Rekenspelletjes groep 4

Iets wat je moeilijk vindt, vind je meestal niet zo leuk om te doen. Als je kind moeite heeft met rekenen in groep 4 zal dit waarschijnlijk niet zijn lievelingsvak op school zijn. En juist als je iets lastig vindt, is het belangrijk om veel te oefenen. Een mooi middel om én te oefenen met rekenen én de sfeer gezellig te houden, is een rekenspelletje!

Dit keer de leukste rekenspelletjes groep 4 op een rij.

Pas de getallen en sommen die je gebruikt aan aan het niveau van je kind. Aan het begin van groep 4 zullen de kinderen sommen maken tot en met 20. In de loop van het schooljaar worden de getallen waarmee gerekend wordt, groter. Aan het eind van dit schooljaar wordt gerekend met getallen tot en met 100 (zie ook het artikel Rekenen groep 4).

Dobbelen

Gooi om de beurt met 3 dobbelstenen. Tel de ogen van de dobbelstenen bij elkaar op en schrijf de uitkomst op een blaadje. De winnaar is degene die het hoogste aantal ogen heeft gegooid. Je kunt ieder 1 keer laten gooien, maar bijvoorbeeld ook 3 keer. Zo worden de sommen moeilijker.

Iedereen schrijft het getal 100 (of aan het begin van groep 4 een lager getal) op een blaadje. Gooi om de beurt met 2 of 3 dobbelstenen en tel de ogen van de dobbelstenen bij elkaar op. Haal dit getal van 100 af. Wie na 3 beurten het laagste getal overhoudt, is de winnaar.

Rekenspellen groep 4: sjoelen

Haal de sjoelbak maar tevoorschijn, want dit spelletje is een leuke manier om plus- en keersommen te oefenen. Je kunt de officiële spelregels hanteren (als er in iedere poort een steen zit, heb je niet 10 maar 20 punten gescoord, 2 stenen in iedere poort is 40 punten, 3 stenen in iedere poort is 60 punten enzovoort), maar dit is misschien een beetje ingewikkeld. Je kunt natuurlijk ook gewoon het aantal ogen op de poort aanhouden. Dus: 1 steen in iedere poort is 10 punten (1 + 2 + 3 + 4), 2 stenen in iedere poort is (in stappen):

2 x 1 punten = 2 punten

2 x 2 punten = 4 punten

2 x 3 punten = 6 punten

2 x 4 punten = 8 punten

Deze uitkomsten tel je dan natuurlijk nog bij elkaar op: 2 + 4 + 6 + 8 = 20. Als er nog meer stenen in de poorten zitten, tel je de ogen van de poort waar de ste(e)n(en) in zit(ten) er gewoon bij op. Bijvoorbeeld: 2 stenen in de poort met 3 ogen en je hebt 6 punten.

Gebruik een kladblaadje, zodat je kind goed kan zien wat er allemaal uitgerekend moet worden! Misschien kan hij de getallen wel ‘handig’ bij elkaar optellen? Bijvoorbeeld: 2 + 8 = 10 en 4 + 6 = 10. Weer iets geoefend!

Hoe meer stenen er in de poorten zijn geschoven, hoe ingewikkelder de som wordt, maar… hoe meer punten je hebt natuurlijk. En de meeste kinderen (volwassenen trouwens ook) nemen een lastige rekensom dan voor lief!

Kruisgetalraadsel

Maak zelf een kruisgetalraadsel!

Het is heel makkelijk: op een ruitjesvel (waarvan de hokjes 1 cm x 1 cm zijn) teken je een vierkant of rechthoek. Maak de puzzel niet te groot, want je kind moet het wel leuk blijven vinden. Afhankelijk van het rekenniveau van je kind, vul je getallen in.

kruisgetalraadsel

Dan zet je in de hoeken van de vakjes kleine cijfertjes van links naar rechts, beginnend bij 1. Je zet niet in ieder vakje een cijfertje, alleen in de vakjes waar een nieuw getal begint.

kruisgetalraadsel voorbeeld

Verzin sommen bij de uitkomsten die je al hebt ingevuld.

kruisgetalraadsel antwoord

Teken de puzzel opnieuw zonder de antwoorden of scan de ingevulde puzzel en haal de antwoorden bijvoorbeeld met behulp van het programma Paint weg.

Heb je geen tijd om zelf een kruisgetalraadsel te maken? Dan mag je natuurlijk dit raadsel ook gebruiken!

kruisgetalraadsel zonder antwoorden

Leg je kind uit dat horizontaal van links naar recht betekent en verticaal van boven naar beneden. En puzzelen maar!

Je kunt ook samen een puzzel maken. Of vraag je kind er zelf eentje te maken! Het maken van de sommen bij de antwoorden die je kind heeft ingevuld is natuurlijk ook een prima oefening. En zelf een puzzel maken is daarnaast gewoon heel erg leuk! De juf of meester kan de puzzel zelfs kopiëren voor de hele klas.

De mogelijkheden van een kruisgetalraadsel zijn oneindig. Je kunt de puzzel zo moeilijk en zo groot maken als je wilt en alle sommen die je kind kent erin verwerken.

Verzin een som

Schrijf drie of vier getallen op een blaadje en verzin een som. Bijvoorbeeld:

6    3    9

6 + 3 = 9

9 – 6 = 3

4    7    5    8

5 + 7 – 8 = 4

Met sommige rijtjes getallen is het lastig sommen maken. Bijvoorbeeld met:

5    1    2    9

Behalve als je kind de tafels al heeft gehad, dan zou je deze som kunnen maken:

9 + 1 is hetzelfde als 5 x 2

Kies, als het te moeilijk wordt, gewoon andere getallen!

Geheimschrift

Geef iedere letter van het alfabet een getal. Bijvoorbeeld:

geheimschrift

Schrijf een zin op, of een woord, en schrijf daarboven de som waarvan de uitkomst gekoppeld is aan de juiste letter. Bijvoorbeeld: 7 + 6 = 13 = m

geheimschrift voorbeeldsom

Haal de letters weg, zodat alleen de sommen overblijven. Boven de sommen zet je de letters en hun bijbehorende getal en klaar is je ‘geheimschriftpuzzel’!

Vraag ook eens aan je kind of hij op deze manier zelf een geheimschrift wil maken. Succes verzekerd!

geheimschrift oefenen
geheimschrift oefensom

Rekenquiz ‘waar of niet waar?’

Verzin stellingen en laat je kind uitrekenen of een stelling waar is of niet. Bijvoorbeeld:

  • 3 x 10 is evenveel als 10 x 3 (waar / niet waar)
  • 53 is groter dan 52 (waar / niet waar)
  • 18 is de helft van 9 (waar / niet waar)
  • 45 + 22 is kleiner dan 66 (waar / niet waar)
  • 66 is het dubbele van 33 (waar / niet waar)
  • 81 is 40 meer dan 41 (waar / niet waar)
  • 5 x 5 is groter dan 26 (waar / niet waar)
  • 75 is kleiner dan 57 (waar / niet waar)
  • 30 + 30 is evenveel als 60 (waar / niet waar)
  • 83 is 17 minder dan 100 (waar / niet waar)
  • 49 ligt tussen de 50 en 60 (waar / niet waar)
  • 36 ligt tussen de 30 en 40 (waar / niet waar)
  • 40 + 50 is hetzelfde als 25 + 65 (waar / niet waar)

Mozaïek

Teken op een blaadje een vierkant, rechthoek of een cirkel. Trek lijnen van de ene kant van het figuur naar de andere kant. Zo ontstaat er een mozaïek zonder kleuren.

Mozaïek

Zet nu in ieder vakje een som.

Mozaïek met sommen

Koppel aan de antwoorden van de sommen een kleur:

4 = geel

10 = blauw

11 = roze

31 = groen

17 = oranje

24 = paars

22 = rood

32 = bruin

48 = lichtblauw

Rekenen en kleuren maar!

Je kunt je kind natuurlijk ook zelf een kunstwerkje laten ontwerpen, de sommen laten verzinnen, deze sommen uit laten rekenen en een kleur laten koppelen aan de antwoorden. En dan maar eens kijken of papa of mama elk vakje de juiste kleur geeft... 😉

Rekenspelletjes groep 4: puzzelen

Helpt het maken van puzzels om de rekenvaardigheden van je kind te verbeteren? Ja! puzzelen vergroot het ruimtelijk inzicht van je kind. En juist dat inzicht is nodig om te leren rekenen (en om te leren lezen en schrijven). In gedachten moet je kind figuren kunnen draaien, omkeren, in tweeën delen, samenvoegen enzovoort.

Als je een puzzel wilt oplossen, moet je goed nadenken. Je ontwikkelt strategieën, redeneert en bedenkt oplossingen. Een mooie training voor de hersenen!

Tangram

Er zijn puzzels in allerlei soorten en maten. Eén van de leukste en meest veelzijdige puzzels vind ik Tangram. Tangram is een Chinese puzzel die bestaat uit 7 stukjes:

5 rechthoekige, gelijkbenige driehoeken in 3 verschillende maten:
– 2 grote driehoeken (beide ¼ van puzzel)
– 1 middelgrote driehoek (1/8 van de puzzel
– 2 kleine driehoeken (beide 1/16 van de puzzel)

1 vierkant (1/8 van de puzzel)

1 parallellogram (1/8 van de puzzel) (een parallellogram is volgens de Van Dale een vierhoek met zijden die twee aan twee evenwijdig lopen)

Samen vormen deze figuren een vierkant:

tangram

Met deze stukken kunnen allerlei figuren gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan dieren, mensen in verschillende houdingen, wiskundige figuren, enzovoort. Bij het leggen van een figuur moeten alle stukjes worden gebruikt en mogen de stukjes niet (of gedeeltelijk) over elkaar worden gelegd.

Als je bovenstaande afbeelding kopieert naar een Word-document, dit tprint, en de stukken losknipt, heb je al een tangram puzzel en kun je al aan de slag!

voorbeeld tangram

Zoek in Google (afbeeldingen) op ‘voorbeelden Tangram’ en kies voor je kind in groep 4 een makkelijk te leggen figuur. Tangram lijkt eenvoudig, maar een figuur leggen met deze puzzel kan zelfs op wiskundig niveau!

Nog een rekenspelletje

En tot slot nog een leuk rekenspelletje voor de grote mensen.

Het staat in een reader die ik tijdens mijn studie aan de Pabo (Thomas More te Rotterdam) kreeg. De oorspronkelijke bron kan ik niet achterhalen. Maar het zou me niets verbazen als mijn rekendocent van toen (Arie, zijn achternaam is me ontschoten)  het raadsel zelf bedacht heeft.

  • Neem een getal van drie cijfers (845)
  • Draai dit getal om (548)
  • Trek het kleinste van het grootste getal af (845 – 548 = 297)
  • Is de uitkomst kleiner dan 100? Zet een 0 voor het getal
  • Draai dit getal om (792)
  • Tel de uitkomsten van stap 3 en 5 bij elkaar op (297 + 792 =)

Met welk getal je ook begint, het antwoord zal altijd 1089 zijn! ☺

Wil je meer weten over rekenen in groep 4? Bekijk ook ‘Rekenen groep 4: checklist voor ouders

Bekijk ook:

Bronnen:

https://kleineontwikkelingspsychologie.nl/ (Rita Kohnstamm)

https://blabloom.com

https://wikipedia

https://volgens-bartjens.nl

Oefenbladen Rekenen Groep 4 (Gratis)

Oefenbladen Begrijpend lezen Groep 4 (Gratis)

Oefenbladen Spelling Groep 4 (Gratis)

Oefenbladen Klokkijken Groep 4/5 (Gratis)

Carola de Koning, BEd

Carola heeft ervaring opgedaan als bijlesjuf, kindercoach en als leerkracht in het basisonderwijs

Gerelateerde artikelen

Reacties

21 reacties op “Rekenspelletjes groep 4”
  1. Leuke en handige rekenspelletjes! Het is leuk te zien dat het oefenen ook echt al snel helpt. Dank!
    Harro
    Ik kan het uiteraard niet laten… bij het grote-mensen rekensommetje zit volgens mij een klein addertje… als je 101, 202, 303 enz. invult gaat het sommetje volgen mij niet op? 😉

    • Beste Harro,
      Dank voor je bericht. Fijn om te horen dat het oefenen met de spelletjes helpt. Graag gedaan!
      Haha, je hebt gelijk! Ik zal het doorgeven.. 😉

      Hartelijke groet,
      Carola

  2. Goedemiddag mevr.Maaike, dank voor de voor de supergoede tips, wij kunnen ze goed gebruiken om te leren en te oefenen. Ook erg leuk mozaïek puzzels en vele andere tips! Hartelijk Dank nog fijne middag! Groeten mevr.Monique.

  3. Goedemiddag mevr. Maaike, erg blij met deze rekenhulpen want het niveau ligt op hoog nivo in de groep. Hiermee kan ik prima mee oefenen leuk idee van de mozaïek en andere tips. Groeten, mevr. Monique.

  4. Dag Maaike,
    Ten behoeve van onze Mare – nu groep 4 – maak ik al lange tijd van de tips, suggesties en oefeningen van je prachtige website. Ik vind die heel doordacht, kalm van toon, stimulerend en helder. Kortom, ik ben je heel dankbaar voor je initiatief!
    Merci!
    Ben

  5. Hoi Maaike,
    Bedankt voor het delen van deze reken spelletjes. Het fijne aan deze spelletjes is dat je ze thuis kunt aanpassen aan het niveau van je kind. Mijn dochter zit in groep 3 maar hier kan ik zeker ook wat mee.

    Groetjes Marcelle

  6. Hoi Maaike,

    Super bedankt voor de rekenspelletjes ik ga vanmiddag een aantal doen, mijn dochter verveelt erg snel met de standaard oefeningen omdat ze sommige opdrachten niet goed begrijpt maar spelletjes vind ze erg leuk dus geloof ik wel dat deze methode voor haar zal werken.

  7. Echt top deze website! Dit geeft je praktische handvatten als ouder. En heel laagdrempelig door de gratis tips. Ga het ook aan school doorgeven dat ze dit aan moeten raden aan alle ouders. Bedankt!

  8. Hallo Maaike,
    Mijn zoon heeft moeite met tafels en andere losse “flodders”. automatiseren lukt hem niet op de normale manier. En daardoor heeft hij er ook geen plezier aan en speelt dus veel liever. Wat ben ik blij dat je mij de ogen geopend hebt over tafels in huis en de spelletjes dobbelen en sjoelen. Want van spelletjes zijn ze bij ons niet vies. Ook kaarten kunnen ze als de beste. Dat spel gebruik ik dan ook maar voor tafels. Wordt er toch nog op een leuke manier geoefend. Ik zal je de uitwerking sturen, dan kunnen andere kinderen hier misschien ook wat mee.
    Bedankt.

    • Hi Désiree,
      Wat leuk om te horen! Heel fijn als je de uitwerking kunt sturen, dan kunnen we andere ouders daar ook weer blij mee maken.

  9. Dag Maaike, mijn kleinzoon doet het heel goed met rekenen met dank voor jouw reken programma, hij heeft wel moeite met lezen met name begrijpend lezen heb je daar tips voor.

  10. Superwebsite met goede tips, leuke oefeningen en allerlei oefenbladen. Makkelijk te vinden d.m.v. doorverwijzen via hyperlinks. Van school hoor je niet altijd waar ze mee bezig zijn of zullen gaan. De informatie op deze website geeft veel ondersteuning thuis. Mijn dochter werkt daarnaast ook met plezier uit de boeken Aandacht voor Rekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *