Vliegende start voor je kind in het nieuwe schooljaar? Download onze Gratis Oefenbladen Rekenen
[PDF] Direct Toegang

Page content

Wat betekent die C-score?

Een C score is een uitslag op een Cito-toets uit het LVS volgsysteem op een basisschool. De C score betekent dat de leerling tot de 25% leerlingen behoort die ‘net tot ruim onder het landelijk gemiddelde’ scoren. Cito zet de score van jouw kind op een cito-toets af tegen de scores van alle kinderen in Nederland.

Op het rapport (meestal vanaf het tweede rapport) zijn de uitslagen van de zogenaamde cito toetsen weergegeven. Voor veel ouders is niet helemaal duidelijk wat deze cito toetsscores betekenen.

De Cito toetsen maken onderdeel uit van het Cito leerlingvolgsysteem. De score op een Cito-toets wordt meestal weergegeven met een letter (A t/m E) of met de Romeinse cijfers I t/m V.  Hieronder zie je de betekenis van de letters.

Cito toetsscores: uitleg

Heeft je kind bij de uitslag van de cito toetsen een letter staan? Kijk dan in het rijtje hieronder:

A –  25% – hoogst scorende leerlingen
B – 25% – ruim boven tot net boven het landelijk gemiddelde
C – 25% – net tot ruim onder het landelijk gemiddelde
D – 15% – ruim onder het landelijk gemiddelde
E  – 10% – laagst scorende leerlingen

Bij de indeling met de cijfers I t/m V wordt uitgegaan van 5 groepen van 20%.

I – 20% – ver boven het gemiddelde
II – 20% – boven het gemiddelde
III – 20% – de gemiddelde groep leerlingen
IV – 20% – onder het gemiddelde
V – 20% – ver onder het gemiddelde

cito toetsscores

Eén fout kan het verschil tussen bijvoorbeeld B of C zijn. Als de score van je kind tegenvalt, is het altijd nuttig om tijdens de rapportbespreking te vragen wat de score precies was. Gaat het bijvoorbeeld om een lage C of een hoge C (bijna een B)?

Verder is het ook van belang om te vragen bij welke sommen je kind de meeste fouten maakt (in het geval van de cito-toets rekenen). Je kunt dan gericht oefenen met je kind.

Tip: kijk voor gericht oefenen op http://www.aandachtvoorrekenen.nl

Wil je meer weten over de cito toetsscores? Lees dan ook het artikel over het leerlingvolgsysteem.

Plaats ook even een reactie onder dit artikel.

    Comment Section

    75 reacties op “Wat betekent die C-score?


    Door Claudia op 4 juli 2018

    ik lees vele reacties , ik vind dat beide zoons goed hun best hebben gedaan ook al heeft er een hoger score dan de andere …. ze doen super hun best en dat vind ik belangrijker dan de cito toets……


    Door kati op 18 juni 2018

    Dag juf maaike
    mijn zoon heeft 55 punten gescoord voor spelling welke c is dat, een h hoge of een lage?
    Groetjes kati


    Door Carola de Koning op 19 juni 2018

    Beste Kati,
    Dit kun je het beste even aan de leerkracht van je zoon vragen. Wij hebben de tabellen waaruit je dit kunt aflezen hier niet liggen.

    Hartelijke groet,
    Carola


    Door Sylvia op 13 juni 2018

    Hoi, mijn zoon heeft gisteren de 3-minuten toets lovs E3 gemaakt. Nu zien we op het ouderportaal dr uitslag. Kaart 1 = II ; Kaart 2=I ; Kaart 3=II en alles bij elkaar = I
    Ik weet niet hoe die laatste score (1+2+3) tot stand komt en kan dat ook nergens terugvinden. Kunnen jullie mij dat uitleggen? Dankjewel


    Door Carola de Koning op 14 juni 2018

    Beste Sylvia,
    Dit kun je het beste even aan de leerkracht van je zoon vragen. Wij hebben die tabellen waaruit je dit kunt aflezen hier niet liggen.

    Hartelijke groet,
    Carola


    Door Serena op 12 juni 2018

    Ben benieuwd naar de score (Romeinse cijfer) met een toetsscore van 35 bij E3 spelling 3.0 toets


    Door Carola de Koning op 13 juni 2018

    Beste Serena,
    Dit kun je het beste even aan de leerkracht van je zoon of dochter vragen. Wij hebben die tabellen waaruit je dit kunt aflezen hier niet liggen.

    Hartelijke groet,
    Carola


    Door Bianca op 7 juni 2018

    Mijn dochter is net 10 en heeft voor haar leestoets een a2 score. Wat betekend dit?


    Door Carola de Koning op 8 juni 2018

    Beste Bianca,
    Welke toets heeft je dochter gemaakt?

    Hartelijke groet,
    Carola


    Door meryam op 20 februari 2018

    Hoi,
    mijn zoon heeft een c bij spelling, rekenen en leestempo, een d voor begrijpend lezen
    wat voor advies krijgt hij
    groeten,
    meryam


    Door Carola de Koning op 21 februari 2018

    Hallo Meryam,
    Dit kun je het beste aan de leerkracht van je zoon vragen. De leerkracht baseert zijn/haar advies niet alleen op de Cito-score. Ook werkhouding, zelfstandigheid, enzovoort zijn belangrijke aspecten die mee tellen.
    Succes!
    Hartelijke groet,
    Carola de Koning


    Door Mir op 19 februari 2018

    Mijn dochter van 10 jaar heeft een keurig rapport met alleen 1 onvoldoende voor dictee.
    Ze heeft dyslectie waar we eind groep 6 achter zijn gekomen.
    Ze heeft voor rekenen ** de methode toetsen keurig gemaakt 9.8 7.2 en 7.8
    ,nu zijn haar Cito’s begrijpend lezen en rekenen bar slecht gemaakt
    Zou dat komen doordat dit de eerste keer is dat ze het op de dyslexie methode heeft gemaakt. En in hoeverre tellen d’r Cito’s mee met het advies. Verder heeft ze een keurige werkhouding en inzet! En een iq van 101. Bedankt alvast!!


    Door Carola de Koning op 20 februari 2018

    Hallo Mir,
    Het is van een afstand lastig om te zeggen wat de oorzaak is van de tegenvallende Cito-scores van je dochter. Als ze voorheen wel goede scores had voor deze onderdelen, zou het inderdaad kunnen dat de nieuwe methode voor haar niet zo goed heeft uitgepakt. Het komt vaker voor dat kinderen de methodegebondentoetsen wel goed maken en de Cito-toetsen niet. De vraagstelling van Cito is vaak net wat anders dan de kinderen gewend zijn, alles ziet er anders uit en er worden, omdat Cito-toetsen een ander doel hebben dan de methodegebondentoetsen, ook andere dingen gevraagd. Hier lees je er meer over: http://www.cito.nl/veelgestelde%20vragen (even klikken op ‘vragen van ouders’).

    Ik zou dit even met de leerkacht bespreken. Hij/zij heeft een goed beeld van wat je dochter wel en (nog) niet kan.
    Succes!
    Hartelijke groet,
    Carola


    Door Jan op 17 februari 2018

    Kun je als als ouder inzage krijgen in de gemaakte CITO toetsen van je kind? Mijn dochter zit in groep 6 en heeft een prima rapport op de CITO’s na, deze zijn ronduit slecht. We willen haar graag gericht helpen maar dan is het wel handig te weten waarom de CITO’s zo slecht zijn gemaakt (opgaven niet af, niet begrepen, etc.). Ik las ergens dat je als ouder geen inzage hebt in de gemaakte CITO toetsen. Klopt dit?


    Door Carola de Koning op 19 februari 2018

    Hallo Jan,
    Het komt inderdaad vaker voor dat kinderen de methodegebondentoetsen beter maken dan de Cito-toetsen. De vraagstelling is vaak anders dan de kinderen gewend zijn.
    Je kunt het beste aan de leerkracht vragen waar het precies fout gaat. De leerkracht weet waar je dochter wel en nog niet zo goed in is en heeft waarschijnlijk al een plan om je dochter te helpen.
    Hartelijke groet,
    Carola



    Door Carola de Koning op 22 januari 2018

    Hallo Andrea,
    Een III score betekent dat je kind hoort bij de de groep leerlingen die scoort op het niveau van het landelijk gemiddelde.
    Hartelijke groet,
    Carola


    Door Chantal op 17 februari 2017

    Onze dochter heeft vandaag haar eerste rapport gekregen. Rekenen zowel taal cito score C. Wat kunnen we hier zelf thuis mee oefenen voor haar. Ze zit in groep 1.


    Door Maaike de Boer op 18 februari 2017

    Hi Chantal, we hebben geen oefenmateriaal voor groep 1. Voor rekenen kun je hier kijken voor tips: rekenvoorwaarden


    Door AATJE op 9 februari 2017

    even een vraagje over begrijpend lezen: mijn dochter zit in groep 6 en ze leest elke avond in bed wel een half uur, soms s ochtends ook. maar met de toets scoorde ze IV, en de juf zei dat ze meer moest lezen…ze kreeg worden als journalist en chatten, nou daar heeft ze (gelukkig) nooit van gehoord…of ze moet het toevallig in een boek gelezen hebben…dus ik vond het wat hoog gegrepen en van mij hoeft ze niet meer te lezen…
    maar ligt dit aan mij of ligt het niveau echt zo hoog??
    bedankt!!


    Door Maaike de Boer op 10 februari 2017

    Beste Aatje,
    Bij begrijpend lezen gaat het om begrip van de tekst. Hierbij helpt woordenschat natuurlijk. Hier kun je een goede oefening vinden die kunt doen met je dochter met een kinderkrant: Begrijpend lezen oefenen.


    Door Deb op 9 februari 2017

    Zoon scoorde in groep 3 en 4 Atjes op begrijpend-lezen.
    Hallo,
    Nu een C de juf geeft aan de toets opnieuw te laten maken,
    maar de eerst behaalde score blijft toch in het leerlingvolgsystemen staan?


    Door Maaike de Boer op 10 februari 2017

    Beste Deb,
    Dat lijkt mij wel. Het kan niet zo zijn dat Cito-toetsen meerder keren gemaakt worden en dat dan de beste score telt. Let wel, het is alleen maar een manier om de ontwikkeling van de leerling te volgen. Vanaf groep 6/7 kunnen de uitslagen een bouwsteen vormen van het schooladvies.


    Door Margriet op 7 februari 2017

    Onze dochter is een kei in rekenen, maar heeft de Cito verknald. Ze blijft zeggen, dat ze maar 6 fout had.. we gaan vanavond eens navraag doen.


    Door Mel op 25 januari 2017

    Ik vindt het belachelijk dat een kind al in groep 3 cito moet maken..


    Door Yvonne van Vugt op 8 juli 2016

    Hoi,
    Onze dochter gaat naar groep 7, ze heeft Ernstige Enkelvoudige Dyslectie, haar scores zijn, DMT, ver onder de É , Taalschaal A, begrijpend lezen B, rekenen À, spelling C, AVI E5, IQ 118 (getest voor voor haar EED), wat voor schoolniveau zouden we kunnen verwachten? Ik weet niet hoever haar dyslectie haar schoolkeuze bepaald.
    Met vriendelijke groet


    Door Johan op 23 juni 2016

    Onze zoon zit in groep 7. 7 jaar lang kregen we op school te horen dat het hartstikke goed gaat, waarbij wij de indruk kregen dat hij tot de “top” van de klas behoorde. Alle cijfers 8 of hoger, Cito’s laatste twee jaar wat minder, maar (volgens school) geen reden tot ongerustheid. Zelf herhaaldelijk gevraagd of wij nog iets kunnen betekenen. Maar het antwoord daarop was ontkennend. Nu krijgt hij een voorlopig VMBO-TL/Havo advies, terwijl wij verwacht hadden dat het toch minstens Havo/Vwo zou worden. We hebben inmiddels een nieuw gesprek met de leerkracht gevraagd en inzage in de CITO toetsen (moet nog plaatsvinden). Kunnen we nog meer doen?


    Door Maaike de Boer op 23 juni 2016

    Hi Johan,
    Dit verhaal horen we wel vaker (helaas). Op school vindt men dat het goed gaat, maar de verwachtingen van de ouders zijn onvoldoende bekend. En wat is dan ‘goed’? Het is denk ik goed om alsnog de verwachtingen die jullie hebben (mede op basis van de rapportcijfers) duidelijk te maken. Vervolgens is het goed om in het gesprek (of voor het gesprek) duidelijk te krijgen hoe het schooladvies precies is opgebouwd. Het schooladvies is een combinatie van veel zaken en het kan zijn dat jullie school sommige zaken zwaarder laat meetellen in het advies dan andere dingen. Op de school van mijn kinderen werd duidelijk aangegeven hoe men de rapportcijfers zag in relatie tot het niveau van de middelbare school (bijvoorbeeld 8 en hoger was VWO-niveau). En er werd duidelijk aangegeven welke toetsen ‘meetelden’ voor het advies (in geval van onze school: de toetsen uit het Cito volgsysteem van groep 7 en groep 8 en het Drempelonderzoek). Het kan ook nog zo zijn dat bepaalde Cito-toetsen dan weer zwaarder meewegen (meestal begrijpend lezen en rekenen). Als je dat helder op een rij hebt, kun je kijken in welke mate de rapportcijfers meetellen. Ook interessant is natuurlijk of het advies nog wordt bijgesteld als de toetsen en rapportcijfers in de eerste helft van het schooljaar van groep 8 goed zijn. Veel succes met het gesprek!


    Door Chantal78 op 24 maart 2016

    Mijn kind had in beide kleutergroepen op taal voor kleuters en rekenen een A +. voor beide. Nu zit ze op niveau 2. Is dit dan een oude B score of een lage A Score?


    Door Maaike de Boer op 24 maart 2016

    Hi Chantal, voor een vergelijking van de scores met cijfers en de scores met letter kun je hier kijken: Cito-toetsen leerlingvolgsysteem. In de afbeelding zie de scores naast elkaar staan.


    Door Saskia op 24 maart 2016

    Mijn zoontje scoort op rekenen voor kleuters 120 (verticale lijn), ver boven de onderlijn van niveau A. Hoe uitzonderlijk is dat?


    Door Annet op 22 maart 2016

    Wat ik niet snap is dat een iv score en een v score als onvoldoende worden gezien. Dit terwijl volgens dit systeem dan 40 % van de kinderen hieronder vallen. Hoe kan iets onvoldoende zijn als slechts 60% van de kinderen aan de norm voldoet?


    Door inge op 7 juni 2016

    Een V score is omgerekend toch een 6? Dus geen onvoldoende



    Door Jorinde op 15 maart 2016

    Hoe moet ik de score van onze dochter zien. 3 keer C, 2 keer B en 1 keer A. Is dat Gl Tl of Havo? Of misschien Kader? Onze andere dochter had altijd alleen maar A en gaat nu tto/lyceum doen.


    Door Maaike de Boer op 15 maart 2016

    Hi Jorinde,
    Je kunt de scores niet 1-op-1 vertalen naar een advies. Het schooladvies wordt door de leerkracht opgesteld en daarbij spelen meer factoren dan alleen de Citotoetsen een rol. De Citotoetsen uit groep 7 en groep 8 zijn op veel scholen wel een belangrijke bouwsteen van het schooladvies. Meestal tellen de uitslagen op de Citotoetsen voor begrijpend lezen en rekenen zwaarder mee. Vraag op jullie school na hoe het schooladvies wordt samengesteld en welke rol de scores op de Citotoetsen spelen. Je kunt dan ook vragen of er nog onderscheid wordt gemaakt tussen de toetsen begrijpend lezen en rekenen en de rest van de toetsen.


    Door mar op 26 februari 2016

    Dit willen wij ook heel graag weten!! zie onderstaand bericht.
    Door Anja op 23 februari 2016

    Is er ook iets te zeggen over het schooladvies in groep 8 in relatie tot de scores? Is het zo dat een A score bijvoorbeeld gymnasium advies betekent? En E Lager Leer en Werk Onderwijs?


    Door Maaike de Boer op 27 februari 2016

    Hi Anja,
    De scores uit het leerlingvolgsysteem zijn niet 1-op-1 te vertalen naar een schooladvies. Basisscholen en Middelbare scholen hebben vaak regionaal afspraken met elkaar over hoe de verwijzing naar het voortgezet onderwijs plaatsvindt. De basisschool levert dan vaak een onderwijskundig rapport aan de middelbare school over het kind. Hierin zijn ook vaak de uitslagen van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 of vanaf groep 7 opgenomen. Een voorbeeld van hoe hiermee om wordt gegaan is de ‘Friese PLaatsingswijzer'(http://plaatsingswijzer.nl/pagina/11/plaatsingswijzer-voor-ouders.html). Hier een citaat uit de informatie over de plaatsingswijzer: “De Plaatsings-wijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen. Bij het opstellen van het advies voor een kind wordt natuurlijk veel meer informatie betrokken, bijv. over de werkhouding, de motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals vermeld in het Onderwijskundig Rapport. Alle beschikbare informatie over het kind leidt dus tot het uiteindelijke advies. In de matrix van de Plaatsingswijzer zien we de gegevens over de cognitieve ontwikkeling in relatie tot het vervolgperspectief; de leerkracht verbindt deze met de andere aspecten van ontwikkeling.” De uitslagen van de Cito-toetsen uit het leerlingvolgsysteem zijn dus meestal een onderdeel/bouwsteen van het schooladvies (met meestal de nadruk op de Cito-toetsen Begrijpend Lezen en Rekenen). Ik zou op jullie school navragen hoe het advies wordt onderbouwd en welke rol de Cito-toetsen daarbij spelen.


    Door Karin op 26 februari 2016

    Zal graag zien dat de cito wordt afgeschaft. In groep 6 komen in de citorekenen breuken voor terwijl deze nog niet behandeld waren. Het nu al constant prestatiegericht bezig zijn is wat mij betreft not done. Daarbij is het op het moment dat teveel leerlingen te ‘goed’ scoren de cito normering wordt bijgesteld zodat het grootste gedeelte alsnog vmbo advies blijft krijgen. Het blijft een wasseneus en schiet in zijn geheel zijn doel voorbij.


    Door Margreet op 26 februari 2016

    Wat als van groep 6 alle leerlingen ( incl 8 levelwerkers) in een keer allemaal, op alle punten lager scoren. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Wat kan ik hier als ouder mee doen?


    Door Ellis op 24 februari 2016

    Mijn dochter scoorde vorig jaar in de CITO toetsen een A voor rekenen, de toets die zijn een maand geleden heeft afgenomen een C.. hoewel ik weet dat het een momentopname is vraag ik me af hoe zo’n grote achteruitgang binnen een half jaar kan.


    Door Kirsten op 24 februari 2016

    Mijn dochter scoort volgens de school methode ruim voldoende op rekenen, terwijl de cito score V is, hoe kan dit?


    Door Maaike de Boer op 24 februari 2016

    Hi Kirsten,
    Een groot verschil tussen de methodetoetsen en de Citotoetsen kan verschillende oorzaken hebben. Ik zou hierover zeker in gesprek met de leerkracht gaan. De Citotoets is een momentopname. Het kan een incident zijn. De Citotoetsen bevatten opgaven van een lager niveau en van een hoger niveau dan de lesstof die de kinderen hebben gehad. Bij de methodetoetsen wordt steeds getoetst wat kinderen net hebben gehad. Het zit misschien dan nog ‘vers’ in het geheugen. Meer informatie over de Citotoetsen vind je hier:
    Cito-toetsen en het leerlingvolgsysteem


    Door Ria op 24 februari 2016

    Helemaal mee eens!


    Door Esther op 23 februari 2016

    Van mij mogen ze de Cito afschaffen, ik blijf het een moment opname vinden. Bij mijn zoontje hebben ze de normering vorig jaar aangepast. Het is bijna nog onmogelijk om een goede score te halen. zo zit mijn zoon in groep vier in plusgroepen, maar heeft deze Cito laag gescoord. Ik vind het zo verwarrend, kijk gewoon naar de prestaties van heel het jaar.


    Door elke op 23 februari 2016

    Ook bij “oude” cito toetsen rekenen is er sprake van redactiesommen, verhalende sommen, dus taal blijft belangrijk. Cito rekenen / taal kleuters en groep 3 inderdaad niet waarde aan hechten, maar er kan soms ook zaken ontdekt worden. Onze dochter scoorde slecht op rekenen kleuters en groep 3 (score,5 / 5-) vooral, automatiseren en vragen begrijpen gaan lastig. Veel geoefend en nu heeft ze voor rekenen groep 4 score 2. Cito score is van belang voor vervolgkeuze vanaf groep 6, Bovendien niet ieder kind hoeft score 1/2 te halen, immers niet ieder kind gaat naar HAVO/VWO.


    Door Dieneke op 23 februari 2016

    In groep 3 en 4 worden ” nieuwe” cito toetsen voor rekenen afgenomen. Als het kind niet goed in taal is of de vraag ( dus ook taal) niet goed begrijpt dan gaat hij/zij de mist in, terwijl de kans heel groot is dat het kind de som wel degelijk weet. Het ” gewone” rekenen is er niet veel meer bij. Ik vind het zorgelijk en vraag mij af of we met deze nieuwe cito niet het doel voorbij schieten. Ik vraag mij af hoe er verder in Nederland op wordt gescoord tov de ” oude” cito toetsen. Ik vind overigens cito toetsen net als de heer Willems discutabel, die al eerder reageerde , zeker in de onderbouw.


    Door Shaniska Mogen op 23 februari 2016

    Bedankt voor de informatie. Ik waardeer het enorm!


    Door Anja op 23 februari 2016

    Is er ook iets te zeggen over het schooladvies in groep 8 in relatie tot de scores? Is het zo dat een A score bijvoorbeeld gymnasium advies betekent? En E Lager Leer en Werk Onderwijs?



    Door Jarno op 23 februari 2016

    Wat betekent de I+ score op de cito en wat kun je doen als je kind dat al meerdere malen heeft gescoord?

    mvg,

    Jarno


    Door Maaike de Boer op 23 februari 2016

    Hi Jarno, zie de afbeelding voor de I+ score. Je kunt hierover in gesprek gaan met de leerkracht. Een en ander hangt ook af van hoe je kind het doet bij de methodegebonden toetsen etc. Het kan zijn dat je kind ‘plustaken’ aan kan voor bepaalde vakken. De leerkracht kan dit meestal goed beoordelen.
    Cito-I+


    Door Linda op 23 februari 2016

    Mijn dochter zit nu in groep 5. Dit jaar is op rij voor de 3e keer de CITO normering aangepast volgens haar leerkracht. Hierdoor is het onmogelijk om de uitslagen met elkaar te vergelijken ten opzichte van de eerder behaalde resultaten. De nulmeting is steeds anders. Waarom veranderd de CITO normering zo vaak binnen zo’n korte termijn?



    Door Sandra op 23 februari 2016

    Bij ons staat er achter de letter scores ook nog een cijfer dus bijvoorbeeld B2 wat houdt dat in?


    Door Maaike de Boer op 23 februari 2016

    Hi Sandra, dan zijn de scores A t/m E en I t/m V gecombineerd. Ze geven dan beide scores aan (zie ook de afbeelding in het artikel).


    Door ilja op 23 februari 2016

    wat betekent 5- en 1+ dan precies?


    Door Maaike de Boer op 23 februari 2016

    Cito-I+


    Door Eef op 19 februari 2016

    Waarom is er bij de uitslag van de letters A t/m E geen gemiddelde lijn, alleen zoveel % eronder of er boven.
    En bij de cijfers heb je wel een precies gemiddelde?

    Mvg,
    Eef



    Door Nicole op 4 februari 2016

    Hallo,
    Van mijn zoontje krijg ik ook een resultaat in kleur…. cito rekenen voor kleuters lovs m1 kleur.
    Wat is dit en wat zijn de resultaat mogelijkheden?


    Door Maaike de Boer op 5 februari 2016

    Hi Nicole,
    De Cito rekenen voor kleuters bevat de onderdelen getalbegrip, meten en meetkunde. Daarnaast zijn er aparte toetsen voor kleur en lichaamsdelen. De ‘toets kleur’ bestaat uit 19 opgaven. Deze extra toets wordt niet altijd standaard afgenomen. Ik neem aan dat de scores hetzelfde zijn ingedeeld als bij de reguliere toetsen (A t/m E en/of I t/m V).


    Door R. Willems op 23 februari 2016

    Gooi die scores maar meteen weg. Kijk eerst eens of het kleuterbrein al voldoende is gegroeid voor aan CITO te denken (zie programma Monitor van afgelopen zondag!)


    Door Max op 21 januari 2016

    Handig!! Jammer dat het niet direct bij de uitslag staat


    Door Maaike de Boer op 21 januari 2016

    Hi Max, het zou inderdaad handig zijn als de score op alle scholen op het rapport wordt uitgelegd.


    Door Kayleigh op 2 maart 2016

    Ik weet het niet hoor. Een kind kan heel erg groeien zelfs al houdt dit kind een E score. Op het rapport kun je nog eens een compliment geven over de groei. Maar als ze een cito-plaatje gaan uitdraaien ziet een kind alleen maar rood, de stijgende lijn valt niet meer op. Met zo’n rapport naar opa of de buurvrouw gaan is dan minder leuk. Mijn mening is dat de citoscores best besproken kunnen worden, maar dan wel met een 10 min. gesprekje. Niet even in het rapport gestoken en ouders zoek het maar uit….


    Door Boukster op 7 juni 2016

    De citoscores moeten voor de ouders inzichtelijk zijn en helemaal niet gedeeld worden met een kind. Die moeten, zeker in groep 5, nog verre blijven van dit soort scores. Ik wil altijd wel graag een uitdraai maar bespreek dit nooit met mijn kinderen. Wat hen betreft beperk ik het gesprek tot: zijn jullie happy in de klas, vinden jullie iets moeilijk en kunnen we jullie daarmee helpen?


    Door Anneke op 14 juni 2016

    Helemaal mee eens. Het draait nu allemaal om de CITO scores. Die komen bij ons gewoon op het rapport te staan en er wordt veel nadruk op gelegd. De dingen die ze in de klas doen, zijn ineens minder belangrijk. Erg jammer!


    Door Ida op 19 juni 2016

    Ik heb niet in NL gestudeerd, mijn dochter is in FR geboren. Ik vond het verwarrend dat ik geen inzicht kon hebben op de cito zelf, en alles wat dat inhoudt en bijhoort. Tijdens de oefen citoweek en de citoweek ook niet. Ik voelde me machteloos en wist niet hoe ik mijn kind kon helpen.
    Staaks worden kinderen naar aanleiding van de citoscores, LVS, Werkhouding geplakt aan een leerrichting iets totaal vreemd ( VMBO, HAVO, VWO of Praktijkonderwijs Pro) en zo wordt een droom kapot gemaakt?
    Waarom niet kind kiest zijn weg waar zijn motivatie in is?


    Door Helga op 7 februari 2017

    Volkomen mee eens, buiten het feit dat het demotiverend werk voor het kind


    Door Maria op 6 februari 2018

    als het goed is zie je in een leerlingvolgsysteem ook een ontwikkelingslijn. vraag daarom op school. dan zie je die ontwikkeling die jij hierboven beschrijft


    Door D op 9 februari 2017

    Bij ons wordt de uitleg keurig bij de scores als bijlage toegevoegd. Echter voor mij als ouder zegt de Cito niets. Wat moet mijn kind gemiddeld halen om naar de havo te gaan? Dat is nl wat ze wil omdat er daar tweetalig onderwijs wordt gegeven.


    Door Maaike de Boer op 9 februari 2017

    Fijn dat de uitleg bij de scores wordt gegeven. Het is niet zo dat de uitslagen van de Cito-toetsen het schooladvies bepalen. Hier komt meer bij kijken. Je kunt het beste op school navragen uit welke bouwstenen het schooladvies bij jullie op school is opgebouwd. Zaken als werkhouding, inzet en de rapporten e.d. tellen uiteraard ook mee.


    Door Jan Stuijt op 7 juni 2016

    Dag Maaike,
    In je uitleg wordt er nergens gesproken over de vaardigheidsgroei die kinderen maken. Volgens mij is dat echter de essentie van de CITO uitslag. Een behaalde D of E score (of niveau IV / V ) die samengaat met een een goede groei in vaardigheid hoeft helemaal geen zorgenkind te zijn. Een A score of niveau l met een onvoldoende groei in vaardigheid kan dat wel zijn. (Daar valt voor jou als leerkracht winst te behalen) Tijdens oudergesprekken laat ik daarom altijd de groeicijfers van de leerlingen zien. Vinden ze vaak heel verhelderend.

    Groet,

    Jan


    Plaats een reactie


    *