Wat is een orthopedagoog?

Een orthopedagoog is iemand die zich richt op de opvoeding van kinderen met ontwikkelingsproblemen. Deze ontwikkelingsproblemen zijn van verschillende aard. Denk bijvoorbeeld aan een mentale of fysieke beperking, maar ook aan leerproblemen, gedragsproblemen of een vervelende thuissituatie.

Een orthopedagoog analyseert, adviseert en begeleidt het kind en de ouders indien er sprake is van ongewone opvoedomstandigheden of een afwijkende ontwikkeling. Maar ook doet de orthopedagoog extra psychologisch onderzoek als dat nodig is.

Taken van de orthopedagoog

De kennis en kunde van een orthopedagoog is ontzettend breed. Omdat hij/zij alles weet over de ontwikkeling van kinderen, adviseert hij/zij sowieso ook over ‘gewone’ opvoedomstandigheden, zoals: ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind zindelijk wordt?’ Of: ‘Hoe ga ik om met mijn puberende kind?’

kind maakt huiswerk

Maar soms verloopt de ontwikkeling van een kind anders dan gemiddeld wanneer het bijvoorbeeld kampt met AD(H)D, autisme of hoogbegaafdheid. Een orthopedagoog kan dan een behandel- en begeleidingsplan opstellen, zodat de opvoeding beter aansluit bij het kind en het de situatie thuis en op school verbetert.

Ook geldt dit voor kinderen met bijvoorbeeld sociaal-emotionele problemen, moeilijkheden thuis of een fysieke handicap. In al deze gevallen hebben kinderen (en hun ouders) vaak wat extra ondersteuning nodig. En dan kunnen ze bij de orthopedagoog terecht.

Er kunnen door hem ook extra onderzoeken worden gedaan, bijvoorbeeld IQ-testen, concentratietesten of ander sociaal psychologisch onderzoek.

Opleiding 

Een orthopedagoog heeft een universitaire studie afgerond. Over het algemeen is dit een master in de Pedagogiek of Pedagogische Wetenschappen.

Bekijk ook:

Maaike de Boer, MA

drs. Maaike de Boer is initiatiefneemster van Wijzeroverdebasisschool.nl

Gerelateerde artikelen

Reacties

6 reacties op “Wat is een orthopedagoog?”
  1. Beste Carola,

    Mijn dichtertje is 4, bijna 5 en zit in groep 1. Zij heeft een probleem met niet willen leren. Zoals bijv. getallen. Deze kent ze uit haar hoofd maar op papier kan zij niet aanwijzen wat wat is. Ik heb velen malen geprobeerd haar dit te leren maar het lijkt alsof ze na twee fouten zo erg gedemotiveerd raakt, dat ze opgeeft en onmogelijk open staat om het te leren. Ze heeft een dwang in haar zelf dat zij alles het beste weet en kent. Zoals bijv. Wanneer zij danst wilt ze dat iedereen naar haar kijkt maar wanneer iemand mee danst wordt ze boos en stopt ze met dansen of maakt ze vaak commentaar dat de ander het niet goed kan en dat de ander moet stoppen met dansen. Ik krijg het idee dat mijn dochtertje contineu haar zelf probeerd te bewijzen dat zij het beste in alles is en wanneer ze merkt dat ze iets niet goed kan gaat ze er heel ongeintereseerd mee om. Net alsof ze zichzelf bedreigd voelt lijkt wel,. Zo vijandig afkeuren en het leren ervan tegenwerken..

    Is dit iets waarmee ik naar een orthopedagoog zou kunnen gaan? Ik vind het zelf heel erg lastig om hier mee om te gaan namelijk,

    Met vriendelijke groet,

    Ceylan

    • Beste Ceylan,
      Ik kan me goed voorstellen dat je het lastig vindt om hiermee om te gaan. Ik denk dat een orthopedagoog je kan helpen.
      Je zou je vraag ook kunnen voorleggen aan een kindercoach.

      Succes!

      Hartelijke groet,
      Carola

  2. Goedenavond,mijn zoon van 9 jaar reageerd heel heftig en agressief op conflicten is snel op zijn tenen getrapt verpest vaak de sfeer voor de andere kinderen hij is 3e van mijn 4 kinderen en geeft nooit zijn fouten toe, krijgt woede aanvallen als ik hem straf en het wordt alleen maar erger

    • Beste Naima,
      Dat klinkt heftig.. Het is van een afstand altijd lastig te zeggen wat de oorzaak van bepaald gedrag is. Je zou dit samen met bijvoorbeeld een orthopedagoog kunnen onderzoeken, zodat je zoon geholpen kan worden.
      Als ouder krijg je dan ook handvatten en kunnen jullie samen gaan werken aan een oplossing.
      Succes!

      Hartelijke groet,
      Carola

  3. Onze dochter in groep 6 en heeft veel problemen met de opdracht goed te begrijpen en consistent uit te voeren. Ze heeft een hoog iq, maar scoort laag op toetsen hierdoor. Is hier ook iets aan te doen. Ze heeft naast dit probleem ook dyslexie.

    • Beste Judith,
      Het is van een afstand lastig te zeggen hoe het komt dat je dochter opdrachten niet goed begrijpt. Het kan te maken hebben met de dyslexie, een verkeerde taakaanpak, teveel spanning of met iets anders. Je kunt dit het beste met de leerkracht bespreken. Hij/zij kent je dochter.
      Succes!
      Hartelijke groet,
      Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *