Is jouw kind een taaldenker?

We schreven al eerder over kinderen die beelddenkers zijn. Kinderen die zich beschouwen als beelddenkers denken in beelden als ze over een gebeurtenis nadenken. Over logeren bij opa en oma of op avontuur gaan met vriendjes bijvoorbeeld. Hoe een taaldenker over gebeurtenissen nadenkt, vertellen we je in dit artikel.

Beelddenker en taaldenker

Een beelddenker denkt vooral in beeldvormen en is visueel ingesteld. Hij gebruikt vooral zijn rechterhersenhelft: hij denkt in beelden en ervaart situaties vanuit zintuigen en beleving. Ook denkt hij voornamelijk creatief.

Een taaldenker denkt vooral in woorden en is tekstueel ingesteld. Taaldenkers gebruiken vooral hun linkerhersenhelft: ze houden dus van plannen en organiseren. Bovendien hebben ze een goed tijdsbesef, kunnen ze goed analyseren en denken ze vooral in woorden en cijfers.

Neem dit voorbeeld van de zon. Vraag eens aan je kind of hij zijn ogen wil sluiten en zich de zon wil voorstellen. Denkt hij in de letters van het woord zon (z-o-n) of ziet hij de zon voor zich branden? ☀️ Dit achterhaalt onder andere of je kind een taaldenker is of niet.

Vind je beelddenken veel meer bij jouw kind passen? Lees dan ons artikel over beelddenken.

taaldenker of beelddenker

Eigenschappen van een taaldenker

Hieronder hebben we de eigenschappen van een taaldenker opgesomd. Passen deze bij jouw kind?

Een taaldenker…

  • denkt in woorden (tekstueel);
  • denkt analytisch na over situaties;
  • is over het algemeen sterk in rekenen;
  • schrijft snel en netjes;
  • is goed georganiseerd;
  • vindt leren uit het hoofd makkelijk;
  • leert stapje voor stapje;
  • is auditief erg sterk;
  • kan goed omgaan met tijd;
  • heeft oog voor detail;
  • vindt structuur prettig;
  • let goed op in de les en vindt instructie fijn;
  • laat zijn emoties niet zijn werk beïnvloeden.

Hoe word je een taaldenker?

Je vraagt je misschien af: waarom ben ik een beelddenker en is mijn zoon of dochter een taaldenker? In principe is iedereen vanaf de geboorte een beelddenker. We herkennen immers nog geen woorden en kunnen als baby’tje ook niet praten. Pas later in de ontwikkeling wordt taal voor ons interessant.

Op de basisschool leert je kind dat een zon niet alleen maar die stralende bol is in de lucht, maar dat er ook letters aan zijn gekoppeld die het woord ‘zon’ vormen: de Z, de O en de N. Vanaf de kleuterklas gaat je kleintje taal gebruiken om te denken en te schrijven, maar ook om met jou te communiceren. Om te vertellen hoe zijn dag was bijvoorbeeld. Beelddenkers doen dit ook, maar in veel mindere mate dan taaldenkers. Zij houden hun voorkeur om visueel georiënteerd te blijven. Zo uiten ze hun gevoel liever in tekeningen of knutselwerkjes.

Of je kind een beeld- of taaldenker wordt, is van een aantal factoren afhankelijk. Ten eerste is het goed om te weten dat beelddenkers een beter ontwikkelde rechter hersenhelft hebben. Bij taaldenkers is de linker hersenhelft juist sterker ontwikkeld. Wanneer 1 hersenhelft meer gestimuleerd wordt dan de andere, krijgt die ook meer kans te groeien.

Ten tweede is de ontwikkeling van de hersenhelften ook erfelijk bepaald. Wanneer ouders taaldenkers zijn, is de kans groot dat ze die eigenschap aan hun kinderen overgeven.

Taaldenken stimuleren in het onderwijs

Het Nederlandse onderwijs is vooral gericht op de Nederlandse taal. Hoewel beelddenken steeds meer wordt aangemoedigd, bijvoorbeeld in het Montessorionderwijs, is het hoger onderwijs in Nederland vooral gericht op leren uit boeken, het schrijven van essays en het doen van theoretisch onderzoek.

Taaldenkers zijn daardoor automatisch vaak academisch sterk. Zij houden van leren en kunnen het ook op de manier die in Nederland van ze wordt verwacht. Taaldenken wordt dus zeker gestimuleerd in Nederland.

Taaldenken in spel

Leren door middel van spel is een heel effectieve manier om nieuwe vaardigheden op te doen. Dus ook om het denken in woorden te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende taalspellen:

taaldenker babbelspel
de gorgels taalspelletjes
taaldenker woordbluf
taaldenker griezelspelletjesboek

Wanneer je kind een taaldenker is, vindt hij deze spelletjes absoluut leuk! Maar ook wanneer je het taaldenken wat extra wil stimuleren, bieden deze spellen uitkomst. Ga er dus lekker samen mee aan de slag!

Lees hier meer interessante artikelen over de ontwikkeling van je kind:

Maaike de Boer, MA

drs. Maaike de Boer is initiatiefneemster van Wijzeroverdebasisschool.nl

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *