accent vooral op technisch lezen. Je kind moet eerst goed kunnen lezen voordat hij een tekst begrijpt. In deze fase van leren lezen besteedt de leerkracht ook veel aandacht aan het ontwikkelen van de woordenschat. Een goede woordenschat is heel belangrijk voor het ontwikkelen van een beter tekstbegrip.

Wist je dat bij de kleuters al heel veel aandacht is voor begrijpend luisteren? Het is namelijk heel goed voor de ontwikkeling als kinderen eerst leren begrijpen wat er wordt gezegd. Een rijk taalaanbod is daarbij heel helpend. Tijdens het begrijpend luisteren worden vaak vragen gesteld; de zogenaamde wie-, wat- en hoe-vragen. Je kind leert dus al vroeg na te denken over de inhoud van een verhaal. Vaak is dat verhaal ondersteund met plaatjes.

Als je kind in groep 3 voldoende technisch leesniveau heeft, biedt de leerkracht ook begrijpend lezen aan. Vaak zit je kind dan al in groep 4. Het vak begrijpend lezen staat vanaf groep 4 dan ook standaard op het rooster van de leerkracht. Vaak wordt begrijpend lezen aangeboden met hulp van een methode.

In de loop van de jaren wordt het vak begrijpend lezen steeds uitgebreider en belangrijker. Je kind zal vaker teksten moeten ontrafelen die moeilijk zijn. En om dat goed voor elkaar te krijgen, leert je kind allerlei strategieën.

Bekijk ook artikelen per groep over begrijpend lezen:

Strategieën voor begrijpend lezen

De leerkracht leert je kind verschillende strategieën waarmee hij teksten beter kan begrijpen.

Hierdoor wordt het makkelijker om een boek te lezen of vragen te beantwoorden over de tekst.

De strategieën die vaak worden aangeboden zijn de volgende:

  1. voorspellen
  2. vragen stellen
  3. visualiseren
  4. verbinden
  5. afleiden
  6. samenvatten

Met deze strategieën kun je thuis ook eenvoudig aan de slag. Stel je kind vragen tijdens het lezen van een verhaal. Of laat hem bijvoorbeeld voorspellen hoe de tekst verdergaat. “Waar zie je dat aan? Hoe kun je erachter komen? Hoe denk je dat het verhaal afloopt?”

Na afloop van het lezen kun je je kind een samenvatting laten maken. Let daarbij op of je kind voornamelijk hoofdzaken benoemt. Bij een samenvatting zijn bijzaken namelijk niet zo belangrijk. Door je kind een samenvatting te laten maken, kun je checken of hij de tekst goed heeft begrepen.

begrijpend lezen moeilijk tips samenvatting maken


Tijdens het lezen is het ook leuk om het verhaal te visualiseren. “Hoe zou de hoofdpersoon eruitzien? Hoe denk je dat het huis er van binnen uitziet?” Eventueel laat je je kind een tekening maken van het verhaal. Zo wissel je het lezen ook af met een speelse creatieve activiteit.

Problemen met begrijpend lezen

Begrijpend lezen is 1 van de belangrijkste vakken op school. Zeker ook voor het doorstromen naar het voortgezet onderwijs wordt er gekeken of je kind zich goed kan redden met begrijpend lezen.

Niet alle kinderen vinden het even makkelijk om een tekst goed te begrijpen. Misschien vindt jouw kind het ook wel lastig. In de 10-minutengesprekken met de leerkracht hoor je of je kind moeite heeft met bepaalde vakken.

Als de leerkracht aangeeft dat je kind begrijpend lezen moeilijk vindt, vraag dan vooral door. Waar heeft hij precies moeite mee? Is het niveau van technisch lezen voldoende? Zo niet, dan zal er extra hulp ingezet moeten worden bij het oefenen van technisch lezen. Thuis kun je hier ook prima mee aan de slag! Hoe meer je kind leest, hoe beter!

Als het niet aan het technisch lezen ligt, is het goed om verder te vragen. Misschien heeft je kind moeite met zijn concentratie. Als hij snel afgeleid is, is het vanzelfsprekend ook moeilijk om de tekst te volgen en te begrijpen. Bespreek dan samen met de leerkracht wat je kunt doen om de concentratie te verbeteren.

Hoe is het met de woordenschat van je kind? Merk je dat hij moeite heeft met het begrijpen van veel woorden? Maakt hij nog korte zinnetjes en omzeilt hij moeilijke woorden? Kijk dan of je aan de slag kunt met het uitbreiden van de woordenschat. Een goede woordenschat helpt namelijk heel goed bij het begrijpen van teksten. Benoem de dingen zoals ze zijn. Omzeil geen moeilijke woorden. Laat je kind moeilijke woorden opzoeken of doe een raadspelletje.

Het is dus belangrijk dat je met de leerkracht in gesprek gaat om te achterhalen waar het probleem zit. Wat is de reden dat je kind begrijpend lezen moeilijk vindt? Pas dan kun je gerichte hulp bieden.

Wil je meer weten over het voeren van een goed 10-minutengesprek? Lees dan dit artikel: Het 10-minutengesprek met de leerkracht: 5 vragen die je kunt stellen

Begrijpend Lezen Groep 4 Werkblad (Gratis)

Begrijpend Lezen Groep 5 Werkbladen (Gratis)

Begrijpend Lezen Groep 6 Werkbladen (Gratis)

Werkbladen Begrijpend Lezen Groep 7 (Gratis)

Begrijpend Lezen Groep 8 Werkbladen (Gratis)

Hoe kun je je kind helpen bij begrijpend lezen?

Je kunt je kind thuis prima een handje helpen met begrijpend lezen.

Met deze 4 tips is het een stuk makkelijker om een tekst of een boek te begrijpen.

hoe kun je je kind helpen bij begrijpend lezen?

Tip 1: Langzamer lezen

Tijdens het lezen van een verhaal kan de tekst soms wat moeilijker worden. Het is dan goed om het leestempo te vertragen. Als je de tekst wat langzamer leest, lees je de woorden in 1 keer goed. Je houdt daarmee vanzelf ook beter de aandacht vast.

Kijk maar eens naar deze tekst:

“Pieter de Protser heeft een eigen webshop. Hier verkoopt hij digitale onderdelen van computers. Met een goede marketing maakt hij veel winst.”

In deze tekst staan een paar moeilijke woorden zoals Protser, webshop, digitale, computers en marketing. Door de woorden wat langzamer te lezen heb je kans dat je de woorden direct goed leest en beter begrijpt.

Als je merkt dat je kind te snel door de tekst heen gaat, is het goed om hem te stimuleren wat rustiger te lezen. Je kunt het ook heel goed even voordoen. Lees een stukje tekst hardop. Op het moment dat er moeilijke woorden in voorkomen, vertraag je je tempo. Zeg daarbij hardop: “Ik lees dit stukje even wat langzamer, zodat ik het beter begrijp.”

Tip 2: Hardop lezen

Hardop lezen is zeker voor jonge lezers heel goed. Kinderen die het AVI-niveau E4 nog niet beheersen, moeten zoveel mogelijk hardop lezen. Daarna kunnen kinderen ook prima stillezen.

Als je kind een moeilijke tekst moet lezen, stimuleer hem dan deze hardop te lezen. Je kind zal namelijk merken dat dit helpt. Hij hoort zichzelf lezen en kan daardoor ook beter de aandacht vasthouden.

Tip 3: Een stukje opnieuw lezen

Een stukje tekst opnieuw lezen kan ook helpen. Als je merkt dat je kind wat te snel door de tekst gaat, kun je zeggen: “Hé, wat staat daar nou? Lees eens opnieuw, want dan gaan we beter begrijpen wat er nu precies bedoeld wordt.”

Het gaat er dus niet om dat je kind de hele tekst opnieuw leest. Het gaat erom dat hij bewust nog eens stilstaat bij een stukje tekst dat hij niet zo goed begrijpt. Dat zijn vaak maar een paar zinnetjes.

Tip 4: Stukje verder lezen

Als langzamer lezen, hardop lezen of opnieuw lezen niet helpt om een stukje tekst te begrijpen, kun je ook verder lezen. Want soms volgt er nog een uitleg in de tekst waardoor je het eerdere deel wel begrijpt.

Door verder te lezen gaat je kind ook leren om verbanden te zien. Bijvoorbeeld oorzaak en gevolg. Er is net iets gebeurd in het verhaal en wat is het gevolg daarvan? Verder lezen helpt om dit te ontwikkelen.

Vind je het fijner om bovenstaande informatie op beeld te bekijken? Check dan onze video over tips voor ouders bij begrijpend lezen:

Cito begrijpend lezen: moeilijk?

Je hoort wel eens dat kinderen de Cito-toets begrijpend lezen zo moeilijk vinden. Dat heeft niet altijd met de tekst te maken. Het kan namelijk zijn dat je kind vooral moeite heeft met de meerkeuzevragen bij de toets. Het is niet altijd eenvoudig om het juiste antwoord op dat soort vragen te kiezen. Vooral als je kind wat onzeker is en vaak twijfelt, kunnen meerkeuzevragen een behoorlijke uitdaging zijn.

Om je kind te helpen bij het maken van een juiste keuze kun je het volgende doen:

1. Markeer de vraag in een kleur, bijvoorbeeld geel.

2. Zoek het antwoord in de tekst en geef dit dezelfde kleur.

3. Zoek nu het juiste antwoord in de meerkeuzevragen en maak die ook geel.

4. Bij de volgende vraag pak je een nieuwe markeerkleur en doe je weer precies hetzelfde.

Je kunt thuis ook oefenen met de oefenboeken van Wijzer over de basisschool. Hierin worden ook teksten gecombineerd met meerkeuzevragen. Zo leer je je kind omgaan met de vraagstelling van Cito begrijpend lezen.

Besef vooral ook dat begrijpend lezen niet alleen een vak is dat we leren op school. Begrijpend lezen is iets wat we eigenlijk de hele dag door doen. Met een brede kennisontwikkeling help je je kind de wereld om zich heen beter te begrijpen. Praat met je kind, ga eropuit, bezoek eens een museum of ga de natuur in. Benoem wat je ziet en doet. Stel uitdagende vragen om de honger naar kennis te verhogen. Zoek in de bibliotheek naar boeken die je kind interesseren. En toon zelf ook interesse in het boek door bijvoorbeeld stukjes te lezen en vragen te stellen.

Kortom: is begrijpend lezen moeilijk? Soms wel, maar als je je kind helpt zich breed te ontwikkelen, draag ook jij prima je steentje bij.

Lees ook:

Marja Wouda

Marja (MSEN) is Remedial Teacher, Intern Begeleider, Kindercoach en behaalde een Bachelor of Education (PABO) en een Master SEN.

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.