Vliegende start voor je kind in het nieuwe schooljaar? Download onze Gratis Oefenbladen Rekenen
[PDF] Direct Toegang

Page content

Redactiesommen groep 5: uitleg en tips

Redactiesommen groep 5: uitleg en tips

In groep 5 krijgen kinderen te maken met zogenaamde redactiesommen, ook wel verhaaltjessommen of contextopgaven genoemd. Dit zijn sommen in de vorm van een kort verhaaltje. Deze rekenopdrachten moeten kinderen stimuleren om met getallen om te gaan, die ze in de wereld om hen heen tegenkomen (de leerkracht noemt dit: realistisch rekenen).

Voor veel kinderen zijn deze sommen een uitdaging omdat ze zelf de som, ook vaak de kale som genoemd, uit het verhaaltje moeten zien te halen. Met name kinderen die meertalig worden opgevoed of kinderen die in beelden denken kunnen problemen tegenkomen bij het oplossen van dit soort sommen. De eerste groep kinderen kan een te kort aan woordenschat ervaren. Zij snappen bijvoorbeeld de sleutelwoorden niet. De tweede groep kinderen hebben naar aanleiding van het verhaal vaak een overvloed aan beelden in hun hoofd waardoor het lastig is om de kale som uit het verhaal te halen.

Vanaf groep 5 worden redactiesommen weer iets moeilijker dan in groep 4. Niet alleen de (kale) sommen in het verhaal worden complexer maar het grootste verschil zit hem in het feit dat de sommen meervoudige opdrachten kennen. Veel kinderen moeten daaraan wennen. Redactiesommen met meervoudige opdrachten zijn sommen waarbij je kind twee of drie sommen moet uitrekenen voordat het bij het gevraagde antwoord komt. Verderop in dit artikel vind je een voorbeeld van een meervoudige redactiesom.

Redactiesommen groep 5

Wat met je kind kunnen qua rekenen in groep 5?

overzicht redactiesommen groep 5

In de cito toetsen groep 5 komen verhaaltjessommen veel voor. Als je kind moeite heeft met dit soort sommen kan het dus zijn dat je zoon of dochter beduidend slechter scoort op de Cito toetsen dan op de methode gebonden toetsen (de toetsen uit het rekenboek op school). Wanneer je merkt dat deze sommen voor je kind lastig zijn, doe je er goed aan om eerst te achterhalen waar het probleem precies zit. Vaak kan de leerkracht je daar bij helpen.

Oefenen redactiesommen groep 5

Wil je deze sommen oefenen met je kind? Download dan gratis de werkbladen redactiesommen groep 5  zodat je met je kind deze verhaaltjessommen kunt gaan maken.

Download nu gratis de werkbladen redactiesommen groep 5

Oefen eerst met kale sommen en vervolgens met redactiesommen met dezelfde soort bewerking  (+, -, x of 🙂 in de vorm van de verhaaltjes. Bekijk ook deze korte video met tips voor het uitrekenen van de redactiesommen:

Stappenplan: stap 0

Voor kinderen die in groep 5, 6, 7 of 8 zitten kun je het stappenplan nog aanvullen met stap 0: dat is namelijk de stap waarin je kijkt of er één of meerdere sommen in het verhaal ‘verstopt’ zitten.

Een voorbeeld:

Max wil graag nieuwe voetbalschoenen kopen nu hij in een hoger elftal geplaatst is. Hij krijgt van opa 24 euro. Voor zijn moeder doet hij een aantal klusjes en krijgt daarvoor 15 euro. De voetbalschoenen kosten 67 euro. Hoeveel moet Max nog sparen voordat hij de voetbalschoenen kan kopen?

Max moet nog ………….. euro sparen.

Om deze som goed uit te kunnen rekenen moeten kinderen eerst uitrekenen hoeveel Max al gespaard heeft. Dat is dus een + som (24 + 15 = 39)

Dan pas kunnen zij uitrekenen hoeveel hij nog moet sparen. Dat is een – som (67 – 39 = 28).

Je kind kan deze som ook op de volgende manier uitrekenen: 39 + … = 67. 39 + 1 (=40) + 20 (=60) + 7 = (67) in totaal komt er 20+7+1 bij = 28.

Eén of meerdere kale sommen?

In groep 5 worden twee stappen gemakkelijk vergeten door de kinderen. Dat zijn stap 0 en stap 4.

Stap 0: Heeft het verhaal 1 of meerdere ‘kale sommen’?

Stap 4: Controleer het antwoord.

De som 67 – 39 = 28 kun je controleren door 39 + 28 = uit te rekenen. Dat is weer 67. Zo weet je kind dat het antwoord goed is.

Nog een voorbeeld:

Sofia gaat met de trein naar oma. Oma wacht op haar, op het station in de woonplaats van oma. Eerst moet Sofia tien minuten fietsen naar het station. De trein doet er een half uur over om in de woonplaats van oma te komen. Het is nu 13.20 uur. Hoe laat komt Sofia bij oma aan?

Sofia komt om ……. uur aan.

Om deze som goed uit te kunnen rekenen moet een kind weten dat een half uur 30 minuten heeft. Deze 30 minuten worden bij de 10 minuten opgeteld. Het is 13.20 + 40 min. = 14.00 uur.

Stappenplan redactiesommen

Als je aan de slag gaat met het stappenplan dan is het belang dat je kind dit uiteindelijk zelf, zonder jouw hulp, kan toepassen.

redactiesommen-groep-5

Help je kind het stappenplan zelfstandig toe te passen door het als volgt aan te pakken:

  1. Doe de redactiesom hardop voor aan je kind. Benoem dus hardop de verschillende stappen en voer die uit.
  2. Doe de som samen met je kind (hardop).
  3. Laat je kind een som hardop pratend maken, waarbij hij of zij de stappen uit het redactiesommen stappenplan benoemt.
  4. Je kind maakt nu een som en fluistert hierbij de verschillende stappen.
  5. Je kind maakt een som en voert de verschillende stappen in zijn of haar hoofd uit.

Uitrekenen met behulp van dit stappenplan kost tijdens het oefenen even tijd, maar zodra dit stappenplan een automatisme is geworden, zullen jij en je kind merken dat het uitrekenen ook vlotter gaat.

De twee tips uit de video nog even op een rij in onderstaande afbeelding:

redactiesommen stappenplan

Sleutelwoorden

Wat zijn sleutelwoorden precies? Sleutelwoorden zijn belangrijke woorden in een tekst die je vertellen waar het precies over gaat of wat je precies moet doen. Dat laatste is vooral belangrijk bij redactiesommen.

sleutelwoorden redactiesommen

Begrijpen van sleutelwoorden en daardoor weten wat je moet doen heeft alles te maken met een voldoende woordenschat. Als je merkt dat de woordenschat van je kind (nog) niet toereikend is, kun je de sleutelwoorden uit het overzicht eerst uitleggen en betekenis geven door een plaatje te laten zien of iets voor te doen. Daarna herhaal je dagelijks de woorden die je hebt uitgelegd door deze woorden in allerlei dagelijkse situaties zoveel mogelijk te gebruiken.

rekentaal

Zodra je merkt dat je kind moeite heeft (of blijft houden) om de sleutelwoorden om te zetten in de juiste bewerking (+, -, x of 🙂 dan zou je kunnen beginnen met het oefenen van sommen vanuit jullie dagelijkse praktijk die je koppelt aan de sleutelwoorden uit bovenstaande lijst “Sleutelwoorden verhaaltjessommen” van Wijzer over de basisschool.

oefenbladen verhaaltjessommen

Werkbladen redactiesommen groep 5

Wil je redactiesommen groep 5 oefenen met je kind? Download dan gratis de werkbladen redactiesommen groep 5  zodat je met je kind deze verhaaltjessommen kunt oefenen.

Download werkbladen redactiesommen groep 5

In onderstaande artikelen krijg je nog meer uitleg en tips over het vak rekenen in groep 5:

Succes en veel plezier ermee!

    Comment Section

    5 reacties op “Redactiesommen groep 5: uitleg en tips


    Door maya durgaram op 17 september 2015

    hallo maaike, zou je voor mij meer oefenbladen kunnen versturen naar mijn email adres, zoals grammatica (lidwoorden, zelfstandig, bijvoeglijk naamwoorden en werkwoorden). De tafels (delen). Spelling etc.


    Door Maaike de Boer op 17 september 2015

    Hi Maya,
    Voor ontleden kun je kijken op de volgende pagina:https://wijzeroverdebasisschool.nl/kennisbank-rekenen/ontleden/. Voor het herkennen van de persoonsvorm is daar een oefenblad opgenomen. Voor spelling hebben we helaas nog geen oefenbladen. Hiervoor zou je op de website van Woordkasteel.nl kunnen kijken (werkt alleen niet op een Mac).


    Door arda op 16 september 2015

    Ik zou ook leuk vinden als ik een gratis blad krijg


    Door N.jallo op 16 september 2015

    Ik zou graag een blad gratis willen krijgen.


    Plaats een reactie


    *