Problemen met rekenen in groep 3? Tips voor een ‘check’

Heeft je kind moeite met rekenen in groep 3? Soms komt dit doordat de voorbereidende rekenvaardigheden in groep 1 en groep 2 niet goed zijn ontwikkeld.

Misschien heeft je kind minder goed gescoord op de Cito-toets rekenen groep 3 dan je had verwacht. Of denk je: hier klopt iets niet. Bekijk dan onze oefeningen voor tellen.

Snapt jouw kind de getallen?

In groep 2 worden bepaalde onderdelen van het voorbereidende rekenen geoefend die voor kinderen belangrijk zijn om de telrij goed te kunnen begrijpen. Dit betekent kort gezegd dat kinderen een goed getalbegrip ontwikkelen. Ze leren begrijpen hoe de getallen van 1 t/m 10 in elkaar zitten. En ze begrijpen bijvoorbeeld dat 8 meer is dan 6 en dat de 4 voor de 5 komt.

Bij sommige kinderen is dat getalbegrip niet voldoende ingeslepen of begrepen. Ook in de hogere groepen kan dit zorgen voor problemen met rekenen. We gaan hier nu niet in op de mogelijke oorzaken van de onvoldoende ontwikkeling van de voorbereidende rekenvaardigheden. In dit artikel vind je wél tips waarmee je zelf kunt checken hoe het met het getalbegrip van jouw kind is gesteld.

Oefeningen voor tellen

Onderstaande oefeningen kun je doen om te controleren of je kind goed kan tellen. En om deze vaardigheid, waar nodig, te verbeteren. Als je kind in groep 3 echt moeite heeft met deze oefeningen, dan is het ook aan te raden om dit met de leerkracht te bespreken.

Tellen oefenen

Wil je bovenstaande afbeelding als pdf-bestand downloaden? Klik dan hier: PDF rekenen groep 3 tellen

In de Cito-toetsen rekenen groep 3 komen veel zogenaamde plaatjessommen voor. Wil je met plaatjessommen oefenen? Bekijk dan overstaande video of ga direct naar de oefenboeken rekenen groep 3.

Meer tips voor rekenen groep 3?

Oefenbladen Groep 3 Rekenen (Gratis)

Maaike de Boer, MA

drs. Maaike de Boer is initiatiefneemster van Wijzeroverdebasisschool.nl

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *