Download nu de GRATIS Oefenbladen Rekenen
Toegang

Page content

Ontdek alles over het leesniveau van je kind

article content

Ontdek alles over het leesniveau van je kind

Elk kind heeft een ander leesniveau. Dit duiden we ook wel aan met het AVI-niveau. Dit niveau van lezen heeft met de vaardigheid ‘technisch lezen’ te maken. Als een kind goed technisch leest, dan betekent dit dat het kind de woorden in een tekst goed leest.

AVI-niveaus

In totaal zijn er twaalf AVI-niveaus. Over het algemeen houdt men twee niveaus per jaar aan: een niveau halverwege het leerjaar en een niveau aan het einde van het leerjaar.

Stel dat een boek op AVI-niveau M4 is, dan betekent het dat het kind op het niveau van medio groep 4 zit (oftewel halverwege het leerjaar). Een boek met AVI-E6 betekent ‘einde groep 6’. Oftewel dat boek is bedoeld voor een kind dat op het niveau zit van groep 6 aan het einde van het leerjaar.

Ook zijn er twee niveaus die een afwijkende naam hebben. Dit gaat om AVI-S (AVI-Start) en AVI-P (AVI-Plus). AVI-S is voor beginnende lezers, nog voorafgaand aan groep 3. AVI-P volgt op AVI-E7, oftewel het einde van het leerjaar van groep 7. Kinderen die nog beter lezen dan kinderen van eind groep 7, die krijgen dus boeken op leesniveau AVI-P.

Technisch leesniveau bepalen

Om te weten op welk leesleesniveau-meisjeniveau het kind zit, moet dit natuurlijk getest worden. Hiervoor gebruiken basisscholen AVI-toetskaarten of de resultaten van de toetsen Technisch lezen. Op deze manier weet je snel hoe ver het kind is met technisch lezen. En zo leest hij of zij altijd in een geschikt leesboek.

Begrijpend leesniveau

Naast technisch lezen is er ook zoiets als begrijpend lezen. Dit geeft aan hoe goed een kind de tekst begrijpt die hij of zij leest. Je kunt bijvoorbeeld wel goed spellen, maar als je niet begrijpt wat de woorden betekenen, dan kun je alsnog niet lezen wat er staat. Daarom is het begrijpend leesniveau ook van groot belang om te bepalen wat een geschikt leesboek is voor een kind.

CLIB-niveaus

Om het begrijpend leesniveau te bepalen werken we met het CLIB-systeem. Dit systeem heeft acht niveaus: CLIB-Start – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – CLIB-Plus.

Als een kind bijvoorbeeld op niveau CLIB-6 leest, dan zit hij of zij op de gemiddelde begrijpend leesvaardigheid van een kind in groep 6.

Begrijpend leesniveau bepalen

Ook het begrijpend leesniveau van een leerling is makkelijk te achterhalen. Basisscholen gebruiken hiervoor de resultaten van de toetsen Begrijpend lezen.
In combinatie met het bepaalde AVI-niveau krijgt de leerling het leesboek dat helemaal bij hem of haar past.

Lezen leuk maken

Het AVI-niveau en het CLIB-niveau maken het natuurlijk wel makkelijk om een geschikt leesboek uit te kiezen voor je kind. Maar let op: deze leesniveau-aanduidingen gaan alleen de vaardigheden van je kind. Maar boeken lezen is meer dan dat.

lezen leuk makenDenk maar eens aan het volgende: waarom is de ene persoon een boekenwurm, maar heeft de andere persoon een vreselijke hekel aan boeken lezen? Dat heeft lang niet altijd te maken met hoe goed ze kunnen lezen. Misschien kan de tweede genoemde persoon het zelfs wel beter dan de boekenwurm. Nee, het heeft vooral te maken met hoe leuk je lezen vindt natuurlijk. En dat is de grootste voorwaarde of je je kind aan het lezen krijgt of niet. Dus naast alleen naar de AVI en CLIB te kijken, is het ook heel belangrijk om een boek uit te zoeken dat past bij de belevingswereld van je kind en/of zijn of haar interesses.

Boeken die je kind aanspreken zullen hem of haar sowieso meer motiveren om ze te lezen. Zelfs als ze eigenlijk nog een beetje te moeilijk zikind motiveren lezenjn.

Je kind motiveren te willen lezen

Maar wat als je kind niet uit zichzelf gemotiveerd is om te lezen? Hier volgen enkele tips:

  • Bijna elk kind blijft graag op. Hoe later naar bed, hoe beter. Hier kun je handig gebruik van maken. Stel hem of haar het volgende voor: ‘je mag kiezen: of je gaat om 19:30 (of op welk tijdstip hij of zij dan ook naar bed gaat) naar bed en dan meteen slapen óf je gaat om 19:30 naar bed en dan mag je nog een kwartiertje lezen’. Nou de kans is groot dat je kind kiest voor het laatste. En zo stimuleer je hem of haar dus onbewust te willen lezen.
  • Ontdek waar je kind helemaal warm voor loopt. Zijn het verhalende boeken? Of bijvoorbeeld juist informatieve boeken? Bied je kind steeds iets anders aan. Denk hierbij ook aan dichtbundels of reisverhalen of andere minder voor de hand liggende genres.
  • Straf een kind nooit als het niet wil lezen! Dit verhoogt juist alleen maar de weerstand. Hoeveel van ons kregen plotseling een hekel aan lezen sinds de middelbare school? Helaas teveel. De reden hiervoor is dat lezen een verplichting was en je straf kreeg als je je huiswerk niet maakte. Lezen werd voor sommigen van ons daardoor onbewust gekoppeld aan ‘straf’ en dus aan ‘niet leuk’.
  • Laat je niet volledig leiden door AVI en CLIB bij het uitkiezen van kinderboeken. Laat je kind daarom zoveel mogelijk zelf zijn of haar boeken uitkiezen. Misschien kiest hij of zij een boek dat van een lager niveau is dan hij of zij aankan. Maar de volgende keer is het misschien juist andersom: dat je kind een boek uitkiest dat net boven zijn of haar niveau ligt, maar wel de interesse in lezen wekt. Laat je kind dus zelf ontdekken wat te makkelijk of te moeilijk is voor hem of haar. Dat kunnen ze prima zelf.
  • Je kunt van lezen een sociaal moment maken. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om samen op een vast tijdstip te lezen (mits je kind dit leuk vindt!) of lees elkaar eens voor.
  • Bezoek eens een verfilming van een boek in de bioscoop. Of ga naar een theatervoorstelling die gebaseerd is op een kinderboek. Hiervan zijn er genoeg te vinden! Of huur en/of stream een boekverfilming als goedkoper alternatief. Hoe dan ook: bied na de voorstelling of film het originele boek aan je kind aan. Omdat het verhaal al bekend is, is het voor hem of haar waarschijnlijk ook leuker om het te lezen. En zo ontdekt hij of zij ook welke verschillen er zijn tussen het boek en de verfilming of theatervoorstelling.
  • luisterboekAls je kind vooral auditief is ingesteld (dat betekent dat hij of zij informatie goed onthoudt door het te horen), geef hem of haar dan eens (mee)luisterboeken. Het verhaal wordt dan immers op twee manieren gepresenteerd: auditief en visueel. Zo kan je kind het verhaal horen én meelezen. Over moeilijke woorden krijgt hij of zij ook meteen auditieve terugkoppeling. Met andere woorden: hij of zij weet dan ook meteen hoe je dat moeilijke woord uitspreekt of welk woord daar überhaupt staat geschreven.

Waarom voorlezen belangrijk is

Voorlezen is meer dan alleen maar een gezellig moment met elkaar. Het stimuleert kinderen op vele gebieden. Gebieden waarvan je het waarschijnlijk niet eens verwachtte.

Voorlezen beïnvloedt de reken-wiskundige ontwikkeling

Wist je dat voorlezen een positief effect heeft op de reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters? Prof. dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen van de Universiteit Utrecht vond iets opmerkelijks in haar onderzoek.

voorlezen-is-gezellig

Ze deelde kleuters in twee groepen in. De ene groep volgde een voorleesprogramma met gewone prentenboeken. In dit voorleesprogramma werden kleuters drie maanden lang, twee keer per week, voorgelezen uit 24 verschillende prentenboeken.

De andere groep werd niet voorgelezen, maar die volgde het gebruikelijke programma voor leren rekenen.

En wat bleek? De kleuters die het voorleesprogramma volgden, boekten maar liefst 22% meer vooruitgang in hun reken-wiskundige vaardigheden dan de andere kleuters!

Dit effect gold voornamelijk voor meisjes: het effect was bij hen namelijk maar liefst drie keer groter dan bij de jongetjes.

Maar hoe kan dit? Prentenboeken zijn vaak educatief. Hoeveel prentenboeken heb je wel niet thuis liggen waarbij je kind bijvoorbeeld dieren moet tellen?

Of denk aan prentenboeken waarin bijvoorbeeld iemand de bus neemt. Eerst zitten er vijf mensen in de bus en een halte later gaat iemand eruit. Vervolgens zitten er nog maar vier mensen in de bus. Of iemand die bij de kassa van de supermarkt staat en hij ‘de derde in de rij is’. Het lijken heel gewone verhaaltjes, maar stiekem zijn het allemaal rekensommetjes.

Voorlezen beïnvloedt de woordenschat en boekoriëntatie.

Maar dat is niet alles. Ook draagt voorlezen bij aan de woordenschat van een kind. Aan het einde van groep 2 bijvoorbeeld bezit een kind een passieve woordenschat van gemiddeld 7000 woorden en een actieve woordenschat van gemiddeld 3500 woorden.

Als je voorleest heeft dit een positieve invloed op deze woordenschat, omdat je met voorlezen ook nieuw woorden aanbiedt. Woorden die je zelf misschien niet vaak gebruikt of zou gebruiken bij je kind. Op die manier heeft je kind ook directe terugkoppeling: als hij of zij een voorgelezen woord niet begrijpt, kan hij of zij meteen vragen wat het woord betekent.

Bovendien is voorlezen ook goed voor de boekoriëntatie. Je staat er misschien niet bij stil, maar dat je bijvoorbeevoorlezen-woordenschatld van links naar rechts moet lezen, of dat je aan de linkerkant van het boek begint met lezen, zijn allemaal regels die je aan hebt geleerd.

Als je voorleest, dan leert je kind deze regels, doordat hij of zij letterlijk ziet hoe je met een boek omgaat. En dus weet hij of zij op die manier hoe het hoort.

Het kan ook goed zijn om je kind mee te laten kijken als je voorleest. Als het ouder is en al (een beetje) kan lezen, dan kan het, net zoals een meeluisterboek, met je meelezen. De voordelen daarvan zijn eerder besproken in dit artikel.

voordelen-van-voorlezen

Overige voordelen van voorlezen

Er zijn vele andere voordelen op te noemen van voorlezen. We geven er nog enkele:

  • Voorlezen stimuleert de fantasie.
  • Voorlezen motiveert om ook zelf te gaan lezen.
  • Voorlezen zet aan tot interactie.
  • Door voorlezen kun je je kind boeken aanbieden die ze zelf niet zo gauw zouden uitkiezen (maar door het voorlezen toch hun interesse wekt).
  • Voorlezen helpt kinderen te leren luisteren en zich te concentreren.
  • Voorlezen leert je kind dat lezen leuk is.
  • Door voorlezen leert je kind dat er verschillende genres zijn en verschillende manieren van verhalen schrijven.
  • Voorlezen is gewoon gezellig.

 

Leesniveaus op de basisschool (video)

 

 

 

Comment Section

6 reacties op “Ontdek alles over het leesniveau van je kind


Door fikret yavas op 13 maart 2015

Hoi beste mensen,
Mischien zie ik iets over het hoofd,
Maar wat is het lees niveau van mijn kind? Hoe meet ik het?
Alvast bedankt voor u reactie.
Gr fikret yavas


Door Marcia op 9 september 2015

Dat meet de school met een leestest/Avi-leestoets, je kan het dus opvragen bij de leerkracht van je kind.


Door Jolan Rohde op 14 maart 2015

Mijn zoon van 8 (nov ’06) las in groep 4 E7 en sinds dit schooljaar (groep5) in AVI plus.
Hij houdt van spannende boeken, zoals de Griezels, Kippenvel, De Grijze Jager van John Flannagan. Vorig jaar vond hij Paul van Loon’s Dolfje Weerwolfje nog wel leuk, nu heeft hij liever de Griezebus e.d. Ook de serie over/van Artemis Fowl is een leuk.


Door Soraida op 11 oktober 2016

Zinvolle tips! Bedankt


Door Suzanne op 26 oktober 2016

Hoe kom je achter het lees niveau als school niet doortoetst?


Door Maaike de Boer op 26 oktober 2016

Hi Suzanne,
Ik zou dit met school bespreken. Zij kunnen wellicht op basis van andere observaties aangeven wat het leesniveau is. Als je het toch wil laten toetsen dan kun je dit wellicht extern laten doen.

Plaats een reactie


*