Wat is een plusklas?
Een plusklas is een klas waar hoogbegaafde kinderen van een school samen les krijgen. Net zoals laagbegaafde kinderen speciale onderwijsbegeleiding nodig hebben, geldt dit evengoed voor hoogbegaafde kinderen. In een plusklas houdt men dus rekening met hun specifieke onderwijsbehoeften.
Moeilijkere opdrachten geven wanneer het gewone schoolwerk af is, is geen oplossing. Dit zou namelijk betekenen dat het kind steeds verder gaat voorlopen op zijn/haar klasgenootjes. Hierdoor bestaat de kans dat de leerling bijvoorbeeld in groep 7 al klaar is met de hele basisschool. In een plusklas krijgt het kind moeilijkere opdrachten of extra vakken zoals vreemde talen.
De manier van leren is bij een hoogbegaafd kind anders dan gemiddeld. Een hoogbegaafd kind heeft van een onderwerp eerst het overzicht van alle details nodig. En pas daarna zal het de afzonderlijke details ervan begrijpen. Het schoolsysteem baseert zich op het omgekeerde: eerst leer je bijvoorbeeld lezen en schrijven en pas later ga je met spelling en grammatica aan de slag. Dit is een mogelijke reden, naast verveling, waarom een hoogbegaafd kind soms onderpresteert in een reguliere klas.
De aanpak in een plusklas
Een plusklas is gericht op de aanpak van een opdracht en minder gericht op het resultaat. Een moeilijke som uitrekenen kunnen hoogbegaafde kinderen namelijk wel. Belangrijker is dat ze inzicht krijgen in hun eigen leerproces.
Waarom dat zo belangrijk is? Als je een gemiddeld kind bent en je haalt een onvoldoende, dan weet je dat je de stof moet herhalen. Of je zoekt andere informatiebronnen om de stof te begrijpen. Dit klinkt heel logisch en simpel, maar toch is het allemaal aangeleerd gedrag. Dus als jij als kind overal goed in was op school, en als volwassene stuit je plotseling op iets waar je minder goed in bent, dan heb je geen idee hoe je hier beter in moet presteren. Een plusklas helpt het kind met dit leerproces.
Sociaal contact
Altijd maar de slimste van de klas zijn, is voor een hoogbegaafd kind soms vervelend. Niemand wil anders zijn. En omdat het hoogbegaafde kind vaak voorloopt op de lesstof, zorgt dit voor een steeds grotere kloof tussen hem/haar en de klasgenootjes. Het kind werkt dus veelal alleen en heeft daardoor minder sociale interactie. Een plusklas is daarom goed voor de sociale vaardigheden. Het kind werkt samen met kinderen met hetzelfde leerniveau en die ook op dezelfde manier denken.
Lees ook: Klas overslaan: wel of niet doen?
Ik heb een vraagje, mijn dochter 3 jaar geleden zat bij plusklas , in nu groep 8 zij niet gekozen terwijl haar inzet heel goed en scort heel goed, nu gedemotiveerd, eindelijk wat moet ik doen?!
Beste Hanane,
Je kunt het beste met de leerkracht en/of de intern begeleider in gesprek gaan en vragen waarom je dochter nu niet in de plusklas zit.
Je kunt aangeven dat ze dit erg jammer vindt en gedemotiveerd is geraakt. Als je in gesprek gaat, kunnen jullie samen naar een oplossing zoeken.
Succes!
Hartelijke groet,
Carola
Mooi helder beknopt artikel. Ik heb het met plezier gelezen. Misschien mag ik wat geruststelling kweken door de vertellen dat ik op steeds meer scholen zie dat meer- en hoogbegaafde kinderen als zorgkinderen worden beschouwd. Maar het is ook zeker waar dat het voor zorgcoördinatoren soms worstelen is om dat geregeld te krijgen. Logisch, want scholen zijn jaren, vanuit inspectie, streng gecontroleerd op de zorg bij uitval. “Snellere leerlingen redden zich wel”, werd er gezegd. Wel zie ik nog heel veel scholen bij de plaatsing in een plusgroep nog selecteren op Cito-resultaten. Jammer, en heel sneu voor de relatieve en absolute onderpresteerders.
Dank voor je bericht en aanvulling Ron!
Hartelijke groet,
Carola
mijn zoon komt na lang wachten in aanmerking voor de plusklas. wachten omdat de Cito scores hoog maar niet altijd allemaal I of I+ waren. dat waren ze namelijk niet omdat mijn zoon onderpresteerde. en laten we daar nou net de plusklas voor in willen zetten…….
ik denk inderdaad dat plusklassen een andere indicatiestelling nodig hebben…
Goed artikel! Vaak klopt informatie geschreven door leken niet, maar hier heb ik geen rare dingen ontdekt. Ga zo door!
Nu wachten tot alle scholen doorhebben dat je niet perse hoge scores hoeft te halen als hoogbegaafde (meestal niet zelfs), zodat de kinderen die het (waarschijnlijk) het hardst nodig hebben niet worden uitgesloten.
Ik herken bij veel ouders dat ze denken dat hun kind hoogbegaafd is maar dit gewoon vaak niet zo is. Kinderen ontwikkelen zich gewoon verschillend. Bij ons op de basisschool zie je dit ook.
Ik kan nergens terug vinden dat deze informatie door een “leek” geschreven is.
Het blijft lastig om het goede onderwijs te vinden voor je kind. Scholen hebben vaak echt niet de middelen laat staan de tijd voor de leerkrachten om dit mogelijk te maken. Jammer….voor mijn gevoel krijgen kinderen met een ontwikkelingsachterstand wel meer mogelijkheden aangeboden en wordt er hier vaker bij stilgestaan dan de kinderen die meer nodig hebben. Ze verdienen het allemaal….ook de HB kinderen mijn inziens. Het is vechten tegen iets onmogelijks want je bent in de minderheid.