Onze videobijlessen zijn ontwikkeld door onderwijsexperts en sluiten volledig aan bij de lesstof op school. Dit betekent geen verwarring en geen ‘zo-doet-de-juf-het-niet-discussies’ meer. De uitleg is helder en volgt de aanpak die kinderen gewend zijn.
Veel video’s op onze website zijn volledig gratis te bekijken. Bij video’s met ‘Bekijk gratis preview’ is alleen een korte versie beschikbaar. Wil je toegang tot de volledige videobijles? Dan kun je het bijpassende pakket naar keuze bestellen via de pagina van voorbeeldvideo of in onze shop.
De videobijles helpt je kind om de stof goed te begrijpen, maar oefenen is net zo belangrijk. Daarom raden we aan om het bijpassende oefenboek erbij te bestellen. Hiermee kan je kind niet alleen online oefenen met de videolessen, maar ook offline aan de slag om het geleerde toe te passen.
Ja! Je kind kan zelf bepalen wanneer en hoe vaak hij of zij een videobijles bekijkt. De lessen zijn onbeperkt beschikbaar en kunnen op elk moment gepauzeerd of herhaald worden. Zo kan je kind leren op zijn eigen tempo.
Je betaalt eenmalig voor de pakketten met videobijles en krijgt direct toegang voor één jaar. Er is geen abonnement en dus geen gedoe met opzeggen. Na betaling kun je de lessen zo vaak bekijken als je wilt, zonder verdere verplichtingen.
In deze uitleg leer je hoe je breuken gelijknamig maakt én wat een gemengde breuk is. Je ontdekt ook hoe je gemengde breuken gelijknamig maakt. Soms hebben breuken een andere noemer, waardoor je ze niet goed kunt vergelijken of optellen.
De video hierboven laat dit stap voor stap zien met tekeningen, uitleg en handige ezelsbruggetjes.
Gelijknamig maken betekent dat je breuken met verschillende noemers verandert in breuken met dezelfde noemer. Alleen dan kun je ze goed met elkaar vergelijken of ermee rekenen.
Je zoekt een getal dat in beide (of alle) tafels voorkomt, en maakt van beide breuken een nieuwe breuk met die noemer.
In de video leer je hoe je dit aanpakt én hoe je de juiste nieuwe tellers uitrekent.
Je maakt breuken gelijknamig zodat je ze met elkaar kunt vergelijken of bij elkaar kunt optellen of van elkaar kunt aftrekken.
In de video zie je een voorbeeld met twee kinderen die elk een deel van hun snoepzak mogen eten. Door de breuken gelijknamig te maken, zie je precies wie meer mag.
Je zoekt een gedeeld getal, vermenigvuldigt de noemer met een slim gekozen getal en doet datzelfde met de teller.
Bijvoorbeeld: als je van vijfden tienden wilt maken, vermenigvuldig je de noemer én teller met 2.
In de video zie je hoe dit werkt met duidelijke visuele uitleg en rekenstapjes.
Een gemengde breuk bestaat uit een heel getal én een breuk. Bijvoorbeeld: 2 3/4 of 5 2/5.
Het laat zien dat je meer dan één hele hebt, met daarbovenop een deel van een hele.
In de video zie je hoe je deze breuken herkent, leest en eventueel omzet naar een andere vorm.
Soms moet je twee gemengde breuken met verschillende noemers gelijknamig maken. Je laat het hele getal staan, en maakt alleen de breuk gelijknamig.
In de video wordt stap voor stap uitgelegd hoe je dat doet en welke rekenstappen je volgt om tot het juiste antwoord te komen.
In de video leer je hoe je breuken gelijknamig maakt, wat een gemengde breuk is en hoe je deze breuken gelijknamig maakt.
Wil je kind hiermee oefenen? Bekijk dan het oefenpakket met videobijles en opdrachten.