Cijferend optellen: video met uitleg en oefenen
Cijferend optellen is bezig aan een ‘come back’ bij het rekenen op de basisschool. In de afgelopen jaren hebben veel kinderen het optellen met grote getallen geleerd met het zogenaamde ‘kolomsgewijs optellen‘. Nu zien we op veel basisscholen weer aandacht voor het cijferend optellen.
Meestal wordt bij het rekenen in groep 5 begonnen met het leren van optellen met grote getallen met behulp van kladpapier. De manier waarop het optellen met grote getallen wordt geleerd op de basisschool verschilt nogal per school.
De meest bekende manier is het cijferend optellen. Deze manier van optellen werd ‘vroeger’ ook geleerd. Het cijferend rekenen is bezig aan een ‘come back’.
Kolomsgewijs rekenen
De laatste decennia was het kolomsgewijs optellen in de mode. Hierbij werk je van links naar rechts. Je telt eerst alle honderdtallen op, vervolgens de tientallen en tot slot de eenheden. Als je bijvoorbeeld de som 369 + 423 moet uitrekenen, dan gaat dit als volgt:
Je moet dus heel goed kijken naar de waarde van de cijfers. Is het een honderdtal of is het bijvoorbeeld een tiental? Het lijkt een aardige manier om een optelsom op te lossen.
Echter, de ‘problemen’ ontstaan als je gaat werken met echt grote getallen of als je een hele reeks kommagetallen moet optellen (bij bijvoorbeeld rekenen met geld). Je krijgt dan vaak hele lange uitwerkingen op het kladpapier. Niet alleen onoverzichtelijk voor een kind (met de kans op fouten), maar ook nog eens tijdrovend.
Cijferend rekenen
Met het cijferend optellen heb je die problemen niet. Je kunt een moeilijke som met veel grote getallen of kommagetallen net zo makkelijk oplossen als een makkelijke som.
Als je kind problemen heeft met het optellen met grote getallen, is het de moeite waard om te achterhalen welke methode op school wordt gebruikt. Als een kind kolomsgewijs optellen wordt geleerd en dit leidt niet tot goede resultaten, dan is het zeker een overweging waard om samen met je kind het cijferend optellen door te nemen!
Cijferend optellen: video met uitleg
In onderstaande video wordt het optellen onder elkaar uitgelegd door Laura. Hierbij wordt gebruik gemaakt van cijferend rekenen.
Bekijk ook onze andere onderwerpen:
Cijferend optellen: oefenen
Het oefenen van cijferend optellen kan heel goed met de oefenboeken rekenen van Aandacht voor Rekenen.
Vanaf groep 5 worden er optelsommen met grotere getallen aangeboden aan de kinderen. Dat is dus ook het moment om het cijferend optellen te leren.
In hogere groepen is deze vaardigheid alleen maar belangrijker. Het goed kunnen oplossen van optelsommen met grote getallen is een ‘must’.
Met de oefenboeken rekenen van Aandachtvoorrekenen.nl kun je met je kind oefenen met kale sommen optellen onder elkaar en met redactiesommen. Dit is nodig omdat je kind ook bij het oplossen van verhaaltjessommen de juiste oplossingsstrategie moet leren kiezen.
-
Oefenboeken Rekenen Groep 8 – deel 1 + 2
Oorspronkelijke prijs was: 54,00.39,95Huidige prijs is: 39,95. Aanbieding! Voeg toe -
Breuken en Procenten oefenpakket (Cito – IEP)
Oorspronkelijke prijs was: 126,85.87,00Huidige prijs is: 87,00. Aanbieding! Voeg toe -
Oefenboeken Cito-IEP Midden + Eind Groep 7
Oorspronkelijke prijs was: 54,00.39,95Huidige prijs is: 39,95. Aanbieding! Voeg toe
Onze dochter zit in groep 5 en heeft veel moeite met rekenen. Ze heeft niveau V bij de cito. Cijferend rekenen gaat echter prima, dus ze mag al het hele jaar op deze manier rekenen. Als enige van de klas, want officieel leren ze dit pas in groep 6 op haar school. Ik ben erg blij dat het cijferend rekenen weer is toegestaan.
Vroeger rekende ik altijd op deze manier. Net als met vermenigvuldigen en min sommen. Delen deed ik dan anders, omdat ik het anders niet snapte. Ik leer deze manier ook aan mijn dochter.
Het “realistisch rekenen”, o.l.v. het Freudenthalinstituut , heeft reeds zo’n 30 jaar ons onderwijs in stevige verwarring gebracht. Eindelijk komt men weer tot bezinning.
Het hier getoonde optellen is daar een voorbeeld van. Maaike de Boer heeft deze verwarring als een van de weinigen al jaren geleden aangepakt. Haar boeken zijn daar een lichtend voorbeeld van. Gedegen werk, zeer duidelijk uitgelegd en vooràl voorzien van veel nuttige oefeningen zonder zinloze, afleidende bladopsmuk.
Als bijlesleerkracht beveel ik haar werk èn visie bij iedereen aan.
Mijn dochter vindt rekenen heel moeilijk. Sinds vorig jaar (groep 5) heeft ze alleen slechte cito resultaten. afgelopen november heeft ze een onderzoek gehad op rekenprobleem (dyscalculie) nul meting en ook een intelligentie onderzoek (het resultaat van dit was gemiddeld). Uit dit onderzoek kwam een advies met een plan voor de komende half jaar. O.a. het advies was “cijferend rekenen” i.v.p. kolomgewijs. De school vond dit maar niets. De bijles juf wil ook de cijferend methode gebruiken. Gisteren weer een gesprek gehad met de juf en nu gaan ze akkoord om over te gaan naar de andere methode (cijferend). Nu moeten we akkoord geven om dit te doen. Ik ben wat ongerust over deze stap. Moeten we dit wel of niet doen. Kan mijn dochter later juist meer probleem krijgen in groep 7 en 8 en misschien op de middelbare school?
(sorry voor de mogelijke taal fouten… Nederlands is niet mijn moedertaal)
Beste Liliana,
Vaak wordt bij kinderen met rekenproblemen inderdaad de overstap naar het cijferend rekenen gemaakt, omdat ze dit meestal makkelijker vinden. Het is minder complex en de kans op het maken van fouten is minder groot dan bij kolomsgewijs rekenen.
Op veel scholen wordt het cijferend rekenen ook weer aangeleerd. Ik denk niet dat je dochter hierdoor problemen zal krijgen op de middelbare school.
Succes!
Hartelijke groet,
Carola
Mijn dochter is geen sterke rekenaar en makkelijk afgeleid. Wij waren al niet echt blij dat ze op school alles kolomgewijs rekenen (dus plus en min). Thuis oefenen we “voor de grap” met cijferend en zij heeft veel meer goede antwoorden.
Frusterend dat het niet van school mag! School vindt cijferend een “trucje”. Dat zijn we niet mee eens. het is ook een volwaardige methode.
Beste KES,
Je hoort inderdaad vaker dat kinderen die wat moeite hebben met rekenen het cijferend rekenen beter snappen dan het kolomsgewijs rekenen. Het voordeel van kolomsgewijs rekenen is dat kinderen op hun eigen niveau de som kunnen oplossen. Er kunnen zoveel ‘happen’ genomen worden als nodig is. Het ene kind kan een som in drie stappen oplossen en het andere kind heeft er iets meer nodig.
Toch kan het cijferend rekenen in veel gevallen ook uitkomst bieden. Na veel oefenen met cijferend rekenen kan het kwartje alsnog opeens vallen. Hopelijk komen jullie er samen uit met de leerkracht.
Hartelijke groet,
Carola
Op het moment leren de kinderen van onze basisschool de optelsommen anders.
bijv. 369+423 dat moeten ze als volgt doen
300+400/60+20/9+3
700/80/12
700+80+10+2
Hi Mandy,
Dat is een vorm van kolomsgewijs rekenen. In het artikel zie je hier een voorbeeld van, het is alleen iets anders opgeschreven.
Geweldig! Mijn zoon zit hier nu middenin. Ik heb vroeger cijferend rekenen geleerd en kende de kolomvariant niet eens!! Nu kan ik met hem samen kijken wat voor hem het makkelijkst is. Ik ben echt heel blij met jullie site, mails en informatie. !!!!!
HI Maaike, de entreetoets is al snel. Zal ik dan boek 2 bestellen of is boek 1 nog het beste? Groet, Danja
Hi Danja,
Het oefenboek rekenen groep 7 – 2e helft schooljaar sluit beter aan op de entreetoets.
Wat ben ik blij met jullie site! nu heb ik een idee van wat mijn kinderen leren op school en hoe! en ook waar de knelpunten kunnen liggen!
Ga alsjeblieft door met dit goede werk.
Hi Gerda,
Dank je voor de leuke reactie! Fijn om te horen!