Met deze concentratie-tips kan je kind zich beter concentreren

Of je kind nu gemakkelijk kan leren of juist wat meer moeite moet doen, het staat of valt met onder andere doorzettingsvermogen en concentratie. Is jouw kind het type dat iedere vogel langs ziet vliegen? En wil je je kind graag hierbij helpen voor zijn ontwikkeling? Lees dan dit blog en ontdek onze concentratie-tips die jouw kind kunnen helpen bij zijn concentratie in de klas.

Concentratie verbeteren? Doe dit dan niet

Als je kind thuis moeite heeft om zich te concentreren, dan zijn deze omstandigheden niet helpend:

  • Harde muziek opzetten.

Je kind moet extra lezen, terwijl je ondertussen harde muziek opzet terwijl je het eten kookt. Het is best begrijpelijk dat koken leuker wordt als je zelf muziek kunt luisteren. De muziek zal je kind alleen afleiden. Een beter alternatief is om dan met oordopjes de muziek te luisteren of je kind hardop te laten voorlezen. Als je voor de laatste optie kiest, doe dat dan wel met de muziek uit.

  • Je kind belonen voor uitstelgedrag.

Het huiswerk thuis onderbreken door even de hond te aaien, naar het toilet te lopen en daarna verder te spelen met de lego? Beloon je kind hier niet voor. Leer hem liever dat hij zijn taak eerst afmaakt. Stimuleer je kind aan de tafel te blijven zitten totdat iets af is. Daarna mag hij pas spelen. 

  • Weinig structuur aanbieden.

Kinderen met een korte concentratieboog zijn geholpen met een duidelijke (dag)structuur. Als ze weten wat er van ze verwacht wordt, draagt dit bij aan een betere concentratie.

Het is voor jou zelf helpend als je weet wat de oorzaak van het concentratieprobleem is bij je kind. Zo kun je hem veel gerichter ondersteunen. Een kind dat behoefte heeft aan een rustige plek, laat je bijvoorbeeld werken op een werkplek waar weinig tot geen prikkels zijn. 

wat niet doen bij concentratie verbeteren

Concentratie verbeteren kind: zo pak je dat aan

Om je kind te helpen concentreren, is het zaak om in stappen te starten. Concentreren kun je vergelijken met het opbouwen van een prestatie. Net als met sporten gaat dit stapje voor stapje.

Om de concentratie bij je kind te verbeteren, start je met een kort moment. Laat hem bijvoorbeeld 5 minuten onafgebroken bezig zijn met zijn rekensommen. Als dit lukt, dan kun je de tijd iets opbouwen naar 7 minuten en ten slotte naar 10. 

Zorg dat je hiermee start als je kind uitgerust is. Een kind dat erg moe is, zal een korte concentratieboog hebben. 5 of 10 minuten focussen lukt nog wel, maar 20 minuten is vaak een ander verhaal. Door te kijken naar hoe je kind zich deze dag voelt, kun je interventies inzetten. Een kind dat erg moe is, knapt vaak op van even wandelen of spelen in de buitenlucht. Een kind dat trek heeft, zal met gezonde voeding weer energie krijgen en zich zo beter kunnen concentreren. 

concentratie verbeteren oefenen

Breuken Groep 6/7/8 Werkbladen (Gratis)

Oefening Rekenen Groep 2 (Gratis)

Werkbladen Groep 3 Rekenen (Gratis)

Concentratie-tips voor thuis en in de klas

  • Bewegen is een effectief middel om je beter te kunnen concentreren. Start voor de taak met een korte bewegingsactiviteit. Via YouTube zijn diverse energizers voor zowel de klas als thuis te bekijken. Deze duren kort, geven de ruimte om lekker te bewegen en sluiten ook duidelijk af.
  • Een wiebelkussen of een elastiek aan de poten van de tafel zijn 2 voorbeelden om de sensorische prikkelverwerking een handje te helpen. Er zijn kinderen die dit nodig hebben om de prikkels beter te verwerken. Het wiebelkussen en de elastiek zijn dan een hulpmiddel. 
  • Geef duidelijk aan hoeveel tijd je kind heeft. Van een zandloper, horloge, time-timer tot een kookwekker… het zijn allemaal manieren om te laten zien hoeveel tijd je kind heeft om aan een taak te werken. Als je kind zich tot het einde van de toegestane tijd heeft kunnen concentreren, werkt een beloning motiverend.
  • Leer je kind ontspanningsoefeningen aan. Een rustige buikademhaling bijvoorbeeld zorgt ervoor dat spanning wegvloeit. Dit geeft ruimte voor focus en concentratie op een taak.
  • In de klas of thuis kan een koptelefoon ook handig zijn. Volwassenen dragen vaak een noise cancelling koptelefoon; ook een voorbeeld van het buitensluiten van prikkels en omgevingsgeluid. Deze zijn er ook voor kinderen.

Nog wat tips

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je thuis kunt doen om de concentratie van je kind te verbeteren. We zetten nog een paar extra concentratie-tips voor je op een rijtje.

Speel voldoende

Spelen is niet alleen goed voor de fysieke conditie van je kind; de hersenen vragen er ook om. Spelen doet een beroep op diverse hersengebieden die hierdoor samenwerken. Daarnaast helpt beweging om de energie kwijt te raken, de lijfelijke onrust die het concentreren in de weg zit.

Laat je kind uit school daarom eerst 20 tot 30 minuten spelen in de tuin, bijvoorbeeld voetballen tegen de muur of springen op de trampoline. Zo raakt hij alle prikkels van de schooldag kwijt én kom je als ouder tegemoet aan de beweegbehoefte van je kind.

concentratie tips beweegbehoefte

Werk met een stopwatch

Een stopwatch geeft jou en je kind inzicht. Hij vertelt precies hoelang het concentreren lukt. Daarnaast is de stopwatch een effectief middel om de concentratie te trainen. Denk ook hierbij aan een topsporter. Deze rent niet binnen 1 dag 20 kilometer. Hier gaat een trainingsschema aan vooraf. Zo is het ook met leren concentreren. Werk stapje voor stapje en vier de successen. Dat werkt motiverend.

Zo min mogelijk digitale afleiding

Even je telefoon pakken en een appje beantwoorden. Je ziet ineens dat er een nieuwe werkmail is binnengekomen. Dit soort afleiding is voor volwassenen al lastig te negeren.

Voor kinderen is dit zelfs nog lastiger. Hun hersenen ontwikkelen zich en daardoor is de impulsbeheersing ook nog niet volledig ontwikkeld. Ze willen nóg sneller ‘nu’ op iets reageren. Zorg dat er geen tv, laptop of ander scherm aanstaat dat je kind kan afleiden. Houd de schermen dus uit tot je kind klaar is met zijn huiswerk.

Ontdek mediteren

Mediteren is een mooie manier om je aandacht op het hier en nu te richten. Ook voor kinderen bestaan zeer geschikte meditatievormen. Vraag je kind bijvoorbeeld zijn ogen te sluiten en zich 1 minuut op zijn ademhaling te focussen. Als gedachten je kind afleiden, vraag je hem telkens weer terug te keren naar een woord dat hij hardop zegt. Bijvoorbeeld ‘succes’, ‘vriendschap’ of ‘liefde’. Op YouTube kun je diverse fragmenten vinden over meditatie. Bekijk ze samen.

Een ontspannende massage aan de voeten en handen kan ook helpen om rust in het lijf en hoofd te ervaren.

Wat je ook doet, sluit altijd aan bij wat je kind prettig vindt én nodig heeft. Dan zal de concentratie zich stap voor stap ontwikkelen.

Vond je deze concentratie-tips interessant? Lees dan ook deze artikelen:

Mirjam de Stigter

Mirjam heeft 13 jaar onderwijservaring in het basisonderwijs. Zo heeft ze ruim 8 jaar gewerkt in het fase onderwijs en draaide ze daar ieder half jaar fase 4/5 (2e half jaar groep 2 en 1e half jaar groep 3) of fase 5/6. ( 1e en 2e helft groep 3).

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.