Tempo lezen verhogen: tips voor thuis

Wanneer je je kind voor het slapen gaan nog even laat lezen, merk je op dat zijn tempo laag ligt. Wat kun je hier thuis zelf aan doen? In dit blog geven we je tips waarmee het tempo lezen verhogen een eitje wordt!

Tempo lezen verhogen? 4 tips voor thuis

Wil je het tempo lezen verhogen bij je kind? Deze 4 tips helpen je daarbij:

Tip 1: Maak het leestempo inzichtelijk

Het is handig als je het leestempo van je kind inzichtelijk maakt. Koop bijvoorbeeld een kleine zandloper en lees samen met je kind een woordrij. Laat je kind daarna de woordrij alleen hardop lezen met de zandloper erbij. Als de zandloper afgelopen is, tel je samen hoeveel woorden je kind gelezen heeft. Tijd voor ronde twee: de zandloper wordt nog een keer omgedraaid en je kind leest nog een keer de woordrij hardop voor. Lukt het om nu meer woorden te lezen in dezelfde tijd?

Tip 2: Leen samenleesboeken

Leen in de bibliotheek wat samenleesboeken. Het geheim achter het verhogen van het leestempo is namelijk vooral veel oefenen. Lees samen hetzelfde boek. Kies een boek met een thema dat je kind interesseert. Dit helpt om de motivatie wat te verhogen en de drempel om te starten met lezen te verlagen.

Tip 3: Kies boeken van het juiste niveau

Kies een boek van het juiste niveau. Vaak is het zo dat kinderen nog beter leren lezen als ze oefenen op een AVI-niveau dat hoger ligt. Een kind dat bijvoorbeeld op AVI Start leest, oefent in AVI-M3 boeken. Maar als jouw kind erg langzaam leest en er geen plezier in heeft, is een niveau hoger vaak een brug te ver. Probeer eens uit of een eenvoudiger niveau helpt om het leesplezier en het vertrouwen in het eigen kunnen terug te krijgen.

Tip 4: Houd lezen leuk

Stel dat je rekenen moeilijk vindt, terwijl je dat een groot gedeelte van de dag moet doen. Daar word je niet vrolijk van, toch? Een kind dat langzaam leest kan dit net zo ervaren. Daarom is het tijd om er een oefenspel op los te laten. Vertel dat jullie samen gaan lezen en vraag aan je kind of hij kan horen welk foutje je leest. Je leest op normaal tempo voor en maakt soms opzettelijk een fout. Je kind mag kloppen op de tafel of een handgebaar maken. Eigenlijk is dit een verkapte manier om gewoon veel te oefenen met lezen. Let op: kinderen zijn hier heel goed in en superfanatiek!

tempo lezen verhogen

Oefenbladen Begrijpend lezen Groep 4 (Gratis)

Oefenbladen Begrijpend lezen Groep 5 (Gratis)

Oefenbladen Begrijpend lezen Groep 6 (Gratis)

Oefenbladen Begrijpend lezen Groep 7 (Gratis)

Oefenbladen Begrijpend lezen Groep 8 (Gratis)

Oefenen, oefenen, oefenen

Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon! Vier het als je kind een boek heeft uitgelezen of als je kind van de zandloper gewonnen heeft met snellezen.

leestempo verhogen succes vieren

Tempo lezen: een race tegen de klok

Waarom is snel kunnen lezen nu zo belangrijk? Kinderen in groep 3 starten met het lezen van eenvoudige klankwoorden. Richting de meivakantie lezen kinderen in groep 3 al samengestelde woorden als ‘voetbal’ en ‘sneeuwman’. 

Om een tekst goed mee te kunnen lezen is tempo belangrijk. Een kind dat letter voor letter blijft spellen, kan bij lange woorden verward raken. Vaak is ook te merken dat een langzaam lezend kind aan het einde van het woord weer opnieuw moet beginnen. Het kan de volgorde van de letters niet onthouden. Hierdoor lukt het niet een woord van de gelezen letters te maken.

Bij lezen is begrijpend lezen ook erg belangrijk. Dit is een vaardigheid die volgt op het technisch lezen. Als je kind begrijpend kan lezen, kan het de informatie en boodschap uit een tekst halen. Vind je kind begrijpend lezen lastig? Lees dan: Begrijpend lezen: moeilijk?

Kinderen die veel oefenen, kunnen letters en klankgroepen sneller herkennen en omvormen tot een woord. Er zijn kinderen waarbij tempo lezen met een klok niet stimulerend werkt: zij ‘bevriezen’ letterlijk bij tijdsdruk.

In dat geval is het handig om vooral het leesplezier op te pakken en daarna in kleine stappen te werken aan lezen met een tijdsdruk.

tempo lezen verhogen begrijpend lezen

Leesspelletjes

Er zijn veel leespelletjes die je thuis kunt uitvoeren. Van een leesbingo, waarbij er gelezen wordt op tafel, onder tafel, in bed of op een andere ludieke plek tot bordspellen. Een paar voorbeelden om thuis uit te proberen

1. De Gorgels Taalspelletjes

In deze koffer zitten verschillende taalspellen zoals het maken van een woordslang, het woord raden of een woordzoeker invullen.

De spellen hebben 2 niveaus, waardoor het op een makkelijk en moeilijker niveau gespeeld kan worden. 

de gorgels taalspelletjes

Klik hier om De Gorgels Taalspelletjes te bekijken

2. Rompompom letterkwartet

Speel het Rompompom letterkwartet. Bijvoorbeeld: ‘Heb jij de d van deur?’. De categorieën zijn letters. Op de kaart staan een woordplaatje en een woord. Het spel kan op kleur gespeeld worden als het lezen van het woord nog te lastig is.

Rompompom letterkwartet

Klik hier om Rompompom het letterkwartet te bekijken.

3. Loco maxi Dolfje Weerwolfje pakket taal & spelling

De opdrachtenboeken zijn gebaseerd op het gelijknamige personage: Dolfje Weerwolfje. Naast de Loco maxi basisdoos zijn er 2 opdrachtenboeken: 1 voor taal en 1 voor spelling. 

loco maxi dolfje weerwolfje

Klik hier om Loco maxi Dolfje Weerwolfje te bekijken.

Samen lezen

Samen lezen werkt motiverend. Je kan het leesplezier doorgeven aan je kind. Met een samenleesboek komen deze 2 doelen perfect samen. Zorg dat je zelf uitgerust genoeg bent en maak er een fijn en relaxed leesmoment van. Veel leesplezier!

Bekijk ook:

Mirjam de Stigter, BEd

Mirjam heeft 13 jaar onderwijservaring in het basisonderwijs. Zo heeft ze ruim 8 jaar gewerkt in het fase onderwijs en draaide ze daar ieder half jaar fase 4/5 (2e half jaar groep 2 en 1e half jaar groep 3) of fase 5/6. ( 1e en 2e helft groep 3).

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *