Wat is intern begeleider (IB’er)?

Een Interne Begeleider (IB’er) is iemand die verschillende taken uitvoert die de school ondersteunen buiten de leerkracht om. Eigenlijk kan een IB’er overal bij betrokken zijn als achtervanger, maar hij of zij geeft geen les. Tenminste, in zijn oorspronkelijke functie. Een combinatie met lesgeven is daarentegen wel (steeds meer) mogelijk.

Een IB’er is iemand die constant taken oppakt waarvoor in de reguliere les geen plaats is. Die kunnen coördinerend zijn of het zijn klussen waarvoor de docent het in de les te druk heeft.

Activiteiten intern begeleider

Voorbeelden van activiteiten die een IB’er uitvoert zijn:

  • Coördinatie LVS (zie artikel Cito-toetsen): Van hogerhand legt het LVS de prestaties en ontwikkelingen van leerlingen vast en monitort ze. Een IB’er coördineert hoe een school dit systeem toepast. Onder dat coördineren valt: het plannen van de toetsen en het opstellen van de werkplannen.
  • Remedial Teaching: Hierbij neemt de IB’er een leerling met een leer- of gedragsprobleem apart. Hij onderzoekt hem of haar en stelt het probleem vast. Aan de hand hiervan maken ze een werkplan. Dit is overigens niet te verwarren met bijles, omdat bijles echt gerelateerd is aan een schoolvak.
  • Coaching docenten: De kennis die de IB’er opdoet gebruikt hij om leerkrachten te coachen. Met enige regelmaat brengt de IB’er bezoeken aan de klas en houdt hij contact met de docenten om ze te kunnen begeleiden.

Samengevat speelt een IB’er altijd wel een rol wanneer het gaat om na- of bijscholing op de basisschool.

Wie wordt aangesteld als intern begeleider?

Soms heeft een speciaal benoemde leerkracht de functie van IB’er. Hier staat dan een bonus tegenover op het normale salaris. Of het is mogelijk dat de taak van een IB’er zo dagvullend is dat hij helemaal niet meer voor de klas staat. Andersom kan ook: dat een IB’er vanuit zijn functie uiteindelijk ook voor de klas komt te staan.

Geen duidelijk cao

De positie van een IB’er is wankel. Dat komt doordat zijn takenpakket heel lastig is te definiëren. De rol van een IB’er is die ook niet vastgelegd in een cao of wet.

Maaike de Boer

drs. Maaike de Boer is initiatiefneemster van Wijzeroverdebasisschool.nl

Gerelateerde artikelen

Reacties

21 reacties op “Wat is intern begeleider (IB’er)?”

  1. De intern begeleider van de school van ons kind is ongefundeerd nogal dwingend over bepaalde hulpverlening.Onze huisarts geeft zelf aan dat het nogal eens voorkomt dat Intern Begeleiders van scholen te snel en teveel doorverwijzen naar bv Yorneo.Graag willen wij onnodige medicalisering en problematisering voorkomen.Onze huisarts geeft aan niet mee te werken aan de drang van de Intern Begeleider.De huisartsenpraktijk is actief bezig onnodige verwijzingen en dwang te voorkomen.

    • Hallo anoniem,

      Hier bij ons hetzelfde. Zonder enige analyse, handelingsplan e.d. blijven aandringen op externe hulp. Eenmaal hier aan toegegeven, er kwam niks uit. Desondanks blijft school aandringen. Uiteindelijk overgestapt naar een andere school waar de zorgstructuur wel op orde is. Onze zoon was binnen 1 week weer helemaal de oude. Triest dat scholen zo’n druk kunnen uitoefenen. Het zou moeten gaan over het belang van het kind, waarbij de ouders Als gelijkwaardige gesprekspartners worden gezien… Heel veel succes, vertrouw op jouw eigen gevoel!

    • Heel herkenbaar. Kind staat op punt onderzocht te worden (lees eerste intake), wegens gedragsproblematiek. Helaas heeft de IB’er al gebeld met de instantie met het verzoek om gelijk al proefmedicatie mee te geven.

      Helaas voor de IB’er zullen wij pas medicatie inschakelen als de test helemaal is afgerond en in hoeverre dit noodzakelijk zal zijn.

  2. Bij mijn dochter op school is geen intern begeleider of remedial teacher maar zij heeft wel echt begeleiding nodig,
    Is een school verplicht een IB er aan te stellen ?

  3. Mag een interne begeleider beslissen dat je kind niet naar een andere klas mag? Als jij als ouder denkt dat ze in die andere beter zal functioneren

    • Hallo,
      Dit kun je het beste even navragen bij de opleidingsinstituten die de opleiding tot intern begeleider verzorgen.
      Succes!

      Hartelijke groet,
      Carola

      • Als SPW’er heb je toch geen hbo-niveau en geen ervaring als leerkracht opgedaan? Hoe kun je dan als coach voor leerkrachten functioneren?

  4. Kun je dit ook als zij-instromer gaan doen? Ik wil graag in het onderwijs werken, maar het liefst in een ondersteunende functie

    • Beste Marjolein, dit durf ik niet te zeggen. Het lijkt me dat je eerst ervaring als leerkracht moet hebben opgedaan om de zorgtaken binnen een school op je te kunnen nemen, maar wellicht zijn er mogelijkheden. Dit zou ik sowieso even navragen bij de opleidingsinstituten.
      Succes!
      Hartelijke groet,
      Carola

  5. Je zou wellicht beter een Master SEN (special educational needs) kunnen volgen. Deze duurt ook 2 jaar, maar dan heb je wel een mastertitel.

    • Master (S) EN heeft zin als je school buiten de klas RT wil aanbieden. Mijn directie/bestuur niet. Je kunt uiteindelijk ook als zzp-er aan de gang.

  6. Deze omschrijving van de taken van een ib-er geldt zeker niet voor elke school. Met de omschrijving ‘manusje van alles’ geef je in mijn ogen een vertekend beeld van de ib-er. Een ib-er is de spil in de coőrdinatie van de leerlingenzorg op school en het vorm geven van passend onderwijs. Een taak die niet ‘wankel’ is maar juist steeds belangrijker wordt. Zie site Lbib (landelijke beroepsgroep intern begeleiders)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *